Blog: Haagse glasvezeloorlog tussen KPN en T Mobile

Door Sjoera Nas

Ik wil niets liever dan overstappen van XS4ALL naar Freedom, maar de glasvezelboeren werken tot nu toe niet mee. In de Haagse wijk waar ik woon, het Regentessekwartier, is er een graafoorlog tussen T-Mobile en KPN. De straat, en de stoep voor mijn deur, is de afgelopen maanden drie keer opengebroken. Einde van de zomer door T-Mobile. Deze herfst door KPN, en twee weken geleden nog een keer door KPN, omdat ze, oeps, een kabel hadden gebroken.

Eigenlijk zouden KPN en T-Mobile gebruik maken van dezelfde infrastructuur van investeerder Primevest. Maar KPN kon het niet eens worden met dit bedrijf, en besloot eigen infrastructuur aan te leggen. Opmerkelijk genoeg, terwijl maximaal 40% van de Nederlandse huishoudens toegang heeft tot glasvezel, precies op dezelfde plekken waar T-Mobile net kabels had laten trekken. T-Mobile heeft nog tussentijds geprobeerd om met een rechtszaak tegen de Gemeente Den Haag de concurrentie van KPN te voorkomen, maar verloor de rechtszaak.

Ondanks de verloren zaak leek het een makkelijke wedstrijd voor T-Mobile. Ik krijg al vanaf sinds begin vorig jaar regelmatig knalroze folders met blije aankondigingen van ‘supersnel internet’. Ook KPN belooft al jaren op posters op de tramhaltes dat mijn wijk glasvezel krijgt en duwt ook regelmatig crematiekleurige groengrijze folders door mijn brievenbus. Toen Freedom aankondigde dat ze een deal had om glasvezel te kunnen leveren via T-Mobile, hoefde ik niet meer na te denken. Ik steun altijd graag de underdog, en wil T-Mobile graag helpen om het grootstedelijke duopolie van KPN en Ziggo op de internetconsumentenmarkt te doorbreken.

Ik was dus vastberaden om te tekenen bij het T-Mobile kruisje, kom maar binnen en leg maar aan, maar helaas. T-Mobile staat wel regelmatig met een reclamekraampje in mijn straat. Daar mag je aan een touwtje trekken (oh ironie!), en dan kun je een knalroze prijs winnen. Alleen kun je er geen datum afspreken met een monteur. T-Mobile biedt online alleen de mogelijkheid om een jaarabonnement te nemen op haar eigen internetdienst. Als je wel de glasvezel wilt, maar Freedom als leverancier, moet je wachten. Tot er spontaan een keer een monteur langskomt. Maar in plaats van een monteur kreeg ik vorige week alleen een (knalroze) kaartje dat ik niet thuis zou zijn geweest toen iemand van T-Mobile aanbelde om af te spreken of ik een glasvezelaansluiting in mijn huis wilde, dan wel, om af te spreken waar precies in mijn huis de verbinding afgemonteerd zou worden. Seriously, T-Mobile? Ik niet thuis? Waar denk je dat ik overdag ben tijdens de lockdown?

Ondertussen had ik begin november al wel een KPN monteur binnengelaten, om foto’s te maken waar KPN de verbinding mocht afmonteren. Half november kreeg ik een contractvoorstel van het installatiebedrijf. Ik stuurde dat per kerende post terug, en vroeg heel beleefd wanneer ik een glasvezelaansluiting kon krijgen. In december of januari, was het antwoord. Dus sinds 1 december kijk ik reikhalzend uit hoe de schildpad alsnog de haas gaat verslaan. Het maakt me inmiddels echt niets meer uit, als ik maar kan overstappen. Please?

Disclaimer: Sjoera is mede-oprichter van Freedom, bestuurder van de Stichting Appeltaart en oud-woordvoerder van XS4ALL

6 likes

Mijn ervaring hier in Diemen is dat hoewel KPNNetwerkNL in theorie ‘neutraal’ is, er tijdens voorlichtingsavondjes vertegenwoordigers van KPN retail aanwezig waren die probeerden mensen contractjes te laten tekenen voor abonnementen van KPN. Er waren geen andere ISP’s aanwezig.

Nadat mijn woning aangesloten was bleek helaas dat ik geen Freedom abonnement kon aflsuiten op die glasvezelaansluiting omdat GPON netwerkinfrastructuur (nog) niet door Freedom gebruikt kan worden. Misschien legt KPN in Den Haag ook GPON aan, en heb je daar nu niets aan.

Ik wilde gebruik maken van de symmetrische bandbreedte en heb dus maar een abonnementje afgesloten bij XS4ALL for the time being, maar binnenkort verhuizen we en zitten we in een plaats waar Freedom wel kan leveren over glasvezel. :star_struck:

Binnenkort dan eindelijk toch een Freedom aansluiting. Ik hoop dat jij 'm ook snel hebt!

2 likes

Hier in Bezuidenhout in Den Haag wordt ook supersnel glasvezel aangelegd door KPN.
Het is zelfs zo snel dat ik op 13 december een email van ze heb gekregen dat de graafwerkzaamheden in mijn straat er op zitten en of ik maar even de enquete wil invullen.
Waarschijnlijk is het draadloze glasvezel want tot op heden is er nog geen schep in de grond gegaan.
KPN heeft ook een geweldige planning qua graafwerkzaamheden want de straat is pas een paar maanden weer dicht na grootschalige werkzaamheden aan het riool en herstructurering van de straten in de wijk.
Ik ben benieuwd wanneer we weer kunnen gaan struikelen over de scheefliggende tegels.

1 like

Ik heb ook t-mobile glasvezel aansluiting. Nu heb ik nog abonnement t-mobile voor glasvezel. We wachten voor overstap van abonnement t-mobile naar Freedom op onze bestaande glasvezelaansluiting in Den Haag. Terwijl ik bezig met Freedom aansluitingen. Xs4all deed wanhopige poging om mij over te halen dat ze komen vanuit KPN om glasvezel bij ons aan te leggen. Ze hadden al datum geprikt in december. Het kwam niets terecht 
 zucht


In ieder geval hebben ze bij Regentessekwartier nog uitzicht op glasvezel door Freedom.
Zelf woon ik in het Wateringseveld (wijk in Den Haag) en zou ik alleen glasvezel kunnen krijgen via Caiway, Delta, Solcon. Voorlopig nog geen partijen waar Freedom een deal mee heeft voor zover ik weet

We blijven duimen doen het voorlopig zonder glasvezel, maar uiteraard wel via Freedom :slight_smile:

Tsja helaas woon ik in een stad waar alleen glasvezel in het centrum of nieuwbouw word aangelegd.
Nou ja stad 
 meer een vergroot boerendorp genaamd kampen die uiteraard liever heeft dat je een abbo neemt bij hun bedrijf waar ze vet aandelen in hebben.
Dan blijkt ook nog eens dat Delta driftig net over het kanaal het hele dorp aan het verbouwen is om het om te vormen tot een internet walhalla waar je werkelijk snel internet kan krijgen, tegen lagere prijzen dan de huidige oplossing.
Nee ik ben verplicht om de tijd dat ik nog hier woon te blijven hangen op een vdsl lijntje met zijn nukken en probleempjes.
Niet dat dit aan de provider ligt, want daar hoor je mij niet meer over.
Maar man wat zou ik graag hebben gezien dat Delta ook hier gewoon glasvezel mocht trekken naar deze uithoek in het dorp.
Maar terugkomend op het onderwerp, bij mijn vertrek bij almachtig XS4ALL werd ik tot het laatst toe constant lastig gevallen om maar niet over te stappen.

Ik zit nu al weer een tijdje bij Freedom maar sinds het begin geen enkele storing gehad op de lijn.
De constante storingen compleet verdwenen terwijl ik toch weer op een KPN lijntje verbonden ben.
Maar nu dan wel zonder ene storing tot dusver, het is er altijd tenzij ik zelf de boel heb verklooit :smiley:

Wat mij dan ook meteen weer laat weten dat er iets grondig mis was bij hoe je het beestje wil noemen.
Want daar had ik dagelijks dropouts en reboots van het modem.
Nu zijn de enige keren dat de lijn eruit ligt, doordat een monteur zonder dralen in de stoppen kast de stroom er af trok.
Daar kan zelfs Freedom helemaal niets tegen beginnen.
Van mij mag er snel een andere provider beginnen met die lijntjes glasvezel hier te komen leggen :smiley:
Maar ik vrees dat de gemeente zich met hand en tand zou verdedigen om dit tegen te gaan.
Stel je voor dat je niet voor ziggo ellende kiest.

1 like

Dat is gek, in de Haagse wijk Bohemen waar alleen T-mobile nog aan het graven is, wordt gezegd dat je alleen een aansluiting krijgt als je een abonnement neemt bij T-mobile. Vooralsnog blijven wij daarom uitzicht hebben op roze sprieten op onze straat. Aan de andere kant, zeiden de heren van T-mobile in de Regentessewijk (toen we daar nog woonde), dat kpn helemaal niet zelf ging graven, maar ging huren van T-mobile. Erg onduidelijk allemaal.

1 like

KPN en T Mobile doen inderdaad allebei alsof je eerst bij hen zelf een abo moet nemen. Maar dat is dus niet zo.

Heel vaak wordt dat door de gemeente zelf “gefaciliteerd” dat de straat meerdere keren open moet. De gemeent krijgt namelijk betaald door het betreffende bedrijf om de straat open te mogen maken.
Voor een gemeente is het dus een financieel heel aantrekkelijk om bijvoorbeeld het waterleidingsbedrijf, het gasbedrijf en de telecomprovider vooral niet samen te laten werken. Levert simpelweg minder op :smiley:

2 likes

Het is eigenlijk krankzinnig dat de telecom infrastructuur door verschillende aanbieders in dezelfde straat gelegd mag worden. Ik vraag me af wat men zou zeggen als energie leveranciers (gas, stroom) hun dienst op dezelfde manier zouden mogen distribueren als telecom leveranciers. Verschillende stroomkabels en gasleidingen in de straat; Als je wil overstappen van leverancier moet een nieuwe kabel / gasleiding aan je huis gekoppeld worden.

4 likes

Tja, en je kan jezelf afvragen waarom destijds bij de verzelfstandiging van PTT het complete netwerk werd meegegeven. Je ziet toch over het algemeen dat “de markt” niet altijd zo efficient is, en ook niet altijd in het belang van de maatschappij werkt.

Jarenlang proberen dominante bedrijven als KPN en Ziggo met beperkte investeringen zo lang mogelijk het kopernetwerk uit te nutten. Een kopernetwerk dat door staatsbedrijven en door de oude CAI bedrijven met publiek geld gebouwd is.

Het had misschien beter geweest als de Nederlandse staat deze infrastructuur had behandeld als andere kritische infrastructuur (energie distributienetwerken, wegen, havens, luchthavens) en die (neutraal) opengesteld zou hebben aan wie er gebruik van wil / moet maken.

De Nederlandse overheid zou ervoor kunnen zorgen dat snel Internet overal in Nederland beschikbaar komt en niet alleen in de regio’s waarmee men vette winsten kan maken op het leveren van glasvezel. Dus ook in ‘moeilijker’ gebieden met weinig bevolking en met relatief hoge graafkosten.

Ander voorbeeld van niet efficiente markten zijn er ook: wat te denken van al die post- en pakketbedrijven die langs huis komen? Elke dag zie ik post.nl, DHL, DPD, UPS, etc door de straten rijden. Hoezo is dat efficienter? Wat te denken van verkeersoverlast, uitstoot, slechte werkomstandigheden?

3 likes

Het is zelfs nog erger. Er zijn glas aanbieders geweest die een offerte uitgebracht hebben om een hele stad te te verglazen voor een vast bedrag per aansluiting, inclusief de verliesgevende buitengebieden. Dat verlies konden ze dan wegstrepen tegen de zeer winstgevende binnenstad aansluitingen.
En dan komt kpn er doorheen denderen en maakt een zeer sterke aanbieding voor alleen de meest winstgevende binenstedelijke wijken om de concurrent uit te schakelen.
Niet zo gek dat daarna de minder winstgevende wijken en buiten gebieden voorlopig niet meer aangesloten gaan worden omdat met alleen die gebieden er geen winstgevend model meer gemaakt kan worden.
Dit is een praktijk die kpn meerdere keren heeft uitgevoerd.

4 likes

Iedereen bedankt voor de goede inhoudelijke reacties!

Ik heb een update. Volgens een brief van het installatiebedrijf komt er op 13 januari een monteur langs om de glasvezel aan te sluiten


Ik hoop dat het echt waar is! Anders wordt het tijd voor zo’n AT5 filmpje van een kapotte openbare voorziening, zoals een omver gereden lantaarnpaal. Dat lieten ze vroeger zien met een timer in beeld met het aantal dagen dat de gemeente er niets aan was gedaan. Vond ik altijd heel grappig.

1 like

Tja @Anton en wat te denken van alle pogingen om lokale initiatieven te smoren zoals in Amstelveen gebeurde? KPN stelt zich op als een monopolist.

In Nederland hebben we in feite een duopoli, en Ziggo en KPN gedragen zich daarnaar. Waarom Ziggo niet gedwongen wordt om het coax netwerk open te stellen voor providers is me ook een raadsel.

Toch heeft Glasvezelbuitenaf (Nu Delta) een model gevonden om buitengebieden aan te sluiten.

Anton.

Ik denk dat je doelt op regeneratiekosten. Dat zijn kosten die de gemeente in rekening brengt om de straat weer netjes te maken nadat de telecomprovider de boel weer heeft dichtgegooid. Dat is dus niet puur verdienen door de gemeente. Het telecombedrijf mag ook onderhandelen met de gemeente om de straat zelf netjes achter te laten en geen regeneratiekosten te betalen.