Annuleringstermijn tegen de wet?

Ik heb m’n technology change aangevraagd en 2-4 bevestigd gekregen. De annuleringtermijn in zake de wet web aankomen van 14 dagen gaat in op het moment van ontvangst vande bevestiging. Echter, hoe kan ik weten of het bevalt als de annuleringstermijn 16-4 eindigt (gisteren in mijn geval) en de lijn 1-5 op z’n vroegst wordt opgeleverd.

Het zoeken naar de regels rond internet + TV (Ik wilde weten of dat aangeboden moest worden voor een ander topic) kwam ik dit artikel hier over tegen. Klinkt logisch allemaal en de rechter denkt daar blijkbaar ook zo over, ongeacht dat internet een dienst is, de bedenkingstermijn kan pas in gaan nadat een dienst beschikbaar bruikbaar is. (dus na levering van benodigde hardware)

Nu staat in de bevestiging inderdaad dat die periode in gaat na levering van een modem als je dat bij Freedom gekocht hebt, maar…

  1. Je huurt het modem als je het al huurt (kleine lettertjes)
  2. Aansluit spullen ontvang je 10 dagen voor levering lijk (blijven er nog 4 dagen over om de lijn te testen)
  3. Als je geen modem afneemt moet je nog steeds wachten tot de lijn actief is voor je kan controleren of het product/de dienst bevalt.

Niet dat ik problemen verwacht of verwacht dat ik de lijn zou willen annuleren, maar in het geval van modem huur en afname TV (vooral dat laatste) kan ik me voorstellen dat men wou willen annuleren.

Dat monopolisten als KPN en Ziggo de wet met voeten treden is te verwachten (Ik wil niet voor niets bij KPN weg blijven), maar het zou Freedom sieren om duidelijk aan te geven dat de bedenkingstermijn in gaat op de dag dat de lijn geactiveerd wordt. (Monteur/onder leverancier bevestigd activatie van de connectie)

Het maakt Freedom dan ook extra onderscheidend als ze zich op dit punt zouden conformeren aan de wetgeving (als je wil dat de staat zich aan de grondwet houdt, mag je als bedrijf jezelf ook wel aan wetgeving houden, ook al doet de rest van de industrie dat niet) en zelfs een extra plus punt als ze gedeeltelijke aanpassing (toch afzien van modem huur or annulering TV deel) zouden aanbieden.

2 likes

Ik heb geen antwoord op de vraag, wel heb ik de vraag doorgezet naar Freedom.

1 like

Naar ons idee is het een kwestie van interpretatie en een afweging van belangen.

Het leveren van de internetverbinding is een dienst. We hanteren daarom de 14 dagen termijn vanaf het moment dat de overeenkomst wordt gesloten.
Je kunt bij Freedom kiezen om je eigen modem te gebruiken, een modem te kopen of een modem te huren. Bij koop gelden de regels voor koop op afstand. Dit communiceren wij op verschillende momenten zodat de klant weet wat de afspraak is.

We voldoen hiermee aan de informatieverplichting die nodig is voor consumentenbescherming. De communicatie over de 14 dagen termijn gebeurt voor, tijdens en na het plaatsen van een bestelling.
Dat gebeurt onder andere op deze pagina die via de footer op de homepage te vinden is: 14 dagen bedenkperiode | Freedom

We verbinden klanten aan een abonnement van minimaal een jaar om uit de kosten te komen. Pas na een paar jaar is het leveren van een internetverbinding voor ons rendabel. Aan het totstandbrengen van een internetverbinding kunnen hoge kosten verbonden zijn. Denk aan een modem, monteur, activatie en dat wij bij de netwerken wel een jaarvergoeding moeten betalen.

Natuurlijk proberen wij onze klanten aan alle kanten tegemoet te komen. Daarom zijn we goed bereikbaar en nemen we elk verzoek tot opzegging direct en serieus op. Samen met de klant onderzoeken we of ontbinding gerechtvaardigd is en passen we coulance regelingen toe.

Alle andere diensten zijn bij ons overigens wel maandelijks opzegbaar.

4 likes

He gatver, dus die constructie komt niet eens bij jullie vandaan maar bij de ‘kabelaars’.

Het is dan handig dat jullie duidelijk de dienst ‘internet’ los koppelen van het modem in de beschrijving en aangeven dat deze ‘na activering’ minimaal een jaar actief is omdat de netwerk leveranciers geen kortere periode accepteren.

Mensen die internet + modem nemen zullen uitgaan van de 14 dagen na levering voor beide, wat dus voor de lijn onmogelijk is gemaakt dooe de onderleveranciers.