Belastingaangifte 2021

Volgens mij klopt het niet wat er staat in Belasting aangiften 2021 - #6 door bastiaan

Volgens mij hoef je de stukje Freedom certificaten nog niet in box 3 op te geven voor 2021 in de aangifte die je dit jaar moet doen. Die certificaten had je immers op 1 januari 2021 nog niet, de peildatum voor box 3. Maar die certificaten had je pas in juni 2021 of zo in je bezit.
Pas voor het belastingjaar 2022, aangifteformulier in 2023, moet je die opgeven want je had ze op 1 januari 2022 in bezit.

In de FAQ staat het nu goed.

De eventuele lening (plan B) moet je wel opgeven in box 3, daar dan het volledige bedrag omdat er nog niets op was afgelost. Ook op 1 januari 2022 was daar nog niet op afgelost, dus ook volgend jaar moet ook het volledige bedrag in box 3 voor 2022 worden aangegeven.

2 likes

Het is aangepast in de oplossing post.

Oh super bedankt!
Ik heb het gezien, de site is aangepast. Maar bedankt @PeterB voor deze info. Dan gaan we er nog niets mee doen :slight_smile: En natuurlijk ook bedankt aan @bastiaan voor het aanpassen van de site.

Geweldig, zo komen we toch weer een stukje verder. Bedankt!

Ik heb dit jaar de aangifte nog niet ingevuld, maar normaal gesproken hoef je in box 3 niets in te vullen als je zeker weet dat je qua bezit onder het heffingsvrij vermogen blijft, voor 2021 is dat € 50.000 of met fiscale partner € 100.000

Het klopt iig dat dat de belasting vrije voet is. Maar weer je zeker dat je het dan ook niet hoeft in te vullen?
Je banksaldo bijvoorbeeld wordt namelijk wel automatisch al ingevuld.

Helemaal zeker weten doe ik het niet:
Het banksaldo is wel zichtbaar, maar of het ook echt wordt ingevuld hangt/hing af van de vraag of je boven dat heffingsvrij vermogen zit.
Of die vraag ook dit jaar wordt gesteld weet ik niet. Een paar jaar geleden was dat wel zo en als je dan aangaf dat je eronder zat gebeurde er niets met je banksaldo etc.

Altijd invullen, lijkt me. Als je het elektronisch invult, houdt Het Systeem rekening met belastingvrije voeten en heffingskortingen. Nu weet ik dat ik me op glad ijs begeef (zie toeslagen-affaire), maar mijn persoonlijke evaring is dat dat altijd wel goed gaat.

Nee veel simpeler, gewoon de vragen beantwoorden en mocht dan ook dit jaar de vraag gesteld worden of je met je vermogen onder het heffingsvrijvermogen zit en je zit er indedaad onder dan hoef je niets in te vullen. Weet je het niet zeker dan vul je het wel in en kan je na berekening altijd nog veranderen dat je er onder zit als je er onder zit.

1 like

Artikel in Vereniging eigen huis magazine

2 likes

Nou, ik lees het al, we hebben de tongen los gemaakt :slight_smile:
Ik ga het maar wel invullen en dan met 0,00 euro want het is pijl datum van 01-01-2021 (wat ik van jullie begrijp). En toen hadden we het nog niet, misschien dan dus ook gewoon nog niet invullen?! Wat Freedom aangeeft?!?

En in 2023 geef ik het dan wel op voor 2022 met pijl datum 01-01-2022 en dat was toen 250,- euro. Denk dat we op die manier goed zitten, i hope :slight_smile:

Inderdaad als je het nog niet had, hoef je het nog niet op te geven. Volgend jaar bij de aangifte over 2022 dus wel.

De plan B crowdfunding actie is pas echt van start gegaan op 15 januari 2020 (zie overeenkomst), namelijk onder voorwaarde dat er voldoende geld op die manier zou binnenkomen. Dus ook die heb je vorig jaar als inverstering niet hoeven opnemen in de aangifte over 2020, officieel moest je hem wel als eigen bezit, in de zin van vordering op een ander, verwerken in de aangifte als je het al in 2019 als voorschot had overgemaakt. Eigenlijk net zoiets dat je soms bij vrienden doet.

2 likes