Tot een paar jaar geleden zei Apple:
“Alles wat je in iCloud opslaat is versleuteld. Zelfs wij (Apple) kunnen er niet bij zelfs als wij dat zouden willen.”
Een paar iOS versies terug zag ik ineens de optie verschijnen om mijn data in de iCloud te versleutelen. Apple had mij nergens verteld of gewaarschuwd dat mijn data in iCloud niet meer versleuteld zou zijn.
Ik was not amused zeg maar. En tot de dag van vandaag heb ik geen berichtgeving ontvangen van Apple dat mijn data in iCloud niet langer versleuteld is, wat dus nu niet meer versleuteld is.
Dat moment was het bij mij dat ik Apple niet langer vertrouwde. Zelfde als Google en Microsoft, daar schaar ik nu Apple onder. Ik heb vaak mijzelf en anderen voor de gek gehouden dat Apple beter was qua privacy dan bijvoorbeeld Google en Microsoft.
Om wat te verduidelijken over mijzelf: Ik ben een tech liefhebber. Ik gebruik Apple producten/diensten en soms ook Google en Microsoft producten/diensten. Daarmee neem/nam ik altijd de privacy implicaties van het gebruik van die producten in acht. Ik wist ervan, ik was echt niet naïef wat dat betreft. Ik heb het op de voet allemaal gevolgd door de jaren heen hoe big tech beetje bij beetje de privacy van de eind gebruikers aantastte in mijn gebruikte producten en diensten van eerder genoemde.
Het laatste grootste privacy invading iets geeft Apple, Google en Microsoft toegang tot alles van de eindgebruiker. Waar ze jaren geleden beetje bij beetje (al dan niet stiekem) toegang tot de eindgebruikers data verkregen hebben Apple, Google en Microsoft anno nu maart 2025, alle drie toegang tot alle eindgebruikers data. Eerst was het Google, daarna Microsoft en als laatste nu Apple. Tot wat jaren geleden zei ik nog dat Apple beter was qua privacy dan de andere twee. Maar dat is nu gelijk getrokken met de twee anderen.
AI. Artificial Intelligence. Of je noemt het Apple Intelligence als je hun marketing geloofd. Allemaal dezelfde troep om nog meer alles van de eindgebruikers te weet te komen. Apple was de laatste die het sinds verleden jaar op de eindgebruikers devices forceerde. Iedere keer weer als ik de laatste jaren het woord AI hoorde werd ik er misselijk van. Kan het nu wat beter verdragen, maar in het begin niet. Ik wist direct waarvoor het ging dienen. Het dienen van de eindgebruiker de mens. Dat is hoe men AI probeert te verkopen in de marketing ervan. En het is allemaal heel erg privé want het gebeurt allemaal op de devices zelf en niet in de cloud is hoe men het verkoopt. Hiermee liegen ze niet, want alle handelingen gebeuren lokaal op de devices zelf. Wat men alleen er niet bij verteld is, als de AI lokaal iets detecteert wat voldoet aan een bepaald patroon of zelfs iets niet herkend, dan gaat het alsnog doorgestuurd worden naar de cloud vroeg of laat.
De laatste horde van de eerder genoemde bedrijven was; is alles zien wat de eindgebruiker ziet en typt op zijn/haar devices. Dit maakt AI mogelijk. Alles wat je typt gaat naar de cloud d.m.v. AI als je (recente) Google, Microsoft of Apple producten en devices gebruikt. Alles wat je ziet gaat d.m.v. AI uiteindelijk naar de cloud. Want het is zo handig om iets op je scherm te omcirkelen of tekst over te nemen uit hetgeen wat je ziet op je scherm. En ook hetgeen wat je typt dat moet geen lokale db zijn met de meest gebruikte woorden in je getypte taal, ook dat is voorzien van AI. Bij Apple is dat verleden jaar eind zomer 2024 ingevoerd. Als je je afvroeg waarom het ineens bij bijna alle recente Apple devices het typen zo bagger ging vanaf eind zomer 2024, dan weet je nu waarom.
Het is goed dat we ons zorgen maken over dat Apple er voor zorgt dat je geen data meer kan versleutelen in de UK. Maar er is veel meer aan de hand qua privacy gebeuren en Apple dan dat.
Big tech is nu aan de macht aan de andere kant van plas. Ik ben nieuwsgierig wat het ons de EU burgers nog gaat brengen, maar leuk gaat het vast niet zo zijn vermoed ik zo.