Asus EeePC verbindt niet met FB 7590

Mijn “vakantie PC”, een EeePC ,maakt geen WiFi verbinding met de 7590.
Ik heb een Mesh netwerkje met een 7590 en twee 1750E.
De beide repeaters zijn via een switch en een kabel met de FB verbonden.
Alle firmware up to date. Op de Eee draait Linux Mint 21.1 Cinnamon. Ook keurig bijgewerkt.
De Eee maakt zonder probleem verbing met m’n telefoon als ik de hotspot aanzet.
De Eee staat in de lijst met bekende apparaten. Hij krijgt steeds hetzelfde IP adres van de DHCP.
Als ik de trap oploop, maakt de Eee verbinding met de ene of de andere 1750E. En als ik weer naar beneden loop, wordt de WiFi verbinding weer verbroken.
Op de 7590 en de Eee is WPA +WPA2 ingeschakekd, PMF staat uit.
Wat is hier aan de hand, hoe krijg ik de FB zover dat hij verbing met de Eee maakt?

Edit: de instelling WiFi kanalen staat op automatisch.

Staat het land voor Wi-Fi op de Linux machine correct.
Misschien zit de 7590 op een kanaal dat in een land waarop de Linux staat ingesteld niet gebruikt mag worden, b.v. kanaal 13 die in NL wel mag maar in de US niet, maar zo zijn er meer.

Niet de FB neemt het initiatief maar de EeePC moet verbinding maken.
Zover kennis/kunde, trace wlan of dingen Linux kaal instellen.

Ik neem aan dat je qua Fritz, deze hebt gevolgd: Connecting the FRITZ!Repeater with the FRITZ!Box via LAN | FRITZ!Repeater 1750E | AVM International

Kan en verspringt je EeePC wel over van de ene naar de andere 1750E repeater ? (Wanneer je dus de één of de ander uitzet).

Kijk ook eens in de FritzBox. (WiFi network)
Ondersteunt het apparaat Roaming?
11k en 11v
Als dat niet zo is. Val je kort van het netwerk als je buiten bereik komt.
Het kanaal 12/13 vinkje kun je beter uit laten. (Ook beter voor je Bluetooth.)

Screenshot frittzbox 11k en 11v

Ik had destijds ook een EEE-tje via mijn werk. Die had ik dualboot gemaakt. Om voor mezelf op Linux te kunnen werken. Ik moest een andere driver laden om het netwerk te laten werken. Gokje een Ralink driver.

Mijn aantekeningen uit 11-01-2009:
Ubuntu 8.014.1 geïnstalleerd.
Wireless lukt niet, kabel wel.
Wireless werkt niet met Rutilt, maar wel met WICD als je een static IP-adres gebruikt. Wel eerst driver RT2860 installeren.

Opgelost !
Ik heb al jullie suggesties bekeken en geprobeerd, zonder resultaat.
Opstarten met een Live-Mint USB stick leverde dezelfde problemen op.
Toen merkte ik dat ook een LAN verbinding niet gemaakt kon worden.
Dat wees op een hardware probleem.
Ik heb de PC opengeschroefd met behulp van de aanwijzigingen op: How to disassemble Asus Eee PC 1215B – Inside my laptop
En toen zag ik dat de lintkabel die het USB-ethernetbordje met het moederbord verbindt, niet goed vast zat. Ook de WiFi antenne lag los…
Een “eigen schuld hardware probleem” : ik heb enige tijd geleden het moederbordbatterijtje vervangen. En blijkbaar de lintkabel en de antenne. niet goed vastgezet.
Dank voor jullie antwoorden.

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.