Brother printer en Fritzbox 5530

Vermoedelijk sinds de overgang naar Freedom en daarmee Fritzbox 5530 lukt scannen met mijn draadloze Brother (netwerkprinter) niet meer. het commando “afdrukken” werkt wel. Maar bij het commando “scannen” krijg ik een foutmelding “controleer verbinding”. Kan het zijn dat in de Fritzbox nog poorten open gezet moeten worden?

Zit de Brother op wifi of ethernet?

Sommige Brother MFC modellen hebben een bug waardoor in standby de wifi verbinding wegvalt. De mijne heeft dat ook. Door hem met een ethernet kabel te verbinden blijft de printer/scanner altijd beschikbaar.

@PeterB, een interessante tip! Namelijk bij het scannen wordt het scanbestand opgeslagen op de desktop. Door de overgang naar een andere router (in dit geval Fritzbox 5530) zijn alle IP-adressen veranderd. Dus het wegschrijven naar de desktop, met een ander IP-adres, loopt dan fout. Alleen moet ik uitzoeken hoe ik de printer kan vertellen dat het scan bestand naar een ander IP-adres moet. Nog even puzzelen.
@net, de Brother printer is een DCP-type. Dus van een andere serie.

Is opnieuw installeren een idee?

het is uiteindelijk gelukt! Zoals @Lidwien aangaf, het stuurprogramma helemaal verwijderd en opnieuw met enige moeite geïnstalleerd. Vervolgens het IP-adres van de printer gevonden via de router. In het Brother Control Center programma een pop up menu gevonden waarin het IP-adres veranderd kon worden. Stond inderdaad verkeerd en het juiste ingevuld. En voila de scanfunctie werkt weer!
@PeterB, dat is een goede tip. Dit ook uitgeprobeerd en werkt goed. Wanneer via de desktop de scanfunctie geactiveerd wordt, kun je de voortgang van de scan zien. De keus ga ik nog maken downloaden op de desktop of NAS. In ieder geval een goede tip!
Jullie bedankt voor het meedenken!
Arjen