Belasting aangiften 2022

Ja, dus die 500,- euro geef ik pas op bij de belasting invullen in 2024 (want dan ga ik 2023 verwerken).

En wat je zegt, ik zit er ook sterk over na te denken geen aandeel meer te nemen als het zo fout blijft gaan. Nu ligt het niet aan freedom, maar die hebben wel de keuze gemaakt om daar alles te laten regelen.

De belastingdienst vraagt eerst bij de aangifte of je vermogen hebt. Of je bijv. een bankrekening hebt, belegging, kapitaalverzekering.
Je kruist de vakjes aan die van toepassing zijn. Je vult hier dus enkel in of je iets hebt, niet wat de waarde is.
De laatste vraag op dit blad is of je meer hebt dan ā‚¬ 50650 of samen met je fiscaal partner meer dan ā‚¬101300.
Als je deze vraag met ā€˜jaā€™ beantwoord, dan kom je op een vervolgblad over vermogen en moet je alle waardes per 01-01-2022 gaan opgeven.
Als je deze vraag met nee beantwoord, dan ga je gewoon verder met de rest van de aangifte en wordt er niet meer naar het vermogen gevraagd.

Dan is het dus nog zoals het was.
Ik kreeg die vraag dus niet omdat ze al wisten dat ik boven het heffingsvrij vermogen zat op basis van de gegevens die ze al van me hadden van de banken e.d.

Bedoel je ā€œmeer hebt danā€?
Want alleen als je ā€œmeer hebt danā€, moet je dat opgeven.

Tja, dat was niet slim van mij.
Ik zal mijn post veranderen.

Klopt, wanneer van toepassing, echter komt dat wel de eerste crowdfunding van de certificaten uit 2021 bovenop de lening erbij wanneer van toepassing.
Wat mij betreft is volgend jaar met alle verschillende aangeboden keuzes interessant wat er van de jaaropgaven gemaakt gaat worden ik heb zo het vermoeden dat dit wel wat werk heeft opgeleverd bij crowdaboutnow.

Helaas:

  • Klopt de jaaropgave van 2021 dus niet met wat daar staat vermeld als bezit op 31 december 2021.
  • Is er geen bericht geweest naar de investeerders dat er een fout zit in de jaaropgave over 2021 (voor de duidelijkheid, dit forum is niet het daartoe ge-eigende communicatiemiddel naar de investeerders)
  • Die fout in de jaaropgave over 2021 is nog steeds niet hersteld.
  • Je krijgt over 2022 pas een jaaropgaaf als je daar per email specifiek om vraagt. Die had automatisch 1 maart 2023 bij de investeerders aanwezig moeten zijn. Dan was ook de fout in de jaaropgave over 2021 eerder ontdekt.

Dat betekent dat ik geen vertrouwen heb in de jaaropgaaf over 2023 die volgend jaar zou moeten komen.

Ook betekent het nu dat ik de volgende procedure moet doorlopen: Fout in al verstuurde aangifte inkomstenbelasting ā€“ hoe herstellen?
Effectief is dat dan ook een keer of vier inloggen met DigiD i.v.m. een gezamelijke aangifte.

1 like

Aangiften gedaan en toch een vinkje geplaatst bij beleggingen en uiteraard niet boven het bedrag uitgekomen en daar NEE gezet. De aangiften is verzonden en compleet.

De belasting vroeg er dus niet naar en hoefde ook niet te specificeren. Laten we maar hopen dat het goed is gegaan :slight_smile: - Ja sorry, ben nu eenmaal geen belastingconsulent. :stuck_out_tongue:

En het wordt nog erger, ook het jaaroverzicht van 2022 dat ik per email heb ontvangen klopt niet @Anco

Er staat een bedrag op 1 januari 2022 (en 31 december 2022) vermeld als ā€˜Beleggingenā€™, waarbij het bedrag voor de lening en de certificaten bij elkaar zijn opgeteld en als Ć©Ć©n bedrag vermeld staat zonder nadere specificatie. In de belastingaangifte wordt er echter onderscheid gemaakt tussen ā€˜Beleggingenā€™ en ā€˜Andere Bezittingenā€™, onder die laatste valt ā€œuitgeleend geld (vorderingen)ā€

Dat onderscheid tussen de ceritificaten en de lening had dus ook in het jaaroverzicht 2022 van CrowdAboutNow gemaakt moeten worden.

Het begint nu wel een rommeltje te worden. Jammer hoor, dit had toch beter moeten gaan. Laten we maar hopen dat we het juiste hebben aangevinkt en ingevuld.

Dank voor de verdieping, zonder in te gaan of het ook van toepassing is of niet op mijn situatie.
Ik heb er nu op deze manier ook nog eens naar gekeken en dan mis ik mogelijk inderdaad ook nog iets in de eerdere jaaropgaves.
De vraag is echter wel of daar mogelijke aparte afspraken tussen Freedom/Stichting Administratiekantoor Appelpunten crowdaboutnow zijn gemaakt en wat die dan inhouden. Citaat blok eerdere jaaropgaves ā€œLet op: jaaropgave wordt alleen getoond als er geen alternatieve betaalafspraken zijn gemaakt.ā€
Die aparte afspraken zijn dus wel interessant en dus ook de gewenste duidelijkheid wel van belang.

  • Qua lening mis ik het actueel jaaroverzicht geldend voor 2022.
  • Qua certificaten is het een raadsel. Anco geeft wel in zijn reacties op de posts aanwijzingen.

Zelf heb ik begin maart een vraag per e-mail over de certificaten gesteld aan stichting appeltaart, waar ik nog geen antwoord op gehad.

Ik heb nu CrowdAboutNow expliciet gevraagd over 2021 en 2022 volledig juiste jaaropgaves te vesrtrekken die voor de belastingdienst geen enkele onduidelijkheid opleveren.
Dat houdt onder andere in een opsplitsing naar lening en belegging.

Uit de discussie die ik met CrowdAbouNow heb gevoerd blijkt dan dat ze die dan handmatig voor mij moeten gaan samenstellen.

Laat maar weten hoe die bij jou eruit ziet en of het klopt :slight_smile:

Op dit moment zien ze er als volgt uit, zonder de exacte bedragen te vermelden:

2021:
Nominale waarde beleggingen op 01-01-2021 ā‚¬ bedrag_1
Inleg leningen
Inleg voorverkoop
Aflossing leningen
Nominale waarde beleggingen op 31-12-2021 ā‚¬ bedrag_1

Daarin zitten dan de volgende fouten in, die nog steeds niet zijn gecorrigeerd:

  • Het gaat niet om beleggingen, maar om leningen. Dat onderscheid maakt de belastingdienst heel duidelijk.
  • Op 15-01-2021 had daar een extra lening bij moeten staan ter waarde van de rente over het eerste jaar.
  • Het bedrag_1 op 31-12-2021 klopt niet want dat had vehoogd moeten zijn met Ć©Ć©n jaar rente, die in de 4 opvolgende perioden mede wordt afgelost.
  • Bij de nominale waarde beleggingen op 31-12-2021 had het bedrag van de aangekochte certificaten (bedrag_2) vermeld moeten zijn. Die staan er niet op.

Ontvangen op 10 maart 2023 na een verzoek van mijn kant tot toezending:

2022:
Waarde beleggingen op 01-01-2022 ā‚¬ bedrag_3
Aflossing leningen:
Plan B is er!  15-01-2022 ā‚¬ bedrag_4
Aflossing rente
Plan B is er!  15-01-2022 ā‚¬ bedrag_5
Waarde beleggingen 31-12-2022 ā‚¬ bedrag_6

Daarbij is bedrag_6 = bedrag_3 - bedrag_4

Daarin zitten de volgende fouten:

  • Op 01-01-2022 had het bedrag gesplitst moeten zijn in:
    • leningen ā‚¬ bedrag_1 (maar gecorrigeerd met Ć©Ć©n jaar rente)
    • beleggingen ā‚¬ bedrag_2
  • Op 31-12-2022 had het bedrag gesplitst moeten zijn in:
    • leningen ā‚¬ bedrag 7, waarbij bedrag_7 = bedrag_1 (maar gecorrigeerd met Ć©Ć©n jaar rente) - bedrag_4
    • beleggingen ā‚¬ bedrag_2
  • 4 x bedrag_4 is ongelijk aan bedrag_1 doordat bedrag_1 niet is verhoogd met Ć©Ć©n jaar rente die je wel extra uitleent, want afgelost krijgt.
2 likes

Het lastige is denk ik voor Crowdaboutnow rond de lening:
Het verschil van 15 dagen tussen het belastingjaar en het afgesproken rente/aflossings-jaar.
Een jaar is in de overeenkomst vastgelegd als 365 dagen.
rente opbouw start 15-1-2020 ook al heb je het eind 2019 ingebracht.
In de jaaroverzichten 2020 en 2021 zou de renteopbouw met geleend bedrag zichtbaar moeten zijn
In 2022 is er 14-1 een aflossing 1 + rente opgebouwd tot dan toe en start er weer een rente opbouw naar 2023. (Ik heb die jaaropgave nog niet gezien)
in 2023 word het een puzzel en verschild per deelnemer door gemaakte keuze, bij mij is alleen rente uitbetaald.
De enige goede jaaropgave bij mij is die van 2019.

Voor de aangifte valt het wel mee als ik het volgende artikel bij de belastingdienst lees:

Voor deze aangifte van 2022 is het dan originele ingelegde bedrag + 350/365 jaar rente opgebouwd in 2020.

Hier zoā€™n zelfde geval, maar ik heb dan geen leningen inleg.
Die online staat zegt gewoon 0,00 euro en klaar. Ik pas gewoon even de laagste bedragen, dan staat er in ieder geval iets als voorbeeld.

Waarde beleggingen op: 01-01-2022 ā‚¬ 250,-
Inleg Aandelen: Koop jouw stukje Freedom 24-11-2022 ā‚¬ 250,-
Waarde beleggingen op: 31-12-2022 ā‚¬ 500,-

Die van 2022 zal wel goed zijn, maar ik moet die van 2021 dan ook nog hebben?! Want dat zou onderstaande moeten zijn:

Jaaroverzicht 2021:
Waarde beleggingen op: 01-01-2021 ā‚¬ 0,00
Inleg Aandelen: Koop jouw stukje Freedom 18-06-2021 ā‚¬ 250,-
Waarde beleggingen op 31-12-2021 ā‚¬ 250,-

En dan deze pas opgeven in 2023 want ik had hier gelezen dat je deze waarde pas op 01-01-2022 in bezit hebt.

Jaaroverzicht 2022:
Waarde beleggingen op: 01-01-2022 ā‚¬ 250,-
Inleg Aandelen: Koop jouw stukje Freedom 24-11-2022 ā‚¬ 250,-
Waarde beleggingen op: 31-12-2022 ā‚¬ 500,-

En dan deze pas opgeven in 2024 want ik had hier gelezen dat je deze waarde pas op 01-01-2023 in bezit hebt.

Ben geen boekhouder, maar dit lijkt me toch een beter overzicht?

Leuker kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder :sweat_smile:

2 likes

Op mijn CrowdAboutNow openingspagina zie ik:
Totaal geĆÆnvesteerd ā‚¬500
Geregisteerd:Tu 5 November 2019
Huidig belegd vermogen ā‚¬129

Onder ā€œMijn investeringenā€ zie ik zowel bij lopende als afgeronde investeringen dezelfde gegevens:
Koop jij jouw stukje Freedom? (Aandelen)
Status: Succesvol
Investeringsbedrag: ā‚¬250
Datum van investering: Fr 11 June 2021

Klik ik echter op het ā€œpoppetjeā€ helemaal bovenaan de pagina en kies daar voor ā€œinvesteringenā€ dan zie ik:
Plan B is er! (Lening)
Status: Succesvol
Duur: van We 15 January 2020 tot We 15 January 2025
Investeringsbedrag: ā‚¬250
Datum van investering: Tu 5 November 2019

Onder Agenda terugbetalingen lees ik:
Plan B is er!
Voortgang: 25%
15-01-2022 - ā‚¬72,10
15-01-2023 - ā‚¬70,17
15-01-2024 - ā‚¬68,24
15-01-2025 - ā‚¬66,31

Maar die lening had ik om laten zetten in een aandeelā€¦

@Anco Inmiddels zijn we bijna vier maanden verder sinds jouw laatste berichtje en de informatie op mijn CrowdAboutNow webpaginaā€™s is ongewijzigd en voor mij nog steeds onbegrijpelijk.
Zijn jullie nog steeds in overleg met CrowdAboutNow en wordt het eindelijk eens correct (en begrijpelijk) weergegeven?

1 like

Zonder in herhaling te willen vallen want ik heb dit meen ik hier al eens eerder genoemd, in het algemeen is bij crowdfunding (CF) het faciliterende platform een verantwoording (en een dienstenovereenkomst) richting de investeerder, ook de ondernemer heeft een (diensten)overeenkomst met het platform. Het platform heeft voor haar dienstverlening een vergunning of ontheffing van de AFM en is voor beide partijen het aanspreekpunt. Als er dus zaken onjuist zijn, naast dat je zelf ook een eigen administratieve verantwoordelijkheid hebt, is het platform de eerst aangewezen partij om op fouten te wijzenen eventueel een formele klacht in te dienen. Als dic klacht niet tijdig (conform algemene voorwaarden / klachtenregeling) of naar redelijkheid wordt afgehandeld dien je een klacht in bij de AFM, als je (aantoonbare) schade oploopt door toedoen van het platform dan is het Kidid de aangewezen partij om een klachtenprocedure te starten. Ik begrijp wel dat er hier vragen gesteld worden, maar CrowdAboutNow is de partij waar je normaal gesproken formeel moet zijn.

Dat zal wel zo zijn;
Maar Freedom heegft gekozen voor dat platform, achteraf qua administratie voor de inversteerders niet een heel goede keuze. Voor eventuele toekomstige investerinsgacties van Freedom is het dan voor Freedom zelf van belang dat CrowdAboutNow zijn zaakjes op orde heeft.
Zo niet, dan loop je kans belangstellenden af te schrikken als je weer CrowdAboutNow gebruikt zolang die hun zaakjes niet op orde en duidelijk hebben.
Zelf doe ik om die reden (voorlopig) niet meer mee met wat voor CrowdAboutNow acties dan ook.