Bellen en glasvezel

Hoi Allemaal,

Onlangs heb ik een brief ontvangen dat er bij mij glasvezel aangelegd gaat worden, als dat gerealiseerd is is de kans groot dat ik de overstap ga maken, uiteraard bij Freedom. Voor internet verwacht ik behalve wat gedoe rondom dingen die ik moet wijzigen vanwege nieuwe IP adressen geen gekke verassingen. Voor bellen is de situatie anders: Daar heb ik nu nog een echte ouderwetse analoge lijn en met glasvezel gaat dat VoIP worden.

Nou wordt ik niet heel veel op dat nummer gebeld maar ik wil het wel graag behouden. Daarmee zit ik nu op twee gedachtes:

  1. Gebruiken om te knutselen :slight_smile: , dus thuis aan asterisk knopen en zorgen dat er een VoIP telefoon (of ATA) komt waarmee ik er gebruik van kan maken
  2. Het nummer zelf totaal niet gebruiken maar bij de provider al door laten schakelen naar m’n mobiel. Omdat ik maar weinig gebeld wordt zullen de kosten voor de doorschakeling daarvan ook nihil zijn

Zijn beiden inderdaad te doen? Is een Freedom VoIP account inderdaad aan asterisk te knopen? Is zo’n doorschakeling mogelijk? Of zou ik misschien zelfs Asterisk de doorschakeling kunnen laten doen zodat ik de doorschakeling alleen voor bekende nummers kan laten uitvoeren?

Welke creatieve oplossingen (dus buiten het gebruik via de standaard Frizbox) hebben jullie bedacht?

1 like

Hangt er even van af welke Fritz!Box je krijgt, sommigen hebben gewoon een anloge telefoonaansluiting die dan vanaf het modem via VoIP verder gata.
Een draaischijf telefoon zal wel niet werken denk ik. Maar dat was volgens mij bij KPN analoge telefonie ook al lang niet meer het geval.

Toen ik bij Freedom kwam, was er nog geen Telefoon.

Ik heb mijn oude nummer voicemail only gemaakt. (prepaid)
Krijg mails, van de gesprekken.
Dat is de goedkoopste oplossing.

Ik knutsel ook nog met wat andere prepaid lijnen, maar die zijn met de Fritz verbonden.

Misschien is Cheapconnect een oplossing voor je.

1 like

Je hebt twee dingenhardware/software

  1. Fysieke connectie en het meest makkelijkste daarvoor is een FB ( zoals een 7590 die o.a. ook nog ISDN doet of anders een 5590) uit doos. Je krijgt t.o.v. analoog, tal van ongekende telefoonmogelijkheden die eenvoudig zijn te gebruiken door het thuisfront.
    Die nieuwere FB’s ondersteunen echter alleen TDK en dus geen pulse/draaischijf om nummers te bellen. Wil/moe tje dat, dan zul je op zoek moeten naar een oud model ATA.
  2. Een gewone Voip telefoon, aangesloten met Etherne via al of niet de PBX van een FritzBox (of Asterisk).
    Het rechtstreeks aansluiten op een telefoonprovider is meestal het makkelijkst doen en geeft ook qua support/desk geen problemen.
    In dit geval raad ik je aan een toestel te nemen dat meerdere accounts ondersteund zodat je de één gebruikt voor buiten en een ander voor intern (om mee te spelen).
  3. Wil/ga je zelf meer dan FB qua Voip doen, is Asterisk zeker doenbaar en kan dan direct of desnoods via de FB, meegeschakeld worden. Deze leuke weg vraagt een stabiele serverplek waar de software draait met de nodige kennis met omtrent hoe en wat in te richten. Niet aan te raden als als je alleen wilt gaan bellen en een voip/fb de betere weg is.

Inzake provider zijn er tal van oplossingen waarbij ik sterk opteer voor CheapConnect die naast lage kosten, veel (doorschakel)mogelijkheden biedt zoals ook een aparte ‘gratis’ trunk en inherent schadebeperking kent in geval van fraude/security. Mocht je ooit gehackt worden, wat je spelen/experimenten voor weinig doet op een extra/lostaand nummer, ben je nooit meer kwijt dan je prepaid tegoed (dat ik zelf altijd laag hou)
Zelf wel ooit gehad dat ik bij een landelijke operator door een (“ongezien”) foutje FF €800+ mocht aftikken.

Mag ik je ook wijzen op FusionPBX, dat is een complete telefonie installatie met web front end. (ik gebruik dit zelf omdat er in het begin geen meerdere nummers beschikbaar waren).
(Compleet open source, professioneel bruikbaar, gratis)

Op basis van Asterisk is er ook nog 3CX de distro (self-hosted variant) is gratis en je kan je eigen nummer s/trunks erop zetten.
(Dit was vroeger gelook ik FreePBX , gratis tot 10 gebruikers).

Belangrijk is dat je firewall OP de PBX goed is ingesteld…, voor je het weet heb je een zware rekening. Er wordt continue geprobeerd om vanuit allerlei duistere gebieden internationaal te bellen op voor hun “gratis nummers”… Als je een VOIP provider hebt kan het verstandig zijn die voorlopig als enige toe te laten.

1 like

Idd goed opgemerkt. Ik zit zelf meer op het toolingvlak en daarom plat Asterisk. FreePBX is een schil om; en voor Asterisk die daarmee wat toegankelijker wordt om via een GUI/webbased te gebruiken & in te stellen.

En idd, wanneer je je PBX aan de buitenwereld koppelt, wees voorzichtig hoe dat qua kosten/risico gebeurd. Hierbij niet de zekerheid en veiligheid vergeten w.o. alarmering/112, om die via een FritzBox of los toegewezen Voip/acount toestel te gebruiken.
Zou vervelend zijn wanneer Asterisk is uitgevallen, niemand 112 kan bellen ( ook wanneer je dat zg zelf niet nodig acht/hebt/vindt).

FreePBX is door 3CX… overgenomen… Sinds die tijd gebruik ik FusionPBX… ook een professionele VOIP oplossing alleen een andere engine maar daar merk je niet veel van omdat je daar eigenlijk nooit mee te maken hebt.

Een andere (commerciële oplossing is Brekeke werkt ook, zeker als je een Java omgeving hebt met tomcat).

Zeer handig tool voor VOIP is sngrep dat is beslist een aanrader.

Hoi

Ik heb hier Asterisk op glas. Mijn oude PSTN nummer is naar VOIP geport. Werkt prima.
Mijn oude analoge telefoons waren dermate gammel dat ik geen ATA gebruik. In plaats daarvan heb ik een SIP phone en als backup een softphone (Linphone) met headset op een desktop.
Houd er rekening meer dat als je guest logins disabled (‘allowguest=no’ in sip.conf), je alle IP adressen die je VOIP provider gebruikt voor gesprekken naar jou toe in /etc/asterisk.sip.conf moet zetten. Dit is iets dat in veel Asterisk configuratie voorbeelden niet genoemd word. Zelf ging ik hier in eerste instantie mee de mist in.
Ik heb een script gemaakt dat dit alles voor me regelt.

Vr.Gr,
Rob

1 like

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb absoluut geen interesse in een Fritzbox in wat voor vorm dan ook. Ik heb nu een Draytek modem met een zelfbouw router er achter, en behalve dat het modem waarschijnlijk een media converter gaat worden en er misschien wat config moet veranderen aan de router ben ik niet van plan daar verandering in aan te brengen. Dat had ik misschien beter in m’n eerste post moeten aangeven :roll_eyes:

Ik snap dat met VoIP fraude een groter risico is dan met een normale analoge lijn. Daarom leek het idee om asterisk de doorschakeling te laten doen me wel interessant, dan kan ik eventueel een configuratie maken waarbij alleen bij mij bekende nummers doorgeschakeld worden.
Bedankt ook voor de tips om hoge rekeningen te voorkomen :slight_smile:

Voor wat betreft de betrouwbaarheid: Dat is voor mij niet het belangrijkste. Naast de vaste lijn heb ik een mobiel liggen, dus bellen kan ik altijd wel, ook in geval van nood.

Een complete distro rondom asterisk is wat mij betreft niet handig, ik heb een draaiende (linux) server en daar zou het dan bij moeten komen. Mogelijk bare-metal, mogelijk in een container, dat zie ik dan wel. Fijn om te weten dat de door Freedom geleverde VoIP oplossing te gebruiken is met asterisk. Als ik de topics op het forum lees krijg ik de indruk dat Freedom telefonie levert over een apart vlan op de glasvezel en dat het dus niet plat over internet gaat, klopt dat?

Dat zou ik zo niet willen stellen zeggen. Zover ik weet levert Freedom bv geen trunk en dan ben je dus gebonden aan de standaardopties die zij met/via hun samenwerkende provider gaan (aan)bieden.
Kan mogelijk veranderd zijn maar bij Freedom kan je d8 ik maar één of twee telefoonnummers toepassen.

Terzijde wil ik (tegen de wind in plassend) opmerken dat jij zelf misschien het uitbellen van een alarmnummer(s) op een huistoestel mogelijk onbelangrijk vindt maar dat anderen in een huishouden dat misschien/mogelijk zouden wensen om ongeacht reden altijd en onbelemmerd - denk ook aan kinderen en anderen van wie je dat niet zou willen verwachten - een hulpnummer kunnen bellen.

VOYS kan wel direct een Trunk leveren maar ik geloof dat dat alleen aan bedrijven gedaan wordt…

Een trunk lijkt me ook niet direct noodzakelijk, of zie ik iets over het hoofd? Het belangrijkst vind ik dat ze een standaard protocol (waarschijnlijk SIP and friends?) gebruiken zodat ik niet aan een-of-ander proprietary “box” vast zit en dat die gewoon door asterisk benaderd kan worden.

Daar kan ik je natuurlijk alleen maar gelijk in geven. Als mitigerende maatregel woon ik alleen :wink:

1 like

Helder dat jijzelf, goed overwegende, het niet nodig hebt/vindt.
Ik ga nog even door op het onderwerp.
//–//
Voip-protocol zelf is niet proprietry. Wat veel belangrijker is of de aanbieder, daarmee functioneel “open” is; iets dat ik vaak niet zie (terugkomen) bij veel commerciële aanbieders die immers die functies als dienstmodel uitnutten.

Met een trunk is iemand (zet)baas op eigen aansluiting om naar eigen wens op volwaardige PBX-functies te kunnen draaien. De Voip provider is er dan alleen om de koppeling met andere telefoonnummers te kunnen routeren. Wanneer maar één nummer nodig is dat wordt doorgebeld, is een trunk buiten leuk omdat het kan (net als dan ook Asterisk dat ook ergens moet draaien) doorgaans overkill.

Is hardwaretelefonie van FritzBox ongewenst, overweeg een ATA of alleen een Voip toestel waarin het belaccount wordt opgenomen. Hierbij opmerken dat ook die hardware (ATA & VoipToestel) intern meestal proprietry zijn opgebouwd uit opensources.
Alternatief, voor fun/spelen, is op je apparaat; een zelf gecompileerde softphone te gebruiken zoals Blink , LinPhone, Kiax of Jphonelite (java) e.d. Zelf draai ik op verouderde Androids (versie 2) bv SipDroid zodat ze - zonder sim - o.a. bruikbaar blijven om te bellen.

Mijn opmerking over 112/alarm bellen was p/moraliserend aan de totale DIY-goegemeente van telefonie omdat ik vaak zie dat voorzieningen - gepaard met schade en schande - thuis gemakshalve over het “hoofd” wordt gezien.
Ook als je alleen woont moet ook een inbreker, onbelemmerd 112 kunnen bellen wanneer die door de :japanese_ogre: hond wordt stukgebeten.

Hoi

Ik draai hier Asterisk op glas zonder Fritz.
Telefonie van Freedom zit niet in een aparte VLAN. Internet is PPPoE in VLAN 6. SIP en RTP gaan daar dus ook overheen.
Mijn Linux server zit direct op de NTU. De Linux server termineert VLAN en PPPoE. Op de zelfde server draait ook Asterisk.

Over het begrip trunk bestaat wat verwarring. Meerdere gesprekken
tegelijkertijd werkt. Maar als ik het wel heb doet Freedom niet aan meerdere nummers. Maar misschien is dat inmiddels anders.
Maar met Asterisk kan je natuurlijk ook meerdere VOIP providers
configureren. Of aparte providers voor in- en uitbellen.

SIP heb ik gefirewalled; Alleen bepaalde hosts zijn toegestaan. Daarnaast staat natuurlijk de Asterisk config alleen dategene toe dat ik gebruik.

Op de Freedom website is wel het eea te vinden;
https://helpdesk.freedom.nl/category-detail/algemene-instellingen-eigen-modem
https://voip-wiki.freedom.nl/index.php?title=Asterisk
Daarnaast zijn er op dit forum hier en daar wel wat (links naar) configs gepost. Ook is er hoop gepost over alternatieven voor de Fritz.

Vr.Gr,
Rob

1 like

Bedankt voor jullie antwoorden.

@anon0224 Een fritzbox is vooral ongewenst omdat ik dan daar ook aan vast zit voor de router/firewall functionaliteit en dat wil ik niet. Dat betekend inderdaad dat ik óf een ATA óf een VoIP telefoon moet kopen. Gezien de leeftijd van mijn huidige toestel en het feit dat een ATA nóg een apparaat is wat 24x7 aan moet staan lijkt een VoIP telefoon me het handigst. Vraag is uiteraard of hardware überhaupt nodig is of dat een softphone genoeg is, dat zal met de tijd wel duidelijk worden.

Het punt over de inbreker die moet kunnen bellen vind ik eerlijk gezegd wat ver gezocht. Als iemand al in mijn huis gaat inbreken voel ik niet echt de verplichting om die te faciliteren om ook nog eens met mijn telefoon een alarmnummer te kunnen bellen. Die heeft dan simpelweg pech :slight_smile: .
Ik heb bij een telecom provider gewerkt, dus ik ken de belangen van 112, maar in deze situatie maar ik toch echt andere afwegingen.

@sput bedankt voor de info en de links, dat is nuttige info. Wat me nu wel verbaasd is dat deze VoIP service blijkbaar over internet geleverd wordt, maar als ik de instellingen zo zie worden de protocollen zonder beveiliging gebruikt (SIP ipv. SIPs, RTP ipv. SRTP), klopt dat? Als dat zo is vind ik dat nogal een dingetje. Ik weet dat mijn huidige analoge lijn ook niet versleuteld is, maar daar zijn niet 4 miljard andere IP adressen actief die mogelijk narigheid kunnen uithalen.

Hoi

Er is wel een experimentele SIPs. Of er ook SRTP is weet ik niet.
Maar goed, voorbij een bepaald punt zit je toch in een niet versleutelde omgeving. En IPv6 is ondersteund, dus het gaat om 2000::/3 en dus 2¹²⁵ adressen.
Met mijn vrienden bel ik dus IAX. Dat is peer to peer versleutelt.

Ik heb hier een SIP phone waar je een adresboek naar kan uploaden. Een adresboek in Linphone’s SQLite3 stoppen bleek een stuk lastiger, maar dat is me ook gelukt.
De audio van Linphone blijkt dus beter dan die van Twinkle. Dus Linphone moest gaan werken.

En ik zie niet waarom alle telefoon nummers zouden werken, behalve 112.
En over inbrekers: Ik heb Asterisk zo geconfigureerd dat als je 911 of 999 intoetst je bij 112 uitkomt. En ik heb geeneens een hond.

Vr.Gr,
Rob

Je kunt ook een 7530 ophangen als extra wifi en dect basisstation.

Natuurlijk gaat ergens de encryptie eraf, maar om het daarom ook maar plain text over internet te gooien vind ik naderen aan onacceptabel. In de basis zijn je telefoongesprekken dus niet privé meer, iedereen die op wat voor manier dan ook jouw RTP of SIP kan zien kan meegenieten met wat je doet terwijl ik niet eens weet wie het allemaal zijn en of ik die kan vertrouwen.

Dat 112 moet iedereen in de privé omgeving voor zichzelf weten. Ik wilde vooral het belang aangeven dat sommige nummers altijd gebeld moeten kunnen worden waar bij ik simpelweg dat altijd voorzie.
NB: ik snap ook “weerstand” tegen proprietry. Heb ik beslist ook omdat een FB net als al ook mijn ISDN, Voip, DECT & Android toestellen qua firmware, bottom-line ontoegankelijk zijn.

Puur als discussie waar ik verder geen belang bij heb… is een FB ook alleen voor telefonie in te zetten ?
Het wordt dan ATA met uitgebreide PBX functionaliteit w.o. antwoordapparaat, telefoonboek etc.etc.