Aon, Gpon en Point-to-Point netwerk

Sinds september vorig jaar zijn we aangesloten op het glasvezelnetwerk van ODF in Den Haag. De verbinding is alleen 1 week buiten dienst geweest omdat ODF kabels kapot had getrokken bij het aansluiten van de buren.

Tijdens de reparatiewerkzaamheden vertelde de monteur dat onze kabel rechtstreeks naar het glasvezelhuisje gaat en niet naar een splitter in de straat. Zijn woorden en omdat ODF een point-to-point netwerk heeft aangelegd had ik verwacht en gehoopt een AON aansluiting te krijgen. Bij ā€˜Check-beschikbaarheid op jouw adres’ wordt alleen GPON genoemd. Kan Freedom ook AON aanbieden op dit netwerk?

Netwerk: ODF | Belichter: Fiber Operator | Techniek: GPON

Ik vermoed dat bepalend is wat Fiber Operator kan/wil leveren.

Hier, niet ver van Den Haag, sinds nov. 2025 ook ODF | Fiber Operator | GPON. Bij de aanleg van de bekabeling viel me op dat van elke woning een kabel naar een pleintje 100 Ć  200 m. verder werd getrokken. Nu staat daar een kleine kast. Ik verwachtte ook AON te krijgen, maar na de beruchte 1,5 jaar wachten tot het Odido alleenrecht verlopen was bleek het GPON te zijn. Kennelijk zit in de kast op het pleintje alleen een (of enkele) splitter(s) en zit de OLT verderop. Geen idee waar.

Het werkt wel goed, nog geen lokale storingen gehad.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, gaat de glasvezel eigenlijk altijd individueel naar het ā€œglasvezelhuisjeā€.

De bundeling in de straat is het oplassen van de kabel vanuit huis met 4 tot 8 vezels, waarbij er maar twee vezels uit de kabel daadwerkelijk gebruikt worden, naar een kabel met tientallen tot honderdtallen vezels, welke uiteindelijk gepatcht worden op de optische splitters voor (alle varianten) GPON in het huisje.

In de praktijk kost dit eigenlijk niks extra, maar bied wel een aantal voordelen. Omdat er alleen gepatcht wordt als je een verbinding afneemt zal er veel minder kans zijn dat iemand storende signalen de vezel instuurt. Als de optische splitters begraven zouden liggen dan moet je ze allemaal patchen. Nog een laatste voordeel: gemiddeld heeft slechts 1 op de 3 aansluitingen daadwerkelijk een abbonement op de vezel van een partij, globaal zijn er 3 aanbieders in een gebied (en ja ik weet dat dat niet overal zo is, en dat er vast ook locaties zijn waar vrijwel iedereen via hetzelfde glasvezel netwerk verbinding heeft, maar gemiddeld is wat telt in dit geval), dit maakt dat een aanbieder het glasvezel huisje niet volledig vol hoeft te hangen met actieve apparatuur en GPON splitters, wat nogal een bedrag uitspaart qua investering.

Fiber Operator doet alleen AON in de oude Tweak-gebieden.

KPN doet dat alleen in de oude Reggefiber-gebieden.

Ik vermoed zolang de bestaande infra werkt of nog niet is afgeschreven. Daarna zullen die gebieden geleidelijk ook op xPON worden gezet. Want AON is niet schaalbaar.