Door Sjoera Nas
Ik wil niets liever dan overstappen van XS4ALL naar Freedom, maar de glasvezelboeren werken tot nu toe niet mee. In de Haagse wijk waar ik woon, het Regentessekwartier, is er een graafoorlog tussen T-Mobile en KPN. De straat, en de stoep voor mijn deur, is de afgelopen maanden drie keer opengebroken. Einde van de zomer door T-Mobile. Deze herfst door KPN, en twee weken geleden nog een keer door KPN, omdat ze, oeps, een kabel hadden gebroken.
Eigenlijk zouden KPN en T-Mobile gebruik maken van dezelfde infrastructuur van investeerder Primevest. Maar KPN kon het niet eens worden met dit bedrijf, en besloot eigen infrastructuur aan te leggen. Opmerkelijk genoeg, terwijl maximaal 40% van de Nederlandse huishoudens toegang heeft tot glasvezel, precies op dezelfde plekken waar T-Mobile net kabels had laten trekken. T-Mobile heeft nog tussentijds geprobeerd om met een rechtszaak tegen de Gemeente Den Haag de concurrentie van KPN te voorkomen, maar verloor de rechtszaak.
Ondanks de verloren zaak leek het een makkelijke wedstrijd voor T-Mobile. Ik krijg al vanaf sinds begin vorig jaar regelmatig knalroze folders met blije aankondigingen van âsupersnel internetâ. Ook KPN belooft al jaren op posters op de tramhaltes dat mijn wijk glasvezel krijgt en duwt ook regelmatig crematiekleurige groengrijze folders door mijn brievenbus. Toen Freedom aankondigde dat ze een deal had om glasvezel te kunnen leveren via T-Mobile, hoefde ik niet meer na te denken. Ik steun altijd graag de underdog, en wil T-Mobile graag helpen om het grootstedelijke duopolie van KPN en Ziggo op de internetconsumentenmarkt te doorbreken.
Ik was dus vastberaden om te tekenen bij het T-Mobile kruisje, kom maar binnen en leg maar aan, maar helaas. T-Mobile staat wel regelmatig met een reclamekraampje in mijn straat. Daar mag je aan een touwtje trekken (oh ironie!), en dan kun je een knalroze prijs winnen. Alleen kun je er geen datum afspreken met een monteur. T-Mobile biedt online alleen de mogelijkheid om een jaarabonnement te nemen op haar eigen internetdienst. Als je wel de glasvezel wilt, maar Freedom als leverancier, moet je wachten. Tot er spontaan een keer een monteur langskomt. Maar in plaats van een monteur kreeg ik vorige week alleen een (knalroze) kaartje dat ik niet thuis zou zijn geweest toen iemand van T-Mobile aanbelde om af te spreken of ik een glasvezelaansluiting in mijn huis wilde, dan wel, om af te spreken waar precies in mijn huis de verbinding afgemonteerd zou worden. Seriously, T-Mobile? Ik niet thuis? Waar denk je dat ik overdag ben tijdens de lockdown?
Ondertussen had ik begin november al wel een KPN monteur binnengelaten, om fotoâs te maken waar KPN de verbinding mocht afmonteren. Half november kreeg ik een contractvoorstel van het installatiebedrijf. Ik stuurde dat per kerende post terug, en vroeg heel beleefd wanneer ik een glasvezelaansluiting kon krijgen. In december of januari, was het antwoord. Dus sinds 1 december kijk ik reikhalzend uit hoe de schildpad alsnog de haas gaat verslaan. Het maakt me inmiddels echt niets meer uit, als ik maar kan overstappen. Please?
Disclaimer: Sjoera is mede-oprichter van Freedom, bestuurder van de Stichting Appeltaart en oud-woordvoerder van XS4ALL