Ivm met een ander toegangsissue (mail en menu) wilde ik mijn bestaande authenticatie regels uitbreiden zodat ik die kan gebruiken om daarop (uit nood geboren) die voor IPv6 te activeren.
Wat schets mijn verbazing dat het mechanisme is veranderd en ik dus effectief niet langer IP-ranges noch nieuwe regels kan toevoegen om die daarmee toe te passen.
Ik moet bij regels nu e.o.a. apparaat kiezen waarbij het niet langer mogelijk is om IP restricties toe te passen en Freedom kennelijk uitmaakt welk wachtwoord ik moet gebruiken ?
Jammer hierbij is dat de pulldown niet meebeweegt met de afmeting van het scherm en het ook niet niet mogelijk (b)lijkt om de zo aangemaakte regels te te bewaren en dus te gebruiken.
Gelukkig bijzonderheid is dat mijn oude en bestaande authenticatie regels op grond van o.a. IPv4 en eigen wachtwoorden, nog wel deels (b)lijkt te werken.
Ik kan daar althans via een grote omweg, nog toegang krijgen tot diensten maar helaas zelf op IPV6 omdat ik daarvoor geen regels kan toevoegen.
Ik liep er ook tegenaan, en ik heb een work-around gevonden:
zet /edit achter de URL van een ‘regel’.
Dus: https://mijn.freedom.nl/account/auth_rules/{guid}/edit
Je krijgt dan weer de ouderwetse manier om dingen in te stellen. Ik heb het niet getest met IP-adressen, maar wel met wat ik belangrijkste vind: Dienst. Ook kun je hier een ander wachtwoord instellen.
Hiermee kan ik nog zorgen dat een applicatie die SMTP-toegang heeft, geen toegang heeft tot mijn volledige dashboard. Dat vind ik vrij cruciaal gezien Freedom geen MFA ondersteunt - alsof we in 2003 leven.
Ik hoop van harte dat de kwaliteit van de configuratie en onderliggende diensten nu echt een keertje volwassen gaat worden.
Gaat niet gebeuren denk ik, want ligt bij een externe partij en die heeft er geen belang bij het aan te passen. Zal wel contractueel niet voldoende zijn afgedekt.