Canaaldigitaal werkt sinds het begin nauwelijks met een browser

In het verleden werkte het soms, maar welke browser ik ook probeerde, het leverde altijd een beeld met hele lage resolutie op. Daarna steeds problemen met inloggen, het wachtwoord werd regelmatig niet meer herkent. Destijds hierover een mailtje naar Canaal Digitaal gestuurd. Ik kreeg als antwoord “Neem contact op met je provider”.

Nu na lange tijd weer eens een poging gewaagd om Canaal Digtaal via de webbrowser aan de praat te krijgen. Ik kan nu ook weer niet inloggen. Dus maar voor de zoveelste keer weer een wachtwoord ingesteld. Keurig aan de melding van Canaal Digitaal gehouden om “15 minuten te wachten”.
Na een halfuur wachten krijg ik voor de zoveelste keer de melding: “Inloggen is niet gelukt. Controleer je gebruikersnaam en wachtwoord.” Is het iemand wel gelukt om Canaal Digitaal aan de praat te krijgen met Firefox?

Het is “vrij normaal” dat oplossingen om TV te kijken via een browser in Linux niet werken. Dat heeft te maken met het feit dat de provider dan niet weet wat jij verder met het beeld doet. Omdat er in Linux niets gegarandeerd is mbt de beveiliging van het traject voorbij de decoder (videokaart driver enzo) kunnen ze niet weten of je dat beeld wellicht gewoon doorstuurt naar een “gratis streaming service”.
Daarom merk je vaak dat het niet werkt. Maar een iets duidelijker melding dan “inloggen is niet gelukt” zou wel fijn zijn. “Deze dienst is niet beschikbaar op dit apparaat” is dan nog duidelijker.
(dit is wat ik in allerlei combinaties te zien krijg met andere services zoals F1TV, Viaplay, ZiggoGo enz, ik heb geen Canal Digitaal hier)

Canaal digitaal werkt prima op linux icm Firefox.
Wel inloggen met het juiste account aan te maken via mijnfreedom

Ik kijk al zo’n anderhalf jaar dagelijks naar Canal Digitaal in zowel Firefox als Chromium op Debian en Ubuntu, zonder enige problemen eigenlijk. Dus ja.

Ik heb overigens een los Canal Digitaal-abonnement, niet via Freedom.

Wat is dit nou weer voor totale onzin? Er zijn gewoon Widevine-builds voor amd64 en armhf, en die zijn er al jaren. De enige Widevine-feature die op Linux niet beschikbaar is, is VMP, maar bij mijn weten vereist geen enkele streamingdienst dat voor normale resoluties.

Dat weet libwidevinecdm.so dus wel degelijk…

@pe1chl
Over het “Inloggen is niet gelukt. Controleer je gebruikersnaam en wachtwoord.”

Dat is de melding die ik continue krijg als ik probeer in te loggen op “Mijn Canal Digitaal” op canaldigitaal.nl.

Dat account is aangemaakt op mijn.freedom.nl/provider/freedom/tv_online.

Zoals ik eerder typte, dit lukt al niet sinds Freedom begon met Canal Digitaal aan te bieden. Een mailtje hierover naar Canal Digitaal levert het antwoord: “Neem contact op op met je provider” op.

In het kort is het probleem dus: Een account aangemaakt op mijn.freedom.nl/provider/freedom/tv_online, word niet herkent op “Mijn Canal Digitaal” op canaldigitaal.nl.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd? Want b.v. accounts van mijn bank, Digid, mijn overheid e.d. werken prima.

Ik gebruik overigens een volledig geüpdatet Linux Debian 11 (met Firefox 91.8.0esr). Ook Arch Linux levert exact hetzelfde probleem op. En terug naar Windows wil ik absoluut niet meer.

Heb je gecontroleerd of je ook Widevine hebt? Dit is een DRM die je nodig hebt om streams te kunnen weergeven.

Zie de posting van Kevin hierboven.

Als het inloggen al niet werkt zal Widevine daar niks mee te maken hebben, en ik vraag me ook ten zeerste af of het überhaupt aan je systeem ligt.

Als je nergens mee kunt inloggen denk ik dat je account gewoon niet bestaat bij Canal Digitaal.

Je zou eens een los proefabonnement kunnen nemen en kijken of het daarmee wel gaat. Als het goed is, is dat de eerste maand gratis en daarna opzegbaar.

Het is mijn ervaring met streamen van beschermde content onder Linux. Ik weet dat er situaties zijn die wel werken, maar er zijn er ook zat die niet werken.
Echter ik heb geen ervaring met specifiek Canal Digitaal dus ik zal me verder buiten deze discussie houden.

Je kan niet inloggen op mijn canaldigitaal maar alleen op livetv.canaldigitaal.nl/
Zo is het ook bedoelt volgens mij. Regel je TV zaken via mijnfreedom en kijk livetv en app toegang via het daar aangemaakte account. Je bent namelijk niet rechstreeks klant van canaldigitaal.

Aha, dat van livetv.canaldigitaal.nl/ wist ik niet. Maar als ik dat intyp dan krijg ik een rood scherm met witte letters: CANAL DIGITAAL.
Deze letters dimmen soms even maar verder gebeurt er niets.
Ik vrees dat het ook nu weer niets gaat worden.

Herlaad de pagina met CTRL-F5 en als dat niet werkt browser afsluiten en opnieuw proberen.

Dat je niet altijd voorbij het rode scherm komt is ook het geval als ik de APP gebruik van Canal Digitaal.

Gebruik je soms extensies die sommige scrips blokkeren of iets dergelijks? Idealiter test je het eerst in een browser met een heel schoon profiel, zonder extensies of wat dan ook.

Nou, er is één specifiek iets dat niet werkt, en dat zijn streams die VMP vereisen, of een Widevine security level hoger dan hoger dan L3. In de praktijk betekent dat doorgaans dat 4K-streams niet beschikbaar zijn op apparaten die geen Widevine L1/L2 ondersteunen, maar niet dat het helemaal niet werkt; laat staan dat je niet zou kunnen inloggen op de website.

Ik zou echt geen streamingdiensten weten te noemen die niet werken op een Linux-desktop. Wat hier in ieder geval 100% werkt zijn:

  • NPO Start
  • Canal Digitaal
  • Ziggo GO (heeft een tijd niet gewerkt vanwege VMP, ergens begin 2020)
  • RTL XL
  • Netflix
  • Amazon Prime
  • Viaplay
  • Disney+
  • Discovery+
  • Pathé Thuis

Dus wat er dan niet zou werken?

Nee ik gebruik geen enkele extensie of script. Ik heb nooit een extensie kunnen vinden met acceptabele privacy voorwaarden, vandaar. Ctrl+F5 lost helaas niets op voor dat rode scherm.
Ik denk dat de fout zit in het aanmaken van een account via Freedom en/of het accepteren van dat account door CD. En een proefabonnement aanmaken om het te testen durf ik niet, want als ik weer niet kan inloggen kan ik dat ook niet meer opzeggen. Ik kan dus wel de webpagina van CD openen voor een proefabonnement, dat deel werkt wel goed.

het rode scherm zou je uiteindelijk naar een inlogpagina moeten verwijzen hier de url die bij mij verschijnt

https://login.canaldigitaal.nl/authenticate?redirect_uri=https%3A%2F%2Flivetv.canaldigitaal.nl%2Fauth.aspx&state=&response_type=code&scope=TVE&client_id=StreamGroup
hier log je in met je freedom.nl account en het via mijnfreedom aangemaakt password.

@Linux Heb je misschien enhanced protection aanstaan in je Firefox?
Ga eerst naar de problematische pagina. In de adresbalk staat dan uiterst links een schildje. Als je op dat schildje klikt krijg je de optie om “enhanced protection” uit te zetten voor specifiek die site. Misschien werkt dat?
image

In het verleden wel soortgelijke problemen gehad met FF(Windows)
Op dit moment werkt het zonder problemen.
Enhanced protection staat gewoon aan hier.

Het heeft even gewerkt maar helaas wel met een déjà vu.
Wat al eerder geopperd werd heb ik alle Firefox instellingen op standaard gezet.
Dus zonder enige privacy instelling. Nu lukte het inloggen wel, maar het bleef weer op het rode scherm hangen. Na tig keer Ctrl+F5, wat ook al eerder als tip gegeven werd, werkte het eindelijk na het toestemmen van DRM.

Maar wel met erg slecht beeld en dat kan niet hoger ingesteld worden als 1280x720. Maar als ik wat teruggespoelde op de timeline, werd het beeldkwaliteit stukken beter. Maar ik kon nog steeds niet hoger kiezen als 1280x720.
Ik heb weliswaar DSL maar dat werkt, sinds de juiste kabels, uit de kunst en altijd op een 95 a 98% van de maximale DSL snelheid. Zelfs de Amino werkt sindsdien vlekkeloos.

Maar, na opnieuw inloggen op CD en het rode scherm kreeg ik een melding:
“To Many devices” met een overzicht van een stuk of zeven Firefox sessies. En dat pas na 1 Firefox sessie. Waar die andere sessies weer vandaan komen zou ik niet weten. In dat overzicht moest ik er een cancelen. Daarna weer opnieuw ingelogd, en ziedaar, ik heb mijn oorspronkelijke inlog foutmelding weer terug: Inloggen niet gelukt. Controleer je gebruikersnaam en wachtwoord.
Terug naar af dus.

@HerrKrypto
Net even geprobeerd: Enhanced protection maakt helaas geen verschil.
Ook geprobeerd, ik kan bij mijn bank en dergelijke gewoon inloggen.

Yes, maar EP is een per-site setting, dus het kan verschil maken voor sommige sites. Altijd aanlaten, “tenzij”; het is echt een last resort als iets echt niet wil werken.

Misschien dat het iets met First party isolation (FPI) te maken heeft? Waar deze Firefox instelling vandaan komt zou ik niet weten.