Behoud IP-adres bij verhuizing

Op dit moment heb ik een internet verbinding bij Freedom (alleen internet en telefoon, géén TV) middels een ADSL (KPN) lijntje. Mijn IP is voor verschillende werk gerelateerde diensten ge-white list.

Nu zal ik ergens dit jaar verhuizen naar het oosten des lands. Volgens de postcode check is op het toekomstige adres glasvezel aanwezig: netwerk: E-fiber, belichter: Fiber Operator, techniek: GPON.

Vraag: behoud ik mijn huidige IP-adres of krijg ik een nieuw adres? Ik vermoed zelf het laatste…

verhuizing of techchange = ip change helaas.

Enige tijd geleden begreep ik uit berichten van @arien dat het wel mogelijk is je IP mee te nemen, daar zou een mailtje naar de helpdesk voldoende voor moeten zijn.

1 like

Een tech change en verhuizing betekend alktijd een nieuw ipv4 adres en ipv6 /48. Bij de tech change hier kreeg ik ook te horen dat ip behoud kan, maar bleek wel erg veel handwerk en best wel complex, daardoor zeer foutgevoelig.

Nu had ik al een securebit IPv6 tunnel zodat ik een ipv6 nlok heb met reverse onder eigen beheer, waardoor de belangrijkste zaken, toegang tot mijn zakelijke omgevingen, ongewijzigd bleef (na aanpassen tunnel endpoint).

Mijn tech change was binnen dezelfde woonplaats. Dat je naar het oosten verhuisd doet me vermoeden dat je nu elders woont. Bij een verhuizing zou het nog wel eens anders kunnen liggen, iets met routering van ip blokken. Daarnaast, wat technisch mogelijk is, is niet altijd verstandig of wenselijk.

Ik zou vragen of je misschien wat eerder je IP gegevens kan krijgen (of zodra je een datum van verhuizen hebt alvast wat aanvragen) en dat adres doorgeven als nieuw adres en de oude tijdelijk actief houden in de whitelist tot na de oplevering.

Mocht je over ipv6 van de werk gerelateerde diensten gebruik makenm, dan kan je een tunnel overwegen, het zwitserse securebit (tunnelbroker.ch) of de amerikaanse henet (tunnelbroker.net).

Ik was er al bang voor.
Wij wonen nu in de buurt van Rotterdam. Dus inderdaad, een andere regio en een andere techniek.
Het duurt nog wel een paar maanden, dus we hebben nog even de tijd om e.e.a. om te zetten.

Bedankt voor de reacties!