AVM FRITZ!Box 7590 AX I.p.v. Fritzbox 7590

Kan ik ook bíj jullie een AVM FRITZ!Box 7590 AX i.p.v een Fritzbox 7590 bestellen?

Leuk dat gedoe met productnummers waarbij de AX versie kennelijk de opvolger is of moet zijn van de 7590. De AX heeft als (ws laatste 90-serie) zo ik begrijp geen ISDN meer, doet qua ADSL alleen 2+, heeft een ca 25% snellere backplane en ondersteund Wifi6 (802.11ax) van daar dus die ws. die AX. Wat weer niet wil zeggen dat die de theoretische een hogere snelheid (max 9,3Gbps dat voor de 7590 niet hoger zal komen dan 3.6) ook behaalt.
Prijstechnisch is de AX wat gunstiger dan het huidige vlaggeschip.

O ja, ter info hier een vergelijking van 7590AX vs 7590 op Tweakers pricewatch

Waarom zou je (thuis) specifiek deze AX versie willen hebben of gebruiken ?

Heb er niet zoveel verstand van maar ik dacht dat WiFi 6 sneller en stabieler is,en omdat het de opvolger van de 7590 is

Beter, of zo ja als opvolger, is wmb Wifi6 niet per se beter.
Wifi6 is naast technologie, vooral een nieuwere standaard naast al die ander berg standaarden.
Om het Wifi6-protocol goed uit te nutten moeten al je gebruiksapparaten in dat netwerk dat ook allemaal (kunnen) ondersteunen.
Het goede nieuws is dat Wifi6 hardware doorgaans achterwaarts geschikt is voor Wifi5Ghz, dus vervangen van je huidige spullen is meestal niet nodig.

Thuis zal iemand expliciet Wifi6 willen toepassen omdat deze standaard, met dus juiste hardware, beter omgaat met drukte en nuttig wordt bij meer dan zeg 10 actieve apparaten.Wifi6 gaat wat slimmer om met het schakelen tussen luisteren en zenden in/op de 6Ghz WLAN band waardoor het daarin ook vanwege extra bandbreedte, uiteindelijk sneller en daarmee dus stabieler wordt.
Echter omdat ontvang/uitzendsterkte op 6Ghz weer wat minder is, wordt het maar de vraag of je daar als gebruiker dan echt iets mee opschiet. Zodra er een betonnen muur tussenzit, vraag ik mij af of er veel van het Wifi6-nut overblijft.

Dat iemand een 7590 (zonder ax) neemt is doorgaans vanwege o.a. de ISDN en eet/slikt alle xDSL dat voor consumenten zinnig is. Heb je er geen verstand van e.d. neem of koop de Fritz die Freedom ivm je aansluiting bij bestelling dan aanraadt.
Dan zit je in achterhoede daarvan, geheid goed en ook vwb details aangaande formele ondersteuning.

Voor de meeste huishoudens imo geen haast zijn om over te stappen naar Wifi6. Is Wifi (dwz draadloos) echt belangrijk, kan iemand beter kijken naar professionelere toepassing (en antenne/inrichting). Tegen de tijd dat Wifi6 de facto standaard is, duurt nog wel wat jaartjes, is het vroeg genoeg om de huidige technologie, in te ruilen. Iets dat nu goed werkt, moet je vooral laten doorwerken.

Ik blijf wel benieuwd of en in hoeverre anderen iets vinden van Wifi6.
O ja, of Freedom dat ding wil/gaat/kan leveren is het beste bij de helpdesk na te vragen. Het forum is meer een tokkelparadijs.

Dank U wel voor de duidelijke uitleg,
Vr.Gr.Aad

Op dit moment zou ik de voorkeur geven aan een S0-bus ipv WiFi6. Of ik er over 3 jaar nog zo over denk is twijfelachtig. ISDN thuisappparatuur wordt steeds zeldzamer en WiFi6 apparatuur steeds gewoner.

ComputerTotaal-10 uit 2021 meldt in een test, dat de 7590 AX flink meer vermogen verbruikt: 14,8 W (tegen 8,8 W bij de 7590)
Ook zagen zij dat de processor erg heet kan worden (tot wel 80 °C)
De 7590 AX levert vlotte WiFi. Deze FritzBox is net zo eenvoudig in te stellen als de 7590.

Dat was al te vinden op deze Community in Eerste test 7590AX - #2 door HerrKrypto - INTERNET TOEGANG - Freedom Community

Het Duitse ComputerBild ziet foutjes in de usb-verbinding ten opzichte van de (gewone) 7590.
Vóór de nieuwe 7590 Ax spreken de WiFi-6 ondersteuning en de slimme wLAN-optimalisatie.

Ook dit was al te vinden op deze Community in Eerste test 7590AX - INTERNET TOEGANG - Freedom Community

Misschien dit mee nemen in de overweging bij jouw keus tussen 7590 en 7590 AX ?

Het is idd een keuze die sws eenvoudiger is wanneer er nog niets is.

Voor mij, deels hobby, wat al decennia goed werkt. Mijn ISDN zooi (draadloos & kabel) werkt nog steeds als vanouds, bijkans onverwoestbaar. Wifi6 zal tzt wel zo normaal worden dat het in de wereld van Starlink’s geen USP meer is en dan kan je vast wel een Accesspointt of repeater voor €12,95 ergens uit een Action bak.

@Drs_W dat de AX meer vemogen neemt, komt ws omdat er simpelweg een extra zender/ontvanger inzit nl. die naast de 2.4 & 5Ghz; opereert op de 6Ghz band.