Belangrijk: update je FRITZ!Box

Wanneer je een internetabonnement hebt bij Freedom dan maak je gebruik van een FRITZ!Box of heb je jouw eigen apparatuur. De FRITZ!Box wordt gemaakt door het bedrijf AVM. AVM heeft aangegeven dat alle FRITZ!Boxen nieuwe firmware krijgen, zodat belangrijke stabiliteit- en veiligheidsproblemen verholpen worden. Om die nieuwe firmware op je FRITZ!Box te zetten, moet je hem updaten. We vragen iedereen daarom zo spoedig mogelijk de FRITZ!Box up te daten en leggen in dit artikel verder uit hoe je dat doet. 

Hoe update je je FRITZ!Box? 

Je kunt zelf instellen dat je FRITZ!Box automatisch wordt geüpdatet wanneer er nieuwe firmware beschikbaar is. Heb je dit niet automatisch ingesteld, dan kun je dat alsnog doen: https://helpdesk.freedom.nl/category-detail/hoe-update-ik-mijn-modem-automatisch

Wil je liever je FRITZ!Box handmatig updaten, bekijk dan deze pagina: https://helpdesk.freedom.nl/category-detail/hoe-update-ik-mijn-modem-handmatig

De meest up-to-date firmware is gecontroleerd op 7 september 2023. Wanneer de firmware al up-to-date is, zie je geen update staan. Hieronder vind je de FRITZ!Box en de laatste firmware versie:

  • FRITZ!Box 5490: 07.31
  • FRITZ!Box 5530: 07.57
  • FRITZ!Box 7583: 07.57
  • FRITZ!Box 7583: VDSL 07.57
  • FRITZ!Box 7590: 07.57
  • FRITZ!Box 7590: AX 07.57

Ervaar je na het updaten van je modem problemen met het internet? Bekijk dan de handleiding voor het instellen van je FRITZ!Box op deze pagina en loop de stappen na: https://helpdesk.freedom.nl/sub-category/installeren-internet

Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op

Wat gebeurt er als je je FRITZ!Box niet update? 

Mocht je je FRITZ!Box niet updaten, dan zorgt AVM ervoor dat je FRITZ!Box wordt geüpdatet. Ze doen dit steeds voor een klein groepje FRITZ!Boxen waarvan de firmware nog niet is geüpdatet. Het zou daarom kunnen dat jouw FRITZ!Box inmiddels al is geüpdatet. 

Toch willen we je vragen hier niet op te wachten en zelf je FRITZ!Box zo spoedig mogelijk te updaten zoals hierboven is uitgelegd, om te voorkomen dat je last krijgt van de stabiliteits- en veiligheidsproblemen.  

Wat zijn de stabiliteit- en veiligheidsproblemen?

AVM vertelt in een artikel binnenkort meer over de stabiliteit- en veiligheidsproblemen die ze hebben opgelost met deze firmware. Zodra het artikel online staat, delen wij het hier ook. 


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/belangrijk-update-je-fritz-box

Let op: Mijn Fritz!Box zei in het hoofdscherm dat mijn versie up to date was, maar toen ik handmatig de update liet checken kwam hij er achter dat er wel een nieuwe versie was.
Ik heb dus mijn twijfels of automatische updates wel goed werken.

Je moet naar System/Update gaan en daar de nieuwe update gaan zoeken.

In bijvoorbeeld het Mesh overzicht en hoofdscherm, wacht de Fritzbox de timer af, die het zoeken triggert.
Dit is zo, om te voorkomen dat iedereen tegelijk gaat updaten.

Ook het zoeken van updates van b.v. Repeaters, ziet het Mesh overzicht de update pas, wanneer de Repeater heeft gezocht naar een update.
Zover bekent, zijn er geen problemen met repeaters, dus die krijgen geen speciale update.

Update is ook voor de 5590

mijn 5530 vindt dat 'ie up to date is. ik zie geen knop om een online check te forceren, lijkt erop dat er 's nachts automatisch een check plaatvindt.

Een reboot hielp ook niet.

Ben wel benieuwd hoe acuut dit lek was en of het mogelijk ook misbruikt is.

Inderdaad, als het op deze manier gebracht wordt ga je het een en ander vermoeden. Maar AVM heeft niets specifieks online staan zo te zien.

Automatische update zag ik op mijn 5530 vannacht niet gebeuren. Maar, verder zoekend, de firmware is hier

https://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-5530-fiber/other/fritz.os/

te downloaden, en ik kan dit schrijven na een handmatige update

FRITZ!OS: 7.57

Installed on: 08.09.2023 5:55

Resultaten bij mijn router bieden uiteraard geen garantie dat iemand anders update vlekkeloos gaat.

Heb je dit handmatig gedaan of is het bij jouw automatisch gegaan?

zie https://community.freedom.nl/t/fritz-box-firmware/868/211

handmatig. Er stond versie up to date. Maar als je op OK klikt gaat fritzbox toch zoeken en kwam de nieuwe versie 7.57 beschikbaar

Interressant, als ik hetzelfde doe, komt de nieuwe versie niet beschikbaar.

Mijn FRIZ!Box 5490 heb ik ook gisteren handmatig gepdated naar versie 7.31
De FRITZ!Repeater 2400 heb ik vervolgens geupdated naar versie 7.56

Gaat dat ook voor een Fritzbox 5390

Hoi! Goed om te zien dat er geüpdatet wordt. Erg belangrijk.
Mocht het nou niet lukken om te updaten via de interface. Denk hierbij aan dat de FRITZ!Box zegt dat het up-to-date is, maar dat is het niet. Stuur dan graag een support file via de interface naar AVM.
Kopieer het ID en stuur deze dan naar helpdesk@freedomnet.nl. Wij willen deze verzamelen en doorgeven bij AVM voor onderzoek.
Gebruik in de e-mail als onderwerp: FRITZ!Box update niet.

Alvast bedankt!

1 like

Voor de 5490 wel.
Model 5390 ken ik niet.

Ook de 7581, die ik nog als accespoint en switch gebruik heeft een update gehad.

De 7590 had de update al automatisch geïnstalleerd, toen ik de nieuwsbrief las.

In de overzichtspagina van jouw Fritz staat vaak dat-ie “up-to-date” is,
(want niet alle Fritzen op de hele wereld zoeken tegelijk naar nieuwere versies)
Dit is de sitautie van het moment dat jouw Fritz zelf het laatst zelf heeft ‘gekeken’.

Maar als je gaat naar
=-> Menu =-> Systeem =-> Update
dan zou je rechtsonder in beeld de knop “Nieuw-Fritz-OS-Zoeken” moeten zien.
En dan wordt de actuele situatie opgezocht.

Een eerder gedownload image kun je ook laden via het menu in de FritzBox bij het Update onder het TAB-blad FritzOS-laden

Daarnaast kun je, zoals ook op andere plekken henoemd, zèlf handmatig kijken op de AVM-ftp-site; start bij
Index of /fritzbox/
en blader door naar jouw type Fritz.

Neem de FritzOS die staat onder OTHER.

Als je een berg apparaten hebt is er ook juischeck

Altijd goed om te doen. Kostte me wat tijd en zoeken om uit te vogelen waar dat zit en hoe het werkt:

  • 5530 Fiber, taal English,
  • Hoofdmenu Help & Info, scroll helemaal naar beneden en klik op Fritz!Box Support

    Als je, zoals ik, acces vanuit AVM hebt uitgezet dan is de Send optie niet beschikbaar
    Even activeren, of de file downloaden en opsturen.


Ik moest beide opties (“Diagnostics data” EN “Diagnostics and maintenance”) aanvinken voor ik direct kon versturen. Na versturen verschijnt er een bericht onscreen met het ID waar Sebas op doelt.