Bandbreedte Amino

Hoeveel bandbreedte zou de Amino moeten gebruiken voor HDTV (RTL-4) ?
44MBit vind ik namelijk veel.
Voor de overstap naar glas, een paar dagen geleden, werd maar 8 MBit gebruikt.
2021-06-14 12_47_49-FRITZ!Box 7590 - Vivaldi

SD is bij mij ongeveer 8 Mbit/s en HD 13 Mbit/s.

44 is inderdaad wel te hoog voor HD. Niet toevallig meerdere tv’s aangesloten?

Als je Amino uitzet verdwijnt dan ook al het IPTV verkeer?

We zitten hier met maar Ă©Ă©n Amino en het verkeer gaat na uitzetten naar 200 kbit.

En als je naar een SD zender ga valt het verkeer terug naar 8 Mbit/s?

Het is wel een stuk lager, maar nog geen 8MBit, meer iets van 20 MBit.
2021-06-14 13_36_53-FRITZ!Box 7590 - Vivaldi

Zo te zien sta ik op een stream van 12½ Mbit/s
Die van 44 kende ik nog niet.
Gewoon de helpdesk vragen, die kunnen namelijk meerdere varianten op de lijn zetten.

1 like

Er zijn 3 profielen:

SD 4 tot 6 Mbit/s
HD 8 tot 12Mbit/s
HD+ 12 tot 16Mbit/s

Als je met 2 TV’s naar dezelfde zender zit te kijken verbruik je maar 1 stream (bij meerdere STB’s) alleen als je beiden een andere stream op zet wordt dit het dubbele aan snelheid. Dan krijg je dus 2x 16Mbit/s in dat geval.

44Mbit/s is niet helemaal wat ik zou verwachten. Alleen weet ik wel dat die staatjes in de Fritz!Box niet altijd de juiste snelheden aangeven… dus zorg er in ieder geval voor dat de FRITZ!Box up-to-date is.

Daarnaast kan er natuurlijk nog iets anders ook op VLAN4 bezig zijn. Controleer bijvoorbeeld of je niet een 10.x.x.x adres in je eigen netwerk gebruikt. Die kunnen gerouteerd worden via VLAN4.

Nog een dingetje. Het kan ook een niet goed afgesloten stream zijn. Herstart de STB’s en het modem even en kijk of je dan weer hetzelfde terug ziet.

Twee dagen geleden heb ik zowel Fritz als Amino herstart. Bij Amino zelfs de stroom er vanaf gehaald.
Fritz is sinds 10-06-2020 al op versie 07.27
Het netwerk heb ik wel in een andere range gezet: 192.168.209.* .
Amino zit rechtstreeks aangesloten op LAN4.
Ik heb op eth3 (LAN4) packet capturing aangezet om dat te bekijken. Dit ziet er vrij normaal uit: Geen storingen.
Er worden ongeveer 65 UDP-packets per 100 ms ontvangen (RTL-4) resp 30 packets per 100 ms (NPO 1 extra). Na uitzetten van de Amino daalt dit direct weer naar nagenoeg 0 packets.
Direct na een IGMP “Leave group” stopt de packet storm.


1 like

Achter de schermen wordt nu meer info verzameld… To be continued

Door o.a. Bastiaan en CD is gekeken naar de verbinding.
FB lijkt een andere waarde aan te geven dan verwacht.


Ook Wireshark lijkt dit te bevestigen.

1 like