Beeld bevriest tijdens schakelen tussen zenders

Sinds we glasvezel hebben vertoont de tv bij het schakelen tussen de zenders een onvoorspelbaar gedrag. Een enkele keer gaat het snel. Vaak duurt het tot wel 15 seconden of meer dat je tussen de zenders kan schakelen. Het beeld lijkt bevroren voordat je een andere zender op de buis hebt. Een reeks pingen geeft aan de de snelheid van de glasvezel meer dan 900 mbps bedraagt, daar kan het dus niet aan liggen.
Is dit onvoorspelbeer gedrag tijdens het schakelen tussen zenders oplosbaar, wat bijzonder irritant is, of moeten we hier maar mee leren leven? Hebben meer mensen hiermee te maken of zijn wij de enigen?
Graag een reactie.

De Amino is een ramp!
Heb je al eens een power on reset gedaan. Helpt vaak enige tijd, soms maar een dag.

Wij kijken op dit moment alleen via de APP op een Chromecast. Dat lijkt veel beter te gaan.
Opnemen moeten we nog ervaren.
Ik denk dat bij ons de Amino er uit kan; Ding werkt niet, heeft het nog nooit echt goed gedaan en kost alleen maar stroom.

Het langer doen over het schakelen tussen zenders is niet per se iets wat in de Amino zit, maar lijkt meer netwerk gerelateerd te zijn. Dus goede stappen om te zetten zijn:

  • Herstart de apparatuur. Denk dan aan de Amino, maar ook aan switches, routers en het modem.
  • Controleer of het probleem (na de herstart) ook aanwezig is wanneer de rest van het netwerk aangesloten is op je router. In veel gevallen kunnen namelijk andere apparaten in het netwerk ook storing veroorzaken in het netwerk waardoor de Amino dit soort kuren kan vertonen.
  • Reset de Amino via het knopje aan de onderkant van de Amino. Houd deze maximaal 10 seconden ingedrukt.

Ik wil natuurlijk niet alle schuld wegnemen bij de Amino, deze is wel erg gevoelig voor niet optimaal werkende netwerken. Maar wanneer het netwerk goed functioneert zou de Amino wel goed moeten werken. Het zappen tussen zenders hoort i.i.g. geen 15 seconden te duren in ieder geval.

Het gebruik van de app van Canal Digitaal is ook een goed alternatief als vervanging van de Amino. Let er dan wel op dat het aanbod iets afwijkt van wat je op de Amino kunt. Zie hiervoor de zenderlijst op Zenderlijst TV via Internet | Canal Digitaal

1 like

Dank voor de reactie. Ik wil nog even voorzichtig zijn hoe lang het goed blijft gaan, maar nadat ik alles heb gedaan wat je voorstelde gaat het zappen vrij vlot.

Jullie zijn niet de enigen.
Zelf heb ik hier vrijwel nooit last van met de Amino.

Mijn Fritzbox heeft wel af en toe een reset nodig, dan gaat er meer mis dan tv alleen.
Dit probleem was er ook al, voordat Freedom er was.
Dit ontstaat o.a. met zwaar belasten en veel wroeten in de instellingen.

En waarom heeft alleen de Amino daar dan last van en alle andere apparaten niet? En waarom had in hetzelfde netwerk een KPN settop box die massa’s problemen dan niet?
Makkelijk, de schuld ergens anders aan geven. Geoon de kop in het zand steken, ja daar wordt het beter van.
Het ding deugt gewoon voor geen meter.

Wat bij ons indertijd hielp was om de LAN poort waarop de Amino was aangesloten op 100 Mbps te zetten i.p.v. 1 Gbps.

1 like

Bij modellen waar LAN4 gasttoegang kan worden, die poort niet voor tv gebruiken.
Volgens mij heeft de 5530 deze functie niet?

Inderdaad, de 5530 heeft LAN1 t/m -3, en geen LAN4 met gasttoegang.

Alleen dan wel weer gasttoegang op LAN3. :wink:

1 like

Het blijkt dat de geboden oplossing niet echt lang is goed gegaan. Het is jammer dat dit op termijn geen stand houdt.
Is er een structurele oplossing te vinden of blijven we hangen in allerlei lapmiddelen zoals het gebruik maken van de app. Eigenlijk zeg je dan dat de Amino niet werkt en dat die dingen dus terug kunnen.
Wie heeft een structurele oplossing voor bevriezen van het beeld tijdens het zappen?

Bergijp ik nu dat Amino aansluiten op 100 Mb/s ook niet werkt.
Heb het ding al een tijd niet meer in gebruik, had dit met flink wat moeite nog kunnen proberen, maar dan sla ik het over. Kan het ding eigenlijk bij het grofvuil als het mijn eigendom was geweest.

De APP is het ook niet. Als je een programma ergens hebt gepazeerd dan stopt het programma abrubt vlak voor het einde, ongeveer even veel als dat de pauze eerder heeft geduurd.

CD is gewoon bagger dus, maar er is geen echt alternatief bij Freedom.

Ik ben benieuwd hoe AVM daar nu tegenaan kijkt.
Deze tip, om die poort niet voor tv te gebruiken is al oud.
Het veroorzaakte ook geen mega storing.
Bij een blokjesregen moet je de fout toch echt elders zoeken.

Heb je al contact gezocht met Freedom support hierover? Dan kunnen we mogelijk even dieper graven en eventueel kijken of er een betere en blijvende oplossing te vinden is. Je kan een mailtje sturen naar helpdesk@freedomnet.nl of wanneer het haast heeft kun je bellen naar 088-0115666.

Dan krijg je als antwoord dat je van alles moet resetten.

  • Power-On Reset van Amino helpt maar ongeveer een dag
  • Power-On Reset van Fritz!Box helpt een paar weken
  • Factory reset Fritz!Box: Dat weiger ik, want dat heeft enorme consequenties voor alle instellingen voor het netwerk thuis. Dat doe ik alleen bij wisseling van provider, omschakeling naar glas of naar een andere Fritz!Box. Niet voor een Amino die om de haverklap vastloopt. Als dat niet kan worden opgelost zonder factory reset dan heeft de helpdesk ook geen enkel idee wat het probleem nu eigenlijk is en dan is er geen enkele garantie dat al die moeite het probleem ook oplost.

Het feit dat de eerste twee al gesuggereed worden en niet werken geeft al aan dat er echt geen enkel idee is waarom de Amino niet goed werkt.
Maar als je die factory reset uiteindelijk niet wilt doen, dan helpen ze je niet verder. Ze weten het immers ook niet.

Het zoeken naar een oorzaak van een probleem is het uitsluiten van alle mogelijke issues. Het teruggaan naar een bekend beginpunt is daar onderdeel van.
Dus het verzoek van Freedom voor een factory reset is een heel redelijke.
Dat dit voor jou nogal gecompliceerd is, is iets waar Freedom niets aan kan doen.

Dat betekent simpleweg dat ze de oorzaak ook niet weten en ook niet kunnen garanderen dat het daarna wel is opgelost. Het is gezien de consequenties dan ook helemaal niet redelijk.

Al iemand vraagt de hele auto uit elkaar te halen om een probleem met steeds afslaan te vinden omdat dat een bekend beginpunt zou zijn is dat verre van redelijk.

Ik heb een GLOEIENDE hekel aan dat soort helpdesks. Het is de stijl van de KPNs en Ziggo helpdesks die nergens iets van weten en dan de reset maar aanbieden als ‘oplossing’. Maar dan nog steeds geen idee hebben of daarmee het probleem is opgelost.
Als Freedom zich zou willen verlagen tot dat soort helpdesk dan heeft zo’n helpdesk voor mij geen toegevoegde waarde tov de helpdesks van KPN en Ziggo.
Ik be al zo ver dat ik de Freedom helpdesk al niet meer bel voor de CD problemen, die worden toch niet opgelost. En wat je niet weet is er ook niet, dat is dan de consequentie.
Vanochtend zelfs een storing op de APP van CD waardoor ik een POR moest doen van ChromeCast.
Daarmee is het probleem verholpen, voor zo lang het duurt … Maar de helpdesk ga ik er echt niet voor bellen, die weten het toch niet en komen dan toch met de POR om de Chromecast weer in een bekende toestand te krijge; Tsja dat kan ik zelf ook bedenken. De oorzaak van de vastloper is daarmee niet opgelost, alleen het symptoom.
Idem: ik kan wel een factory reset doen op de FritzBox. Daarmee is het probleem misschien verholpen, voor zo lang het duurt … De oorzaak van het probleem is daarmee niet opgelost, alleen het symptoom. Dat blijkt ook wel bij de POR van de Fritz!Box, na een weekje of zo is het probleem weer terug.

Het is jouw keuze om de aangewezen route niet te volgen.
Dan kun je helaas niets anders dan accepteren dat het bij jou niet werkt.

En als dat de houding is bij Freedom is dat een extra argument om weer terug te gaan naar KPN, iets dat ik gezien het CD debacle sterk aan het overwegen ben gezien de frustratie bij de huisgenoten. En NEE !!! dat ligt niet aan mij.
Het is in ieder geval een extra argument om niet meer in Freedom te investeren.

Ik begrijp je frustratie Peter. Het is zwaar irritant als het zo vaag blijft en dat je door rare hoepels moet springen, wat nooit de bedoeling kan zijn. Een router terug naar fabrieksinstellingen is een laatste redmiddel en dat kan toch vrijwel niet moeten als er gedonder is met iets als een los settop-kastje erachter. Dan moet het een en ander op de router en ook zo’n settop-kastje anders op functionaliteit getest kunnen worden om de bron van de problemen te achterhalen.
Ik heb geen tv-abo en geen enkele ervaring met CD, dus kan daar niet echt over oordelen.
Wat ik me echter steeds meer afvraag is of er een statistische analyse wordt gedaan van waar de storingen voorkomen, via wat voor aansluiting, via welk model router en dergelijke, want misschien zijn daar wel conclusies uit te trekken die het mogelijk maken om daarop te focussen.
Er zal vast ook wel het een en ander in een testopstelling staan, voor zover daarvoor ruimte en mensen beschikbaar zijn. Op basis waarvan scenario’s bekeken en uitgeprobeerd kunnen worden bij storingsmeldingen en ook bij nieuwe releases en dus vervolgens ook beslissingsbomen in voor de helpdesk.

1 like