Camera wordt niet opgenomen in WiFi netwerk

Sinds gisteren ben ik aangesloten op het Freedom glasvezelnet met de Fritzbox 5530. Naast wat andere probleempjes krijg ik het niet voor elkaar dat een bestaande Reolink camera opgenomen wordt in het Wifi netwerk. Het Wifi wachtwoord behorend bij het Wifi netwerk wordt goed ingevuld. Kan het zijn dat op een en andere manier de camera niet geaccepteerd wordt door de Fritzbox? Via LAN gaat het prima. Maar de camera moet gaan werken via Wifi verbinding.

Heb je zowel 2.4 GHz als 5 GHz Wi-Fi aan staan? Vaak kunnen dat soort apparaten niet anders dan 2.4 GHz Wi-Fi.

Heb je de beveilging van Wi-Fi op de Fritz!Box zo ingesteld staan dat nieuwe apparaten geen toegang krijgen, tenzijn expliciciet toegestaand vai het MAC adres van het apparaat?
(Ik heb dat standaard zo ingesteld, maakt de kans op rare gebruikers veel kleiner)

Ik heb dat ook gehad met de verbinding met de omvormer zonnepanelen. Die accepteerde alleen letters en cijfers als wachtwoord, dus geen # ? ! en dergelijke tekens. Na wachtwoord wat simpeler maken had ik wifi verbinding. De omvormer werkt ook alleen met 2.4 Ghz wifi

PMF is ook vaak het probleem. (verplicht als WPA3 aan staat)

Ik ben zelf zover, dat ik niet mijn WiFi veiligheid ga verknoeien om bagger apparaten aan te sluiten.

Wat betekent 'PMF? Echt geen idee

Google eens op PMF WPA3…

Protected Management Frames
Dit is een extra beschermingslaag in de verbinding.
Bij WPA2 een optie en bij WPA3 is het verplicht.

2 likes

is het een idee om in de FritzBox naast de WPA3-WiFi ook het gast-wifi-net aan te zetten en dáárop WPA2 te draaien ? Dat doe je zó:

neem en andere netwerk-naam (onderscheid)
en ( wat @Wil1 schrijft ) kijk hoe ingewikkeld het wachtwoord voor de camera mag zijn.

Eerder was ik klant bij KPN. Wanneer je naar beschikbare wifi netwerken keek, kon je kiezen tussen 2,4 of 5 Ghz. Dat stond dan in de naam van het netwerk. Bij Fritzbox zie ik niet het onderscheid. Onder dezelfde naam van het netwerk zitten klaarblijkelijk de twee banden. Het is dan maar net op welke band je gaat zitten? Nu even door de wifi verbindingen van mijn apparaten gelopen en constateer ik dat heel wisselend apparaten verbonden zijn via de 2,4 of 5 Ghz banden. Hoe kun je in de Fritzbox herkenbaar maken welke band je kunt kiezen 2,4 of 5 Ghz?

Het is mijn momentele onbekendheid met Fritzbox. Na even doorzoeken heb ik gevonden dat de SSID namen aangepast kunnen worden. Elke band heeft nu de typering 2,4GHz en 5GHz. De camera ingesteld op 2,4 GHz. Vanuit de camera de Wifi verbinding gemaakt en krijg de melding dat het gelukt is! Echter ik zie de camera niet in het Wifi overzicht van de Fritzbox. Ra,ra! Ook het gasten netwerk geprobeerd, met geen resultaat.

Kun je dan PMF uit zetten, voor alleen de gasten?
Gasten hebben geen verbinding met het lokale netwerk.
Dus de cam moet extern verbinden.

Het scheiden van SSID namen voor 5 en 2.5 kan ook wel.
Voor sommige apparaten is het hopeloos.
Ik heb al eens 2.5 en 5 gescheiden en MESH uitgedaan en dan PMF uit.
Toen maar een stokoude 7170 aan de lijn als toegangspunt en het loopt.
Iets wat ik zelf beslist niet wens, in verband met de veiligheid.

Deze mogelijkheid is speciaal voor apparaten, die zo slim zijn dat ze van band kunnen wisselen tijdens het gebruik (of bij aanmelden) ; tenminste dat dacht ik.
Maar er lezen hier vast slimmere mensen mee, die de details hiervan beter kennen … …

Dat kan even duren. Het overzicht is niet live. Soms is er ook verschil tussen de Wifi en Netwerk/Mesh overzichten.

Heel wonderlijk, ik heb de camera nu gekoppeld aan een WiFi extender en voila de camera is nu via Wifi te benaderen.
Iedereen bedankt voor het meedenken, het stimuleerde om door te gaan met zoeken.

Arjen

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.