Anoniem(er) online

Dagelijks gebruiken we steeds meer apparaten die verbonden zijn met het internet. We noemen dit ook wel slimme apparaten. In eerste instantie denk je wellicht alleen aan een mobiele telefoon of laptop. Maar ook een lamp, slot of robotstofzuiger die aan te sturen zijn via een app, behoren tot de slimme apparaten. Om deze app te gebruiken, maak je een account aan. Op dat account vul je allerlei (persoonlijke) gegevens in. Maar is dat wel echt nodig en zo ja, hoe ga je daar dan slim mee om? Bekijk onderstaande video waarin Sébas je voorziet van een aantal handige tips. 

Sébas heeft het in het filmpje over verplichte velden. Een verplicht veld wordt meestal aangeduid met een sterretje bij het invulveld. Hij legt uit dat wanneer een veld niet verplicht is, je dit veld niet hoeft in te vullen. Maar wat moet je doen, wanneer een veld wel verplicht is? Voor een e-mailadres is een alias de oplossing. Bij een telefoonnummer en woonplaats wordt het lastiger.

Allereerst is het belangrijk na te gaan of er iets naar je wordt verstuurd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een (tijdelijk) wachtwoord dat verstuurd wordt per sms of per post. Is dat het geval, dan kun je het beste jouw eigen gegevens invullen. Is dat niet het geval dan adviseren we bij het telefoonnummer '06-12345678' in te vullen en bij woonplaats een andere plaatsnaam te kiezen. 


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/anoniem-er-online
2 likes

@Sebas, Goede tip, met de 12345678, maar hoe als dit met invoer controle onmogelijk is gemaakt ? (Ik heb dat al diverse keren al meegemaakt. Ik sla die pagina dan maar over of zoek een telefoonnummer op van een contact persoon/eigenaar van die site of bedrijf)

1 like

Die komt ook wel eens voor helaas. Je kan altijd een pre-paid SIM-kaartje kopen bij de telefoonwinkel die niet op naam geregistreerd is. Sterker nog! Soms krijg je gratis een SIM-kaartje op een markt of in een winkel centrum. Die kan je dan gebruiken voor diensten waarbij je iets MOET invullen en/of niet je persoonlijke nummer wil geven.

btw: Telefoons tegenwoordig hebben 2 tot 3 SIM mogelijkheden. Dus een ‘burner’ telefoon is dan ook niet nodig.

1 like

Leuke video en lekker kort :slight_smile:
Zelf gebruik ik ook een sim prepaid, gratis aan te vragen bij Vodafone op de website, en dat nummer gebruik ik altijd voor online sites. Behalve dan bv bij DigiD of de belasting of mijn energiemaatschappij. Maar verder zet ik zoveel mogelijk mijn prepaid nummer online (al hoewel ik zelf volgens mij niet voor zoveel dingen een aanmelding maak).

En heb bij Freedom een eigen domeinnaam aangevraagd en daarop heb ik hoofd mail adressen aangemaakt en daaronder heb ik voor alle websites, waarop ik me moet aanmelden, een alias aangemaakt en verwijs ik door naar mijn hoofd mail adressen. Zo kan ik direct zien als er ergens vanuit een mail is verzonden en dan laat ik deze bedrijven dat ook weten. Privé heb ik dan een weer ander mail adres, die ik ook privé wil houden :slight_smile:

Er zijn dus best nog wel wat dingen te doen om privé te blijven. Eigenlijk zou ik alleen nog mooier vinden als Freedom ook VPN kan aanbieden. Eentje waarvan Freedom zegt dat het betrouwbaar is, of dat ze er zelf eentje maken voor Nederlandse gebruikers.

Hoe dan ook, ik let zelf altijd heel erg op wat in moet invullen en het is goed om daar eens op te letten!

3 likes

Ik heb ieder jaar ook een alias met het jaartal er in.
mmII_ikke@example.nl
Zodra email relevant is en ze zich gedragen, krijgen ze een vast adres.

Een VPN kost enorm veel resources. Apparatuur moet robuust en veelvoudig uitgevoerd zijn. Daarnaast komt er ook bij kijken dat er snelheid wordt verwacht. Het is zeker een interessant punt maar op korte termijn niet te implementeren.

2 likes

dank !
Liever een eerlijk antwoord :+1: dan een zoethoudertje.

2 likes

Denk dat het ook niet perse nodig is, AVM is bezig Wireguard te integreren in Fritz!OS. Effectief heeft dan iedereen die een Fritz!Box gebruikt een effectieve en veilige VPN server staan die ook relatief eenvoudig te configureren is.

Maar, nog in testfase en dus “soon™”

1 like

Er zit al een VPN server in de Fritz!Box, al jaren.
Een VPN server in je eigen Fritz!Box maakt je nog niet anoniem, dat zal Wireguard in een Fritz!Box dan denk ik ook niet gaan doen.
Voordeel is wel dat je dan overal en nergens via je thuisverbinding met een beveiligde verbinding tot thuis het internet op kan. Doe ik bijvoorbeeld als ik gebruik maak van openbare Wi-Fi, hotel Wi-Fi, camping, restaurant, gezondheidscentrum etc. etc

Men haalt twee mogelijke doelen van VPN vaak door elkaar:

  • Een beveiligde verbinding naar een punt waar je veilig het internet op kan (Dan is Fritz!Box ingebouwde VPN voldoende en vaak zelfs veiliger dan een externe VPN)
  • (Bijna) Anoniem het internet gebruiken (daar moet je dan een externe VPN server voor hebben)
1 like

Jullie kunnen overwegen om eens naar Wireguard te kijken. Dat is resource vriendelijker dan IPSEC/OpenVPN.
En is zeker voor mobieltjes te prefereren. Call Setup is vriendelijker voor hardware en netwerk, en een DDOS aanval is een uitdaging, omdat de server alles wat niet klopt niet eens op antwoord.

Een VPN server maakt ook niet anoniem, je voorkomt er alleen mee dat er meegeluisterd kan worden

Dat bedoelde ik te zeggen, wireguard is vriendelijker in de configuratie

IPSEC heeft minimaal 5, en als het goed gedaan wordt een stuk of 8 en mogelijk wat meer round trips nodig om een verbinding op te bouwen. (En achter NAT het zij keep alive dan wel opnieuw.onderhandelen).
OpenVPN van het zelfde laken een pak, en als je pech hebt is is het OpenVPN over TCP waarvoor gekozen is.
WireGuard kan dit veel sneller. 2 keer roundtrip. ( Protocol & Cryptography - WireGuard )

Voor Anonimiteit heb je TOR + goede OpSec nodig.

Dat de verbinding ook naar de webserver of dienst van encryptie voorzien dient te zijn spreekt voor zich.

Met de VPN naar thuis, of provider (dan moet je die wel kunnen vertrouwen), kun je er iig voor zorgen, dat bij vertrouwen in de provider, je verbinding op kan bouwen zonder dat er op het netwerk waar je op dat moment mee verbonden aan het internet, kan meekijken.

Een VPN naar een vertrouwd netwerk, geeft je de zekerheid en vertrouwen dat je verbinding maakt met de bedoelde dienst.

Anonimiteit is niet het doel van een VPN.

Zo wordt het wel verkocht door externe VPN server providers.
Met zo’n extern VPN surf je met een IP adres dat niet zo maar naar jou te herleiden is, toch?

Ik denk dat je de US reclame leest.

Verizon en co vinden dat wat Facebook kan zij dat beter kunnen (Profilen van wel betalende klanten wel te verstaan).

Dus de VPN providers maken met name daar reclame op. Annonimiteit tov. ISP…, je hebt daarmee het vertrouwen verschoven van ISP naar VPN provider.

En als er één schakel in mijn internet verbinding is die ik WEL vertrouw, is het onze ISP. :+1: :+1:

Klopt!!!

Maar er zijn ook mensen die hun IP adres niet willen laten profileren door jan en alleman en dat dan maar beperken tot een externe VPN server.
Maar inderdaad voor het standaard internet gebruik vertrouw ik mijn ISP beter dan de openbare wifi en gebruik dan de VPN van mijn fritz!box.
Kan ik vanuit Frankrijk ook netflixen alsof ik in Nederland ben.

Dit topic is 14 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.