AON SFP Netgear GS724Tv4

Dag allemaal, hier vanaf morgen een nieuwe Freedom user. Ik heb nu nog de “oude” XS4All aansluiting via AON met een grijze Genexis MC01 NTU.

Nu wil ik die er tussen uit hebben en heb ik dus een patchcover gekocht om direct met glas naar mijn switch te gaan. Ik heb de juiste patchcover gekocht en reeds meerdere SFP modules via FS.com gekocht om te testen. Echter als ik het als volgt (zie foto) aansluit komt de link gewoon niet op. Meerdere SFP’s getest (1310nm, 1490nm, 1550nm) BiDi. Ik weet zeker dat de SFP in mijn switch werken want als ik een loop test maak (via de patchcover) naar de 2e SFP poort in mijn switch komt alles netjes op. Ik heb ook nog een 40km module aangeschaft en die werkt ook niet, alle modules netjes Netgear branded.

Heeft iemand nog een idee wat ik fout doe?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,

Epco

Heb je met iets anders wel een werkende verbinding? Weet je zeker dat die SFPs op de juiste golflengtes zenden (1310 nm) en ontvangen (1490/1550 nm)? Er zullen ook omgekeerde varianten zijn.

Ik gebruik zelf nog altijd deze SFP (ook om dit te posten): DPG Media Privacy Gate

Hoi. Dat weet ik niet. Heb alle SFP modules getest die op de foto staan. Dat zijn zowel zendende als ontvangende modules op 1310/1490/1550 nm en allen Netgear branded. Alleen als ik een loopback maak met twee modules op mijn switch komt de link up. Wat mij in elk geval verteld dat de fysieke kabels (inclusief patchcover) en modules werken op mijn switch.

KPN XS4all servicedesk (vandaag nog de provider kon me niet vertellen welke verbinding ik heb).

Tenzij ik toch de verkeerde patchcover heb gekocht maar dat lijkt me onwaarschijnlijk als ik de 2e Genexis die hier nog lag van de vorige bewoner openschroef en de module die daar in zit vergelijk.

Misschien een wat ongerelateerde vraag, maar weet je zeker dat je bij Freedom ook een AON aansluiting krijgt?

Als je twijfelt aan de patchcover.
Met een oude telefoon kijken of je licht ziet.
Het licht kan ogen en camera beschadigen.

Let ook op, of je geen stofkapjes vergeten bent.
Soms zit er een hele dunne op.

Ik zou verwachten dat als twee van die modules elkaar zien, ze inderdaad zowel kunnen ontvangen als verzenden op die golflengtes.

Die MC901 specs staan hier: https://fvdm.com/wp-content/uploads/2016/12/mc901-datasheet.pdf

Optical power range (Tx) -9 to -3 dBm
Optical power range (Rx) -3 to -23 dBm
Optical wavelength (Tx) 1310 nm
Optical wavelength (Rx) 1490/1550 nm

Misschien ook de dBm waardes vergelijken met die SFPs?

Ik denk niet dat dit veranderd. Ik heb geen monteur besteld en de snelheid houd ik gelijk. Ik ging er van uit dat alles zonder issues van KPN/Xs4all naar Freedom zou verhuizen. De achterliggende techniek veranderd niet vziw

Thanks for de tip. Als ik de zaklamp van mijn telefoon er tegen aanhoudt zie ik licht.

Wie zet er eigenlijk licht op? Stomme vraag misschien. Maar doe ik dat door mijn SFP of zou ik al licht op de provider kant moeten zien?

Ja, normaal is er onzichtbaar licht als de glasvezel actief is.

Licht uit de glasvezel is onzichtbaar voor het oog.
:warning: Maar wel schadelijk voor het oog !!! :warning:

Met een oude telefoon, kun je het soms zien.
:warning: Een oude, omdat ook de camera er stuk van kan gaan. :warning:

Test het eerst maar eens met een IR afstandbediening.

1 like

je SFP-module zit in een switch? Moet dat niet een router zijn zodat je VLAN en PPPOE kan configureren etc.???

Ik gebruik een OPNSense firewall die is aangesloten op de switch. Daar gebeurt PPPoE en vLAN tagging. De switch is als untagged vLAN geconfigureerd voor de glas poort en de Ethernet-poort voor de firewall.

Je hebt gelijk, alleen de switch gaat niet werken.

Oke, thanks, ga ik dat nog proberen.

Ondertussen over naar Freedom zonder probleem. Dus AON werkt via de Genexis MC901. Alleen ff PPPoE gebruikersnaam en wachtwoord aanpassen en eea werkte weer. Ja en alle interne IPv6 prefixen en aliassen in de firewall etc etc :slight_smile:

Nu nog verder stoeien met de SFP. Wordt vervolgd.

Ik kan je geen concrete informatie geven maar mijn ervaring met een eigen poging om iets te doen met een SFP in een Netgear switch is dat je geen info krijgt waarom er geen link is. Kan ook prima zijn dat de Netgear de ‘goede’ SFP niet snapt.

Hi KHoos,

Daarom heb ik elke SFP ook via een loopback getest. En alle SFP’s doen het dan wel. Mijn vermoeden in eerste instantie was ook dat de Netgear “picky” is over welke SFP hij wel of niet accepteert. Maar dat heb ik dus kunnen uitsluiten.

1 like