Argumenten om te switchen naar glas? (of juist niet)

Tot mijn verrassing is Freedom via glasvezel nu ook in mijn postcodegebied beschikbaar via het Delta-netwerk (ik dacht dat er nog lang geen zicht op was).

Voor mij is er geen noodzaak om te switchen van DSL naar glas. Op DSL haal ik 97 mbit/s en dat is meer dan voldoende. De verbinding (KPN) is betrouwbaar.

Zijn er argumenten om toch glas te nemen? Of juist op koper te blijven?

Bedankt voor je reactie.

Dan heb je het waarschijnlijk over de downstream snelheid. Upstream zal een stuk lager zijn, waarschijnlijk niet meer dan ca. 30 Mbps. Probeer eens een uurtje Ultra HD video te uploaden naar YouTube of je NAS met 10 TB te synchroniseren met die bij een familielid.
Gamers schijnen de lagere ping op glasvezel belangrijk te vinden.
Als je dat allemaal niet doet, heb je geen voordeel bij glas.

Ik heb nu ook pair bonded koper van KPN,120 MB/s down en 16 Mb/s up.
Als er hier ooit KPN glasvezel zou komen, zou 5 jaar geleden al, dan is 200/500 MB/s verkrijgbaar voor ongeveer dezelfde prijs.
Daar zou ik dan voor kiezen, met name omdat dan de up-snelheid een factor 10 - 30 hoger wordt. Dat is voornamelijk van belang voor mijn wekelijkese backup die ik draai,
Eigenlijk heb ik aan 100 MB/s wel genoeg. Maar ben de maandelijkse kosten al gewend voor die hogere snelheden op glas.

Prijs zou dan nog het enige argument zijn, en de stabiliteit van het Delta netwerk (ik zelf heb geen Delta, dus kan het niet beoordelen).

Als de volledige snelheid van DSL-koper voldoende is, dan denk je goed te zitten.
Maar er kan iets vervelends voorkomen:

in ons dorp werd een (oude telefoon-) koperdraad bij straatwerkzaamheden echt kapot getrokken; omdat er in die wijk ook al glasvezel ligt, weigert de groengekleurde kabelaar om het te herstellen; zèlfs bij een gebouw waar destijds helemaal geen fiber is getrokken (niet geweigerd, gewoon niet gedaan)

Dus ruim 3 weken zonder internet gezeten, totdat uiteindelijk de extra fiber was gelegd van wijkkast naar gebouw.

Omdat destijds was gekozen voor xs4all, kon daarna de aansluiting vlot worden geregeld via kpn4all over glas.

Kans dat zoiets bij jou in de buurt gebeurt, die is wel klein;
maar Ă ls het gebeurt, dan ben je de klos.

Neem dit ook mee in jouw overwegingen … …

delta is geen groengekleurde kabelaar, dus het probleem dat ze je telefoonkabel niet komen maken heb je (nog) niet :slight_smile:

Als je latency belangrijk vindt zou ik kijken wat je nu hebt. Als dat rond de 7ms ligt heb je waarschijnlijk ook een hele constante ping. Ga je naar xgspon, dan krijg je zowieso schommelingen in de orde van 3-5ms ofzo. Afhankelijk van hoe je verbinding is aangesloten krijg je dan een niet noodzakelijke betere situatie qua latency. 12ms voor glas is niet onmogelijk, en wordt ook niet als “raar” gezien. Als latency je niet boeit, dan heb je met glas inderdaad gewoon meer upload waar je alleen wat aan hebt als je ook daadwerkelijk iets hebt “up-te-loaden”.

Dan heb je natuurlijk de aansluiting. Je hebt nu een modem ergens liggen/hangen/staan waar misschien wel wifi uitkomt enzo. Met glas krijg je een ander kastje waar een netwerk stekker in moet. Dat is dus extra als je modem nu naast het telefoon aansluitpunt staat. Dan heb je er dus niet zoveel aan behalve een extra stopcontact in gebruik. Als je zelf iets met je router/wifi doet, dan kan het een voordeel zijn omdat je dan met gemak via een CAT-kabel naar een goede plek in je huis kan om je wifi-router aan te sluiten. Kortom, hier kun je alleen niets verliezen (met glas) als je nu je modem gebruikt als een dom ding om enkel het koper-signaal om te zetten naar ethernet. Anders komt er dus een apparaat bij.

Voor mij was de prijs van DSL simpelweg goedkoper dan glas, en als ik niet een behoefte had gehad om wat meer/sneller te kunnen uploaden (backups) dan had ik ook niet overgestapt. Ik ben er zelfs qua latency dus op achteruit gegaan t.o.v. DSL, en die had ik niet zien aankomen, maar is voor mij wel belangrijk.

Ik had eerst een latency van 7 ms met VVDSL bonding, nu 14 ms.
Weet niet waardoor het nu hoger is.

Wat is jouw latency met glasvezel (AON/PON)?

XGSPON van glaspoort, zo’n 10+ms met een range van 2.7ms en stddev van 0.55ms. Als ik dat vergelijk met een heel erg puike AON verbinding over KPN netwerk met 3.10ms, range van 0.98ms en stddev van 0.07ms dan kun je wel stellen, dat als mensen het hebben over dat glasvezel superieur over DSL is, dat ze een AON lijn van dat laatste type bedoelen :slight_smile: (maar die worden niet of nauwelijks nog aangeboden)

(vergelijk: VDSL2, 7.3ms, range 3.12ms, stddev 0.22ms)

YMMV…
DSL aansluiting hier is nooit werkbaar boven de 9Mbps/1Mbps gekomen.
Dank zij XS4ALL die wel een TV profiel op de DSL had ingesteld ondanks dat er geen TV abonnement was.
(De lijn zou officieel minimaal 20/1 moeten zijn volgens KPN, dat was op zeker moment ook het minimum wat ingesteld kon worden. Bij het TV profiel wordt de bandbreedte verlaagd op het moment dat er framing errors waren). het stabiliseerde op 9Mbps. helaas elke nacht een reset waardor in de ochtend er vaak slecht / geen verbinding tot er voldoende fouten gezien waren.

Verder omdat ik van huis uit een paar Nextcloud servers run is een goede upload om best van belang.

Hier komt binnenkort ook een glasvezel verbinding (PON) via KPN Netwerk als alles goed gaat.
Dan zal ik even kijken wat mijn latency is.

Hadden ze bij jou de glasvezel wel een beetje op tijd aangelegd?
Hier wilden ze eerst persé upgraden naar VVDSL i.p.v. meteen FTTH.

Was alweer ruim 7 jaar geleden.
Snelheid was natuurlijk veel beter dan ADSL, maar stabiliteit liet wat te wensen over.

Bedankt voor de reacties.

Volgens speedtest.net is mijn download latency op VDSL vanochtend 19 ms (gisteravond 14 ms).

Met glas is daar dus flinke winst te behalen, maar ik ervaar de huidige latency niet als storend.

Uploaden doe ik 24/7 maar dat is normaliter slechts <1 mbit/s.

Ik kijk het nog even aan.

Toen hier glas kwam ('15) ben ik direct overgestapt. ADSL was slechts 20/1 (max, up is nooit voorbij de 700kbps gekomen), wat werken vanuit huis onwerkbaar maakte. XS4ALL had toen als enige een 20 mbps lijn, wat voor een huishouden van 2 personen,zonder streaming meer dan voldoende was. Het prijs verschil was toen slechts 10,= (ging van 20 naar 30 p/m), wat de gigantische verbetering in snelheid up de moeite waard maakte.

Persoonlijk vind ik het veel prettiger werken en met de FiberCrew belichter op KPN heb ik nu max 1 gbps voor de prijs van 50 mbps als KPN belichter was gebleven. Niet dat ik meet dan 50 nodig heb, maar af en toe iets meer halen is wel prettig. Helemaal prettig is dat ik nu nog minder aan KPN doneer.

Overigens is KPN koper aan het uitfaseren en dan krijg je naast delta ook KPN fiber. De situatie die @Drs_W schetste kan je ook overkomen. Dat is iets om mee te nemen.

Glasvezel(FTTH) is al enige tijd geleden aangelegd, destijds nog door Reggefiber vlak voordat het door KPN werdt geassimileerd.
het was een verademing om een bruikbare internet verbinding te hebben. Destijds 50/50 Mbps, Later 1Gbps.
Maar na de aanleg van de kabel duurde het nog een jaar of 2 a 3 voordat het gebruikt kon worden.
Volgens KPN was glasvezel nergens voor nodig, Almere vond dat het niet voor niets voor een brede uitrol had gekozen.

Ach, Lelystad dacht er ook zo over, tijdens de aanbesteding was de eis ongelimiteerde uitrol, uiterlijk 2012 uitgerold. Daar werd pas in 2013 begonnen op basis van inschrijving (min 2/3 moest een abonnement nemen, anders kreeg die wijk geen ftth) en mijn wijk was in '15 aan de beurt. Op dat moment was al een groot deel aangesloten (2 wijken overgeslagen, want 2/3 niet gehaald), maar had wel al 2/3 van de gehele stad een abonnement, dus werd toen besloten eindelijk ongelimiteerd aan te sluiten, ook de wijken die men eerder had overgeslagen (wel als laatste).

Hier zijn vroeger meerdere pilots geweest voor de glasvezel.
oa KPNQwest.
Hierdoor hebben sommige huizen 3 aansluitingen en nog een coax.
In die wijken hadden ze al 10 jaar glasvezel.
In mijn straat hadden we een rotte telefoonlijn.
Grote uitrol was met Reggefiber in 2010 met AON EoF (0,1Gb)
Toen op mijn 100Mb lijntje GoF(1Gb) kwam was dat een enorme verbetering.
Zelfde snelheid, response bij surfen was gigantisch verbeterd.
Nu met Freedom geen snelheidsbeperking op de lijn.

Met DSL zit je op een lijn, die een keer stuk gaat.
KPN zegt al jaaaren dat ze uitfaseren.
Er komt een moment dat ze zeggen, we doen geen onderhoud meer.

Ze zeggen ook al jaaaaaren dat ze glasvezel hier in de stad zullen gaan aanleggen. Niet dus. Heb zelfs al een keer toestemming aan ze gegeven voor aanleg, maar er gebeurt helemaal niets.

Paar weken geleden stond de status zo waar op “we maken een plan”, nu weer terug op “niet gepland”

De DSL apparatuur is redelijk onderhoudsvrij, en aan een kabel valt ook niet echt onderhoud te plegen. De strategie van KPN is dat na aanleg van glas geen nieuwe DSL aansluitingen meer worden gedaan, dus ook een overstap naar een andere aanbieder betekend een overstap naar glas. En aangezien het “loont” om elke 1-2 jaar over te stappen, duurt het niet heel lang ( <5jaar) voordat de DSL kast uitgezet kan worden, en die laatste 3 idealisten die bij Freedom zitten gaan dan vrijwillig verplicht over naar glas.

Dit draadje ging een beetje over voors/tegens als je bij Freedom internet zit en niet om de 1-2 jaar overstapt op een andere provider.
Als je sec kijkt naar VDSL en glas, en je bent tevreden met je huidige bandbreedte dan moet je in bepaalde gebieden/situaties dus gewoon meer gaan betalen, waarbij je dan zelfs in download snelheid omlaag gaat (laagste abbo), en zul je een en ander moeten omsteken vanwege andere techniek, naast nog wat fijnproeversdetails die waarschijnlijk voor een heel klein clubje relevant zijn.

Je kunt dus voorop lopen en meteen overstappen (nieuw en spannend), of afwachten tot je min of meer gedwongen wordt (uitfasering). Voor beide kanten valt iets te zeggen. Natuurlijk blijft het zo dat je uiteindelijk linksom of rechtsom op glas uitkomt, maar misschien krijg je op den duur wel meer keus in netwerk en belichting.

2 likes

Die keuze mogelijkheid in netwerk en/of belichting zou eigenlijk nu al overal moeten zijn. (fibernet net als electra en gas net apart beheerd, onafhankelijk van de leverancier)

Die keuzevrijheid had ik graag eerder gehad, maar ik ben welblij dat ik 'm nu heb. Een lijn afnemen en de rest zelf doen is altijd mijn wens geweest. In elk geval kan ik nu (eindelijk) de lijn afnemen zonder modem. (en de rest wordt niet gebruikt)

Voor de vraag van OP: als de Delta fiber lijn sneller is voor ± het zelfde bedrag dan zou overstappen een optie zijn. is ie trager of (veel) duurder, dan ou ik wachten tot het moet, als het niet erg is om de lijn even te missen als OP over moet wegens een storing en geweigerd onderhoud op koper door KPN. Het is een gok.