Bericht van AVRO Radar

Volgens Radar en Consumentenbond hebben we vaak een te hoge snelheid internet. Je kan dus vaak een goedkoper abonnement nemen.

https://radar.avrotros.nl/artikel/zo-kies-je-een-snel-en-goedkoop-internet-abonnement-60453?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=dmd-radar&utm_campaign=Nieuwsbrief±+Woensdag+17+april&at_medium=email&at_emailtype=retention&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=20240417

Het hele cappen van de snelheid, zoals KPN WBA doet is ook onzin voor consumenten. Er zijn maar weinig mensen die continu de maximale snelheid bezet houden.

Ik heb inderdaad ‘maar’ een 100/100 abonnement bij Freedom/KPN-WBA.

1 like

“De enige reden om een snelheid van 1 Gb/s te nemen is zodat je op een feestje kunt zeggen dat je thuis 1 Gb/s hebt.”

Wat een onzin. Ik heb 1 Gb/s omdat ik dan thuis kan werken, zonder dat mijn remote verbinding hapert als mijn kinderen een paar streams aanslingeren, op Discord zitten en online aan het gamen zijn. Ondertussen start ik een Teams-meeting, loopt een continue NAS backup naar mijn cloudomgeving, ook de off-site opnames van de beveiligingscamera’s worden verwerkt. Ondertussen luisteren we met 4 accounts naar Spotify.

Er zijn genoeg redenen waarom je overcapaciteit wil incalculeren.

De Consumentenbond raadt aan om je snelheid eerder te laag dan te hoog in te schatten. Vaak kun je de snelheid makkelijk verhogen met één telefoontje naar je provider.

Om vervolgens weer aan het duurdere abonnement vast te zitten… :clown_face:

Zou het in de praktijk niet andersom werken? Als je een beperkt budget hebt voor je internetverbinding, dan kies je op basis van de prijs een provider met de best mogelijke snelheid. Als het budget wat ruimer is, dan maakt het ook niet zo veel uit en heb je ook een ruim bemeten internetverbinding.

Het loont dus om regelmatig over te stappen

Financieel misschien wel, maar als je je provider’s emailadres gebruikt voor je accounts, dan heb je ieder jaar weer een monsterklus om alles weer bij te werken. Natuurlijk kun je je eigen domein aanvragen, je mail ergens (laten) hosten, maar daar hebben Henk en Ingrid geen verstand van.

Als je niet wilt overstappen, heeft de Consumentenbond ook een tip: bel je provider elk jaar, of als je abonnement afloopt. Zeg dat je bij een concurrent een goede aanbieding hebt gezien (zoek die van tevoren even op) en vraag om een nieuw aanbod. Vaak geeft je provider in zo’n geval korting om je als klant te behouden.

Nee, fijne tip man, dit is een lekkere manier van zaken doen. Beetje lopen dreigen met vertrekken. Ik geloof nooit dat je daar ieder jaar mee weg komt. Misschien één keer of zo?

4 likes

Inderdaad, wat een verschrikkelijke “ikke, ikke, ikke” mentaliteit van de Consumentenbond en Radar. Alles draait alleen maar om geld bij hen en de keuzes lijken alleen daar op gebaseerd te worden, in plaats van bijvoorbeeld ook te kijken naar de kwaliteit, service en gemak. Om vervolgens wel weer te gaan klagen als een internet provider een matige service of dienst verleend, omdat ze simpelweg moesten beknibbelen op het personeel en systemen om zo die kortingen te kunnen bekostigen.

Als je een smalle beurs hebt, is dat natuurlijk heel erg logisch en moet je wel. Maar als je, zoals de ruime meerderheid, gewoon wat te besteden hebt en je niet op een paar euro meer of minder hoeft te kijken, zal het je toch worst wezen of je een paar maanden wat tientjes korting krijgt of niet, laat staan daar voor over te stappen. Om het gedrag van “korting geven of ik zeg op” aan te moedigen is helemaal misselijkmakend, fijne maatschappij hebben ze daar voor ogen. Bah!

Zelf wil ik dat gedoe van switchen niet.
Vaak kloppen dit soort koopjes jagers dan weer aan bij een handige kennis. :nerd_face:

Probleem is dat bij de twee grootste providers KPN en Ziggo ook alles alleen om geld lijkt te draaien gezien de hoge prijzen en jaarlijkse verhogingen in vergelijking met het buitenland. Er is niks mis mee om bij die bedrijven kortingen te bedingen.

Ik blijf ook bij Freedom. Goed telefonisch geholpen bij het rechtstreeks aansluiten van de 5590 op glasvezel. Was toen voor hun de eerste keer. Maar vraag me toch of de de 1G/bs niet een overkill is voor een huishouden met 2 personen. Maar het prijsverschil vind ik niet zo groot om te verlagen naar bv 500.

Toen Xs4all werd overgenomen door de KPN was dit ineens normaal. Daarvoor gaf Xs4all een goede prijs voor hun service en iedereen had dezelfde prijs voor dezelfde service.

Je kon dit vaker doen en was zelfs een speciale afdeling met de naam “klantbehoud” die je zelfs rechtstreeks kon bellen voor een korting.

ik ken mensen met … …

… … die heel bewust bij :spraydot: Freedom zitten.

Bewust met je (weinige) geld omgaan hoeft niet te betekenen dat je altijd het goedkoopste moet nemen. Die mensen kiezen voor: kwaliteit-en-dan-maar-minder-hoeveelheid.

Het is ook een KPN dingetje om bandbreedte te knijpen en dan extra te vragen voor meer bandbreedte. Alle recente glasvezelverbindingen zijn technisch 1gbit. Als je een 100 mbit verbinding bestelt krijg je een 1gbit verbinding die is afgeknepen.

Andere belichters doen niet zo moeilijk: als 1gbit kan, krijg je 1gbit, punt (*). Ik ben blij dat Freedom me begin dit jaar heeft toegestaan over te stappen van KPN naar Fiber Crew: die verandering was sneller, goedkoper en in mijn geval allebei. En ik hoop dat Freedom er een hogere marge aan overhoudt.

Voor wat betreft omschakelen: Freedom moet best kosten maken om je als nieuwe abonnee aan te nemen. Een tijd geleden was er in het forum een link naar een interview op BNR met Anco waar hij hier wat over zei. In het kort, ik vrees dat Freedom weinig overhoudt als je een aansluiting neemt die over een jaar weer opgeheven wordt omdat ze dan nog druk bezig zijn de kosten af te betalen.
Ik hoop mijn huidige aansluitingen vele jaren te kunnen blijven gebruiken, vele jaren daar gewoon voor te betalen en hopelijk Freedom wat spek op 't bot te laten krijgen. Wordt alles alleen maar beter van.
Laten de jaarlijkse abonnementspringers maar netjes bij KPN en Ziggo blijven!

(*) Let erop dat je bij dit soort snelheden mogelijk je oude apparatuur veranderd moet worden. Ik heb mijn NAT box (mensen noemen het “router” maar dat is het niet), vervangen door een Ubiquiti ERX met OpenWRT voordat ik in staat was de bandbreedte uit te nutten. Maar da’s weer een ander onderwerp…

Tja, waarom hebben wij 1Gbit? Simpel, de goedkoopste oplossing.

Bij de introductie van glasvezel ben ik naar glas van xs4all gegaan, omdat adsl max 0.75 Mbit up was. (niet mee thuis te werken) en xs4all een 20 Mbit lijn had. Meer dan voldoende. Dat werd en sneller (40/50 Mbit) en duurder (van 30 naar 50+).

Bij het afschieten van xs4all werd het Freedom, want ik wil niet rechtstreeks bij KPN zitten. Nu heb ik 1 GBit via fibercrew omdat dat even duur is als 50 Mbit bij KPN. Ik heb de snelheid niet nodig (50 Mbit al niet eens), maar waarom zou ik KPN extra spekken door meer te betalen voor minder?

Kort samengevat, ik heb bij Freedom (eis) de goedkoopste glasvezel verbinding die toevallig ook nog eens de snelste is. Os Neerlanders benne zunnig maar willen wel privacy.

Helaas zit ik toch een beetje aan KPN vast. Netwerk is van Glaspoort en dat is ook van KPN.

Wachten tot er een extra belichter bij komt? Dat geluk hadden we hier. Helaas is de glasvezel markt weer een monopoly.

Het netwerk bij mij in de straat is ook van KPN. Wij hadden het geluk dat we een maand na onze verhuizing konden kiezen voor 1 Gbit Freedom i.c.m. Fiber Operator (die optie kwam toen beschikbaar) als belichter. Die ene maand heb ik overbrugt door te kiezen voor 100 Mbit met KPN als belichter, terwijl die optie zo’n 9 euro duurder was.

Verder wil ik niet per se de goedkoopste, maar wel een betrouwbare partij met oog voor de klant en diens privacy. Volgens mij moet je dan bij Freedom zijn.