Bellen via wifi: zijn daar extra kosten voor?

Ben net overgestapt van m’n mobieltje (helaas tragisch overleden na 9 jaar trouwe dienst),
naar een smartphone.
Het is een “deGoogled” Mureno One, en kwam de instelling “Bellen via wifi” tegen.
Na dit hebben aangezet werk dit prima, maar wat betekent dit eigenlijk qua voor en nadelen?

Ik kan er amper iets over vinden, vandaar de vraag.

1 like

Als je slecht bereik hebt met je mobiel dan kan je ook slecht gebeld worden en/of zelf bellen. Daar hebben ze bellen over wifi voor in het leven geroepen en dit wil het volgende zeggen: Wanneer je geen goed bereik hebt dan pakt je mobiel het wifi signaal op, welke jij mee bent verbonden (thuis/kantoor/familie). En dan ben je weer goed bereikbaar, mits je wifi ook een goede sterkte heeft.

Zo kan je dus bellen via je wifi signaal en ben je goed bereikbaar. Er is één maar en dat zijn je belkosten (je belbundel). Mocht je een belbundel hebben dan gaat die ook gewoon tikken als je belt over wifi gebruikt. Heb je onbeperkt bellen dan merk je dit natuurlijk niet, maar heb je een belbundel dan gaan de minuten die je belt over wifi daar wel van af.

Bellen via wifi met een app zoals WhatsApp, FaceTime, Signal of noem er nog maar eentje, die hebben geen kosten. Dat werkt dan gewoon via een app en heb je alleen wifi nodig. Maar dan kan je niet naar een telefoonnummer bellen, je belt onderling in de betreffende app. Ook een mogelijkheid om te doen maar is niet het Bellen via Wifi dat jij bedoelt.

Meer weten, bekijk dan deze pagina:

Bellen over Wifi of Internet (beide zijn voip) zegt alleen welke transportweg en werkwijze wordt gebruikt om een spraakverbinding tussen partijen te leggen.

In jouw geval heb je dan alleen een Internet connectie (& telefoonabbonnement) nodig waarmee je belt met anderen. Of dat meer of minder kost, is een kwestie van je gewenste gebruik icm type abbo en aanbieder.

Strikt genomen zal bellen via Wifi duurder zijn omdat daarvoor meer technologie nodig is, die omdat het in onze omgeving doorgaans overal beschikbaar is, juist weer goedkoper kan zijn. Bellen is inmiddels vooral wat de gebruiker wil betalen.

Sommige providers hebben er ook hekel aan.
Je kunt namelijk in verwegistan gewoon bellen alsof je in Nederland bent.

1 like

Nee hoor, werkt alleen op NL IP-adressen. Als je met een access point verbonden bent dat over een niet NL IP-adres naar buiten gaat, zal je niet overschakelen naar VoWiFi. Sterker nog, sommige NL IP-blokken van Freedom werken niet eens omdat deze niet op de whitelist staan bij bijv. KPN. Vaak omdat deze IP-blokken eerst buiten NL geregistreerd waren.

Dat klopt, echter met een verzoek bij KPN kan je IP-adres toegevoegd worden. Ik heb dit 2 keer gedaan (ook na een wijziging van mijn (Freedom) IP-adres). Bij Vodafone deden beide IP-adressen ‘bellen via wifi’ zonder problemen. Mogelijk hebben zij hun database beter op orde op dit punt…?

Overigens in het buitenland heeft het inderdaad nooit gedaan.

Je kunt toch gewoon jouw fritzbox als VPN gebruiken.
Dan bel je overal op jouw eigen IP.
Of werkt dat niet voor VoWiFi?

Bij mij heeft ‘bellen via wifi’ (Vodafone) in het buitenland nooit gedaan. Ook niet via vpn naar ‘thuis’.

Aha, bellen via wifi is dus meer voor nooidgevallen.
Maar het werkte wel via automatisch steeds wisselende buitenlandse IP nummers en locaties
(via Tor staat er als ik verder doorlees):

Inmiddels heb ik dat “Real IP Adress Hidden”, wat standaard aanstaat, uitgezet.

Als ik 1 of meer van deze 3 instellingen uitzet komt wel een permanente waarschuwing op het scherm te staan welke uitstaat. Dat krijg ik niet weg.
En het was lastig om daarna weer internet verbinding te krijgen, maar het is gelukt.
M’n eerste smartphone en misschien een beetje hoog gegrepen, maar ik ben nu van google af.
Als ik het goed begrijp komen de apps nu via Mureno, niet van google.
Zoeken met Chrome, maar via DuckDuckGo werkt flitsend, dat staat zo ingesteld.

Maar ik kan nu verder met de bel mogelijkheden, maar dan zonder wifi.
Heb in ieder geval al beter geluid met bellen, want dat kraakte behoorlijk…