Backup verbinding

Hallo allen,

Vanaf vandaag eindelijk Freedom glasvezel internet :slight_smile: Tot nu toe zeer tevreden, vooral over de snelle response via mail van de helpdesk.

Voor nu heb ik nog de ziggo verbinding (op laagste abo voor nu) lopen als soort van backup, maar dat is vind ik toch wat veel (49,- per maand) als backup. Hoe doen anderen hier dat, mocht het een keer gebeuren?

Ben heel benieuwd

Elke verbinding of het nu DSL, glasvezel, kabel is kan uitvallen.
Er hoeft maar iemand bij het opgraven een kabel kapot te maken.
Of de elektra valt uit in de wijk.

Een paar weken geleden was een ex-Ziggo klant nog treurig dat die de Ziggo niet nog had laten doorlopen. De nieuwe glasvezel viel net voor de Kerst uit en ook niet meer snel actief te krijgen.

Laat de backup verbinding nog een maand actief zodat je veilig zit.

Hard balen dat ik nu aandacht moet geven aan m’n huisgenoten als internet eruit ligt? :wink:

Games e.d. gaan wel via modiel internet (desnoods via de databundel van de werkgever), thuiswerken via mobiel internet (werkgever), TV vanaf satelliet (we kijken toch alleen BBC) en radio net als altijd via FM (Ik haat streaming voor muziek/radio).

De langste outage die ik heb gehad is tijdens Chello tijd geweest in '98. (1 maand geen internet) Tijdens de overstap van xs4all naar freedom was het minuten werk, bij overstap van KPN naar Fibercrew als belichter heb ik ± 15u geen internet gehad (tot ik alles zelf maar aansloot en het bleek te werken) Dat waren geplande outages. Tijdens de freedom fiber periode had ik dinsdag even een storing van 5:00 (volgens mijn logging) tot ± 8:00 door een stroomstoring verderop in de stad. (de centrale of een schakelpunt tussen de centrale en m’n huis lag eruit)

Elke andere storing op internet gebied ging gepaard met een gelijktijdige stroomstoring.

Als IT’er en early adopter van internet ('94 eerste inbel account) vind ik internet niet cruciaal om te leven. Er is meer. (en ‘het gewone volk’ zit nu ook op internet, dus tijd om weer te ontsnappen :wink: )

2 likes

Juist, zo dacht ik ook al ongeveer :slight_smile: Thanks!

Het probleem is, bij grote stroomstoringen raken de accu’s in de wijk ook leeg.
Dan valt er van alles uit, ook de GSM.
Ik heb wel een UPS aan de Fritzbox hangen.

Als ik een backup lijn zou maken, zou dat een 4G dongle zijn.
Als het mis gaat, even een dikke bundel op de kaart activeren.
Die stick kan zo in mijn Fritzbox.
Heb het nooit getest, maar het zou automatisch moeten gaan.

Mocht er bij jou in de wijk een langdurige stroomuitval zijn, dan werkt je 4G dongle ook niet meer als de GSM uitvalt.

Klopt, dat schrijf ik ook.
Dit is ook al gebeurt in mijn buurt.
Daarom vind ik het ook dom, dat ze de sirenes af willen schaffen.

Men zegt niet voor niets dat je een transistor radio op batterijen zou moeten hebben om toch nog iets van radio te hebben in nood sitiaties om info te krijgen. (ben ik benieuwd hoe men dat met DAB+ gaat doen)

Beetje off-topic

Die dingen in zo’n noodpakket is verouderde onzin.
DAB+ is een andere manier van uitzenden.
Voor de noodzender hebben ze een bandje, dat ze aan kunnen zetten.
De mededeling staat vast en kunnen ze niet aanpassen.
Er staat hier in de buurt een DAB+ zender van een paar kilowatt ERP te loeien.
Maar het is maar de vraag, heeft hij een UPS.
DAB+ behoord wel tot de rampenzenders.

FM/DAB+ opwind-radio met zonnepaneeltje, kan ook je telefoon opladen, en heeft een zaklamp.

2 likes

Geinig, heb je zelfs 4G backup als alles een tijdje stroomloos is. (al is het netwerk dan wel een uitdaging :wink: )