Browser keuze anno 2026

Er is veel gaande rond browsers.
Vraag me steeds vaker af, of ik wel bij FireFox moet blijven.
Er is veel keuze en het wordt steeds meer.
Waterfox, Librewolf, Mullvad, Brave, Floorp, Pale Moon, Zen, Tor, DuckDuckGo, Vivaldi, Epic
En dat is nog maar een klein deel van het aanbod.

Wie heeft hier een mening over?

Kijk hier eens: Waarom gebruiken wij Firefox? Een vergelijking met de concurrentie | GratisSoftware.nl

Ik heb veel alternatieven voor FF geprobeerd en heb ook Brave voor als ik tegen iets aan loop dat b.v. alleen in de Chromium engine werkt. Maar kom toch steeds bij FF terug. Ik hou het werkbaar door sites standaard in een Temporary Container te openen. Voor alles waar ik regelmatig moet inloggen heb ik een dedicated container met FF’s eigen add-on Multi-Account Containers.

Ik erger me wel aan de voortdurende lawine nieuwe toeters en bellen die te maken heeft met Mozilla’s wanhopige zoektocht naar stabiele en gespreide inkomsten. Op mijn lijstje staat om (migratie naar) de ESR versie te testen.
Ik zit 60 à 70 uur per week in een browser, het is verreweg mijn belangrijkste gereedschap. Ik zou zonder aarzelen 100 Euro per jaar betalen voor Firefox + Thunderbird. Ik weet dat ik kan doneren en dat doe ik ook af en toe. Maar ik heb er een zwart gat gevoel bij. Als ik geld geef wil ik ook echt als klant gezien worden.

Ik heb de zoekmachine DuckDuckGo lange tijd aan familie en vrienden aangeraden, sinds een paar jaar de No-AI versie. Helaas laten die zich voor een groot deel vervolgens verleiden om de DDG browser te installeren. Sommigen snappen het verschil tussen browser en zoekmachine niet :hushed_face:. De browser is m.i. een stuk minder privacy-vriendelijk. Het blijft gewoon een reclamebedrijf.

Ik ben kortgeleden van Firefox overgestapt op Waterfox, met name vanwege de betere performance. Waterfox werkt echter alleen op nieuwere systemen. Als je bijvoorbeeld een Intel Core2 systeem hebt, zal het niet werken.

Andere interessante browsers zijn Falkon, Epiphany en Pale Moon. Ook Konqueror is best goed, maar mist wat features die tegenwoordig gebruikelijk zijn.

Ik zit op een Mac en gebruik buiten Safari steeds vaker Vivaldi. Veel sneller en opent vrijwel alles, terwijl Google Scholar het gewoon laat afweten in Safari.

Het probleem van Vivaldi is dat het geen vrije software is. Verder lijkt het een goede browser, maar zolang hij propriëtair blijft, zullen veel mensen er wegblijven.

Wat doet/kan FF niet met wat je wel zou willen ?

Ik van mening ben dat FF de defacto standaard vormt en als iets daarin niet mogelijk is, je eerder kunt bedenken of je dat wel zou moeten willen.
En als het zo interessant of zinnigs is, de voorziening daartoe vanzelf tzt zal gaan worden gefaciliteerd. Lukt of kan dat niet, ben je helemaal vrij om het in de OpenSource daarvan, dat er zelf aan toe te voegen.

Een browser is voor mij meer dan een simpel kijkglas en vooral een soort van ECO systeem met talloze extensies tot (onderliggende/debug/instelbare) mogelijkheden waarbij FF feitelijk als geboden geheel onverslaanbaar is.

Firefox en Ungoogled Chromium.

Ik gebruik nog firefox, maar ik kijk met steeds meer interesse naar alle forks omdat mozilla maar allerlei onzinnige troep blijft toevoegen en ik daardoor steeds meer begin te twijfelen of hun definitie van “privacy” wel past bij die van mij.

Chrome/chromium heb ik altijd ontweken vanwege de grote invloed van google.

Ik vraag me werkelijk af, wat FF allemaal meer doet dan pagina’s laten zien.
In hoeverre gaat er data wat je typt naar een zoekmachine?
Ik heb ook wel eens about:telemetry bekeken.

Er staat een aparte FF op mijn systeem, die niets zou moeten onthouden en niets vooruit doet.
Geen suggesties en na sluiten is alles weg, hoop ik.
Hij heeft een aparte data map, om in te werken.
Toch moet ik het ding af en weer patchen om nog meer uit te zetten.
Voor de herkenbaarheid, heeft de browser een groen thema gekregen.

Als je de geschiedenis verwijderd, blijft je gedrag wel in het systeem.
Alle oude sites en zoekopdrachten zijn er nog om je te helpen.
En dat is nog maar het topje van de ijsberg.

Veel inkomsten heeft Firefox omdat Google de standaard zoekmachine is.

Zojuist gezien.
https://tweakers.net/nieuws/251624/firefox-voor-ios-krijgt-ingebouwde-adblocker-die-standaard-uit-staat.html?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=twk_nieuwsbrief

Ik ben net van Vivaldi terug naar Firefox. Chromium forceert een update waardoor uBlock origin niet meer werkt. Een lite versie werkt nog wel, maar Google wilk duidelijk het leven van adblockers moeilijk maken. De firefox enginine, waar uBlock origin voor ontwikkeld is, was het enige alternatief.

Ik heb LibreFox geprobeerd, maar dat wilde niet lekker. Wat ik wel gedaan heb ik de password management zut uitgeschakeld en daar gebruik ik nu de Proton password manager voor.

Al met al, de Chromium engine heeft voor mij afgedaan, maar een alternatieve Firefox build zou ook prima kunnen hier, al is het lastig iets te vinden dat op zowel Linux als Android beschikbaar is. Op Android heb ik wel de duckduck browser als default, omdat jijbuis filmpjes dan in de native player kunnen (scheelt advertenties, de enige die minminguard niet filtert)

Het gaat voor mij niet alleen om de standaard zoekmachine, ik ben over het algemeen redelijk wat tijd kwijt aan het instellen van firefox zodat het doet wat ik wil.
Denk hierbij aan het uitzetten van: Telemetrie, WebGL, WASM, SafeBrowsing, VPN, AI, DoH, Sync, advertenties op nieuwe tabs, prefetch, enz.

Omdat het lijstje met onzinnige zut steeds langer wordt heb ik uiteindelijk maar heel het mozilla domein geblokkeerd, de updates komen toch via m’n linux distro binnen. Zo loopt iedere functie die iets naar mozilla wil sturen vanzelf stuk. Dat ik dat heb gedaan is denk ik tekenend voor de vertrouwensbreuk die er is.

Daarnaast blijven echt nuttige features uit, zoals bijvoorbeeld het automatisch strippen van de tracking van de link die je geplaatst hebt (eigenlijk alles na de ? in de url).

Ik heb lang afwisselend chromium (de google vrije variant dus) en firefox, ook wel konqueror gebruikt.
(Of daarvoor nog lynx en links + wget / curl voor downloads, en later voor noodgevallen als er geen GUI was)

sinds chromium manifest v3 is geworden laten vallen als een baksteen. En ik ben over gestapt naar LibreWolf voor daily driver en Firefox.
Al mijn GUI browsers zijn ALTIJD uitgerust geweest met de umatrix plugin sinds dat beschikbaar was.
Daarmee weet je ook wat je wel door wil laten. FF, LW werken nog steeds met umatrix.
Met meer controle dan uBlockO je geeft.