Blokkeren Russische sites

Ik weet niet of dit het juiste forum is. Zo niet, wellicht verplaatsen.

Ik vraag me af wat het standpunt van Freedom is inzake het blokkeren van de sites van RT en Sputnik, wat aanstaande is in NL. Als ik de media mag geloven zullen KPN, Vodafone en T-Mobile RT.com / en Sputnik / andere media blokkeren.

Gaan jullie hier ook aan meewerken? Ik hoop het niet, want dit is een precedent wat we niet willen in mijn ogen. Het einde van de netneutraliteit van Nederland is nu officieel in zicht.

4 likes

Niet dat de sites erg waardevol zijn op zich, maar ze geven wel een beeld van wat er daar verspreid wordt.
Ik denk dat ten minste analisten en journalisten daar toegang moeten houden.

De digitale vingers in de digitale oren steken en dan digitaal la la la la la gaan roepen is niet heel zinnig of bruikbaar/verheffend.

1 like

Waarom alleen analisten en journalisten? Waarom mag ik mijn eigen informatie stroom niet bepalen?

Als ik RT wil kijken heb ik daar alle recht toe.

3 likes

Dat mag je van mij ook, if zei MINIMAAL…

Minimaal is ook fout. Gewoon toegang, punt. Niks meer, niks minder. Maar ik snap je punt hoor :wink:

Blokkeren zie ik als een belediging.
Dat ik als burger zelf niet kan bepalen wat goed, fout, waar, onwaar is.

Ik denk ook, dat dit soort acties wappies kweekt.
Alleen door naar beide partijen te kijken, kun je een heldere mening krijgen.

3 likes
2 likes

Iedereen kan journalist zijn…, (en is dat tegenwoordig steeds vaker via FB pagina’s YT, etc. ).
Dus dat minimum is best groot… :wink:

Blokkade is alleen op DNS. DNS providers als cloudflare (1.1.1.1) en Quad9 (9.9.9.9) hebben nog geen censuur geïmplementeerd.

Lees hier hoe je een andere DNS instelt: Andere DNS-servers in FRITZ!Box configureren | FRITZ!Box 7590 | AVM Nederland

(en niet vergeten weer op de Freedom DNSen terug te zetten als de EU weer bij zinnen is gekomen)

Ik draai inmiddels mijn eigen DNS, en kan overal bij komen. Totdat de EU natuurlijk gaat eisen dat ISP’s routeringen richting Rusland moeten gaan blokkeren. Maar dan zien we dan wel weer…

Niet iedereen kan zeggen: "ik heb …

In de geest van :spraydot: Freedom kunnen wij hier wel delen welke DNS-servers (binnen of buiten EU) nog werkelijk “open” zijn.

Als Freedom de twee sites uit hun DNS-tabel haalt, maar dit item laat staan, dan voldoet :spraydot: Freedom juridisch aan wat moet,
en gaan wij -als loslopende burgers- daar omheen.

Misschien zijn er naast CloudFlare 1.1.1.1 en Quad9 9.9.9.9 nog wel meer vrije DNS-servers. Wie weet welke ?

2 likes

:dancingbanana: laten we hoe te omzeilen, dat vooral niet op dit publieke forum delen.

@FreedomBot : ik zou zelfs willen voorstellen dat discussie aangaande “onze” gedachten om (en hoe) ons te verzetten, uit het publieke domein wordt gehaald. Omdat ik geen zinnig nut zie dat dit in/met zoekmachines, inzichtelijk kan worden gemaakt voor anders denkenden.

Goed idee @Drs_W . Er is een soort van Open DNS project - https://www.opennic.org/

Ik heb bij een aantal DNS servers hier een aanvraag gedaan voor rt.com en er komen legitieme adressen uit.

Ow, er is een veel langer discussie draadje over dit onderwerp: Freedom blokkeert onder protest websites
Laten we deze discussie daar voortzetten.

1 like