Bizarre verschil tussen download en upload

OK, nieuwe test gedaan… (file:pcaptest-09feb22-16u57.speedtest.server2.freedom.nl.pcapng uploaded to cloud ) en de jitter is iig minder.

Lijkt op en in lijn met andere soortgelijke speedtests… Download 118.74 , Upload 206.17

Doorvoer lijkt substantieel minder dan ik plat elders (be)haal. ter verificatie ook maar eentje van xs4all gedaan.

$ wget -O /dev/null http://speedtest.tele2.net/1GB.zip
--2022-02-09 17:14:21--  http://speedtest.tele2.net/1GB.zip
Resolving speedtest.tele2.net (speedtest.tele2.net)... 90.130.70.73, 2a00:800:1010::1
Connecting to speedtest.tele2.net (speedtest.tele2.net)|90.130.70.73|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1073741824 (1,0G) [application/zip]
Saving to: ‘/dev/null’

/dev/null                                       100%[=====================================================================================================>]   1,00G  96,9MB/s    in 10s     

2022-02-09 17:14:31 (103 MB/s) - ‘/dev/null’ saved [1073741824/1073741824]

$ curl -o /dev/null http://download.xs4all.nl/test/2gb.bin
  % Total    % Received % Xferd  Average Speed   Time    Time     Time  Current
                                 Dload  Upload   Total   Spent    Left  Speed
100 1907M  100 1907M    0     0   107M      0  0:00:17  0:00:17 --:--:--  106M

Beide speren plat op > 100MByte/sec, daarentegen gaan de speedtests hopeloos slechter op nog geen 15-20% van de platte waarde. Ergens gaat er wmb dus (flink) wat mis ???
Terzijde, hoor je mij vooralsnog niet klagen omdat ik kom van destijds een 50mbit@xs4al en toe letterlijk niet verder kwam (oop op speedtest) dan 4-5MByte/sec.

Kan het zijn dat het netwerkverkeer via verschillende interfaces verloopt (kabel, wifi)?

Nope, alles hier per kabel, zitten wel een paar switches tussen. Het enige dat ik mij, als het al aan mijn spullen ligt, dat dan de “s” in “https” de boosdoener is. Hoewel ik mij dat moeilijk kan voorstellen dat sec TLS (daarvan) de oorzaak is.

In het verleden ook al 's geprobeerd met een rechstreekse PPPoE vanuit een i7/32GB Ubuntu met dezelfde speedtest resultaten. Indertijd dat ik (ooit) nog 500Mbit had van xs4all, had ik trouwens nooit issues. Later heb ik die verbinding kostentechnisch teruggebracht naar 50Mbit, wat sinds Freedom dus weer 1Gbit is.
Zelf heb ik de meeste fiducie in plat - zonder liflaf of protocol - downloaden van een binair bestand.

Het intrigeert wel.

Terzijde, heb ik het niet zo op de of Java/html/browser gecontroleerde testen. Meermalen meegemaakt dat de tussenligende software dan een (te grote) rol gaat spelen. Met Chrome krijg ik dan bv dan het dubbele van de (sws) beroerde snelheid via FireFix.

Gigabit, KPN Netwerk, AON.

Dit zijn tests zojuist vanaf mijn router.

Dat ziet er al aardig uit op een uitzondering na. Ik heb het idee dat er verbetering zichtbaar is. De iPerf3 met Serverius voer ik vaker uit en is normaal gesproken stabieler en beter.

Vanmiddag had ik een laptop rechtstreeks aan deze pfSense router gekoppeld en heb wat tests gedraaid op de twee speedtest servers van Freedom. Daar bleef upload achter echter kan dat zomaar een andere reden hebben.

Ik moet nog wat meer gerichte tests doen. Heb af en toe nog het idee dat vooral downloads via HTTP of HTTPS traag zijn.

Complexe materie om te troubleshooten, zeker voor Freedom. Zo ontzettend veel factoren in het spel.

Yep, wat zou helpen is om een baseline te hebben of te (ver)krijgen. Wat ik bij jou dan weer niet snap, is jouw trage upload, die bij mij viua die tooling juist weer beter is dan de brakke download.

Met respect voor al die kèkke webtools en deels ook iPerf, lijkt het mij verwarrend om uit te gaan van tools die data verwerken en/of rapporteren. Bij een bedrijf waar ik (ooit) betrokken was, ook al 's meegemaakt dat die (like Dieselgate) de SLA-performance daarop als bewijs ging tunen. Klagende gebruikers werden weggezet als zeurpieten omdat het heilige meettool bewees dat de respons goed was.

Voor mij is het een stuk transparanter om via down/uploads de metingen te doen, zodat er geen (goedbedoelde) shit tussenzit.

Download/upload zijn niet een goede indicator netwerk performance, en bij hoge netwerksnelheden worden schijven bv. een hindernis en vertragende factor. iperf / netio zullen JUIST het netwerk maximaal belasten omdat die geen ander oponthoud hebben.
Als er netwerk performance problemen zijn dan zullen die bij tools als iperf / netio veel eerder aan het licht komen.

Je kan effectief twee dingen meten aan netwerk

  • throughput … dat is de kabel zoveel mogelijk proberen te vullen met bitjes… zo snel als maar mogelijk is.
  • latency/response … dat is hoe snel je antwoord krijgt, daarbij belast je de lijn zo min mogelijk en gebruik je korte pakketten.

(De jitter is de mate van variatie van meetwaarden hoe lager het getal hoe dichter alle meetwaarden bij elkaar liggen).
Wireless gemeten: (ik zal bedraad later aanvullen)

Wired:

Wireless is een enorme rem op snelheid, je AP capaciteit is daar ook van invloed. (ik heb hiervoor Omnia Turris routers).
Bedenk ook dat als de TV aan staat de internet download wat lager wordt. (de kabel wordt niet dikker)

1 like

Dit bedoel je? Dit is op een Dell laptop met Chrome op Wi-Fi. De tests uit mijn post van gisteren waren een MacBook Pro met Safari via ethernet. Er valt geen peil op te trekken met die speedtest? Of zegt het juist wel wat het probleem is?

De meest stabiele situatie heb ik bij tests met iPerf3 alhoewel gisteren ook niet stabiel was. Maar dat kan ook aan het andere eind liggen.

Wat @Noci zegt klopt. Ik ga de komende dagen eens opletten of me opvalt dat iets voor mijn gevoel traag is.

Update met wired:

(Ook aan eerdere posts toegevoegd)

Ok, dat krijg ik niet voor elkaar. Welk OS en welke browser?

Er valt geen peil op te trekken met die speedtest? Of zegt het juist wel wat het probleem is?

2be sure; Wel als dat via WIFI wordt gemeten. Het zegt dan iets over je WIFI verbinding wat afhangt van WIFI AP, device en tig andere variabelen. Het zegt niet veel over desnelheid van de door Freedom geleverde verbinding.

1 like

Gentoo Linux, Chromium (OS Chrome, pre-googling), Dell Latitude E7470, (32GB Mem, Flash disk).
Al heb ik liever iets dat zonder GUI gemeten kan worden.

Maar je MOET wifi uit de loop halen zoals je ziet is dat een drijfanker.

1 like

Dat zijn mooie resultaten Noci!

Ik kom met Konqueror/Fedora 35 op:
ping / jitter : 2.28 / 0.39 ms
down / up : 934 / 971 Mbit/s

Zonder twijfel!

Maar dit (Wi-Fi) is dan toch vreemd.

Het betreft hier een Ubiquiti UniFi 6 Pro op 2 meter. Het AP is rechtstreeks aan de pfSense gekoppeld.

Zal snel weer eens wat tests doen rechtstreeks via ethernet.

-edit-

Ja, vandaag ziet het er bij mij op ethernet ook goed uit. Mooi!

Is of zou er een toelichtinge gegeven kunnen worden wat https://speedtest.freedom.nl/ nu precies meet en voorstelt… de getallen die ik krijg wijken extreem af van wat ik plat met up/download behaal. Kennelijk is ook de browser/stack dan van belang.

FireFox:

Chrome: (zelfde PC etc.etc.).

NB: plat met wget/curl en ook ftp upload krijg ik full blown 1Gbit. Ook mijn lokale iPerf tegenover mijn 7590 Fritzbox is 100% ok.

Ik krijg zo ook het gevoel van nietszeggend jagen op imaginaire konijnen waarbij “we” elkaar cijfers tonen die vooral iets zeggen over de eigen (lokale/momentele) omstanidgheden. Een speedtest doen op bv Wifi is leuk maar weinigzeggend als het gaat om de connectie zelf.

Ja, ik besef me dat ik mogelijk ook een verschil zie tussen Safari, Chrome, Firefox.

https://speedtest.freedom.nl/ is een handige manier om te testen of de verbinding tussen jou en freedom goed is, het zegt verder niets over andere connecties naar alle andere internet bronnen toe.

Zeker in combinatie met tcpdump/tools op fritzbox als je die hebt is het erg handing voor debugging.

Daarom altijd testen met zo min mogelijk andere devices/connecties en zo dicht mogelijk/vanaf je router/firewall/fritzbox testen.

Naast https://speedtest.freedom.nl/ en of verschillende sizes bin files zou ik (persoonlijk) liever een iperf “dienst” zien ala https://speedtest.serverius.net/ om te kunnen testen of een issue bij mij zelf, tussen mij en freedom, of elders zit.

Een overzicht/status van peering (anders dan al public available inzichtelijk is) zou ook erg fijn zijn, voorkomt debug tijd verspilling als je merkt dat een src/dst op internet “langzaam” is.

Daar was ik ook naar op zoek om wat tests te draaien. Deze bijvoorbeeld (AS206238 Freedom Internet BV - bgp.he.net) is niet volledig.

Bedankt voor je toelichting. Dat navolgend zou het betekenen dat mijn Freedom verbinding binnenin Freedom slechter is dan ik die naar anderen daarbuiten heb.

Zelf vind ik het meettool vooralsnog niet zo handig omdat ik simpelweg niet weet wat ik, ook gezien alle fluctuaties, met de speedtest nu aan het meten ben.

@anon0224
Je bent met deze speed test vooral de ontsluiting van jouw huis adres naar de ISP aan het testen.
Ik vermoed dat veel van de snelheidsproblemen die ervaren worden daaraan gerelateerd kunnen zijn.
(bv. een Connectie provider die nog wat restjes op de configuratie van straat/wijk kasten had moeten bij werken).

Als je ze naast een link naar externe verbindingen legt heb je een idee hoe goed je verbinding VOORBIJ de ISP is.

Via WiFi en Konqueror:

Vaste verbinding:

Over verschillende metingen heb ik de ping en jitter nog wel eens zien veranderen. Jitter tot 5ms.

De aansluiting is 1Gbps via Cambrium.

Toch zie ik verschillende resultaten per browser op hetzelfde systeem.

Dit is macOS met Safari

En macOS met Chrome

Ik kom in Safari met upload niet boven de 500 Mbit/s.