Canal Digitaal app loopt weer eens vast

Misschien moet Johan Remkes door Freedom ingeschakeld worden om de doorlopende problemen met TV kijken op te lossen :roll_eyes:
Begin gemist de hele avond al haperingen, zojuist (20:48) bij het journaal item over Valkenburg houdt de app op onze TV er helemaal mee op. Waardeloos weer.
Gisterenavond ook al haperingen op de Amino ontvanger in andere kamer.
Ik heb afgelopen weekend in de Fritzbox de TV en de Amino al prioriteit gegeven, maar dat lijkt niet echt te helpen.
Freedom, bevrijd ons van die ellende!

Fritzbox al even 5 minuten van spanning af gehaald, had hier vanochtend hetzelfde probleem (uitsluitend met life TV Nederlandse zenders).
Na reboot Fritzbox heel de dag geen enkele storing of hapering meer gehad.

Weet niet of je dat al ingesteld had, maar Amino werkt het beste op een poort die vastgezet is op 100Mb. 1Gb verbindingen heeft de Amino nogaleens problemen mee.

Bedankt voor je snelle reactie Anton.

De Amino staat al tijden op een eigen LAN poort die op 100Mb is vastgezet.
De TV die met de Canal Digitaal app werkt heeft ook een eigen LAN poort die op 100Mb is vastgezet.
Ik stel het op prijs dat zulke adviezen via deze community beschikbaar zijn, maar eerlijk gezegd verwacht ik dat deze informatie door Freedom getest en bevestigd wordt en daarmee dus in de Freedom helpdesk terug te vinden is. Als je nu op Amino zoekt daar vind je nergens die informatie. Wat weer vraagtekens oproept, in hoeverre is de instelling van een LAN-poort op 100Mb bewezen noodzakelijk voor een storingsvrij functioneren van de Amino.
Ook over het gebruik van de Canal Digitaal app op een TV is dergelijke informatie niet beschikbaar in de Freedom helpdesk. Zie ook: Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem? | Freedom Helpdesk

Daarnaast vind ik het advies om de Fritzbox (5530 in ons geval, via glasvezel aangesloten) bij TV storingen te herstarten (inclusief 5 minuten wachten) onbevredigend. Het zou best wel eens kunnen werken, maar waarom dan? Wat is de analyse van het probleem achter dit advies?

Laatst heb ik in reactie op een ticket dat ik bij Freedom geopend had mijn onvrede hierover al eens geuit. Daar heb ik verder geen antwoord mee op mogen ontvangen:

Ik vind de standaard werkwijze bij haperingen getuigen van armoede en in feite Freedom onwaardig.

Als het herstarten van de Fritzbox de storing kan oplossen suggereert Freedom in mijn ogen dat er een erkend probleem in de Fritzbox is. Geheugen/cache of anderszins iets dat na enige tijd volloopt.

Ik huur die Fritzbox van Freedom en Freedom adviseert het merk ook.

In dat geval verwacht ik dat Freedom bij dat advies erbij vermeldt dat er een bekend probleem mee is en ook dat Freedom mijn belang als klant behartigt en bij AVM aandringt op analyse en oplossing van dat probleem.

En zolang het probleem niet oplosbaar is verwacht ik van Freedom een duidelijk advies over de frequentie waarmee wij als klant de Fritzbox preventief moeten herstarten om haperingen in TV-ontvangst te voorkomen. Want je wilt als klant niet bij een storing midden onder een programma) of het opnemen ervan) je complete internet verbinding moeten herstarten.

Binnenshuis ben ik verantwoordelijk voor de infrastructuur. Dat is in feite alleen maar de ethernetkabel tussen Fritzbox en smart-TV en de smart-TV zelf.

Als ik daar niets aan wijzig en er treedt ineens een storing op, dan lijken alle overige stappen bij het stappenplan zoals beschreven in de Freedom helpdesk mij overbodig. Er zijn volgens mij maar drie mogelijke oorzaken:

1. De Canal Digitaal smart-TV app of de Amino ontvanger heeft een probleem
2. De Fritzbox heeft een probleem
3. De internetverbinding heeft een probleem (en dat was dus de oorzaak van mijn melding in dit ticket)

Als klant neem ik alle drie de betaalde producten van Freedom af. En ik verwacht daarom dat Freedom de herhaaldelijk gemelde verstoringen van TV kijken via Canal Digitaal oplost.

Ik ben niet de enige die klaagt over de instabiliteit van het ontvangen van TV-signaal, zowel bij live TV kijken als bij uitzending gemist/begin gemist TV kijken. Zelfs bij het kijken van een opname ervaar ik haperingen.

Vergeleken met de prestaties van mijn vorige provider (XS4ALL/KPN) is de kwaliteit van TV ontvangst echt behoorlijk minder. Dat erkent Freedom in feite ook, maar het probleem heeft mijns inziens onvoldoende prioriteit. Een andere verklaring kan ik niet bedenken voor het aanhoudende probleem.

Als Freedom interessant wil zijn voor de wat minder technisch kundige burgers, dan zal de kwaliteit van het TV-signaal en/of de bijbehorende apparatuur/app toch echt naar een acceptabel en met Ziggo/KPN concurrerend niveau moeten worden gebracht.

2 likes

Bij XS4ALL hadden we toch ook een Fritzbox? Zelden problemen met de TV. Dus daar ligt het m.i. niet aan.

1 like

Er is meer dan voldoende prioriteit bij Freedom over CD. Je doet ze echt te kort met zo’n bewering.
Er is zeer veelvuldig overleg tussen Freedom en CD en ook al veel verbeterd. Medewerkers vcan CD lezen ook regelmatig mee in deze community.
Maar het is, vind ook Freedom zelf, nog lang niet in orde en alles gaat behoorlijk traag, CD is natuurlijk wereldwijd aktief en daardoor behoorlijk log.
Er wordt ook veel getest, er loopt een pilot met de poort instellingen op 100Mb, tzt zullen die resultaten ook hier gedeeld worden.

Wat mij wel blijft verbazen, is dat ik vrijwel geen haperingen en storingen heb. Begrijp me niet verkeerd, ik bagatelliseer het daarom absoluut niet. Ik begrijp alleen niet waarom ik vrijwel geen problemen ondervind, terwijl anderen dat wel hebben. Dat is imho wat dieper onderzoek waard.

Ter info:
Het enige verschil met vele anderen is, dat ik mijn amino via de vaste infrastructuur in mijn huis aangesloten heb. Die infrasturctuur bestaat 4 draads CAT5 kabels (bestaande uit 0.8mm massieve kern) en daarom dus door de kabel geforceerde 100Mb verbinding. In mijn Fritzbox heb ik geen enkele instelling aangepast.

Bedoel je dat die 100Mbit instelling in de nieuwe Firmware zit die hier-en-daar toch uitgerold is?
Ik heb die firmware ook en de poort is nu inderdad 100Mbit.

Ik heb overigens (Freedom via AON KPN glas) de afgelopen 2 jaar nog nooit echt een probleem of haperingen gehad. Met geen enkele Firmware.
Wel is er over deze Firmware meer dan voldoene te zeuren, maar dus niets over beeld/geluid/stabiliteit.

Anton,

Wat mij verbaast is dat jij vermeldt vrijwel geen haperingen en storingen te ervaren, terwijl je in je eerste reactie aangeeft dat je die ochtend hetzelfde probleem had en de Fritzbox daarom 5 minuten van de spanning haalde. Het kan zijn dat wat jij als vrijwel geen haperingen en storingen ervaart door anderen als regelmatig en ergerlijk ervaren wordt. Daar komen we dus nooit uit.

Of Freedom nu wel/niet voldoende prioriteit geeft aan de problemen met TV-ontvangst bij klanten is lastig te objectiveren lijkt me. Ik erken dat mijn oordeel subjectief is, gebaseerd op wat ik merk als klant. Jou beoordeling doet vermoeden dat je dichter bij het vuur zit en dus over meer informatie beschikt. Die informatie delen via de Freedom helpdesk zodat alle klanten dat kunnen teruglezen kan nuttig zijn - ook voor hen die niet via dit community platform meelezen.

Ik vind dat Freedom en Canal Digitaal tekort schieten in de communicatie als het gaat over de erkende problemen die klanten ervaren.
Als het herstarten van de Fritzbox zou kunnen bijdragen aan het oplossen/voorkomen van de haperingen, dan is mijn verzoek aan Freedom om een helpdesk artikel met een advies over de frequentie en wijze van preventief herstarten van de Fritzbox toch een positieve suggestie?

Daarnaast wil ik best aanbieden om in een soort van klankbordgroep Freedom te informeren over de klantervaring met de TV ontvangst. Zowel de Amino, de smartTV-app als de smartphone app worden hier in huis gebruikt.

Ik ben en blijf een trouwe klant van Freedom, enthousiasmeer familie, vrienden en kennissen erover en zal dat blijven doen om vanuit dezelfde overwegingen waarmee ik ooit koos voor XS4ALL.

Voor de volledigheid hier informatie uit mijn Fritzbox over de aansluiting:


De Samsung smartTV zit op LAN1
De Amino ontvanger op LAN2
Alle overige apparaten zitten via een switch op LAN3
Allen LAN poorten zijn middels een patchpanel in de meterkast op CAT5 bekabeling met LAN aansluitingen door het hele huis verbonden.
Bij XS4ALL werkte deze configuratie met een ouder model Fritzbox zonder noemenswaardige haperingen.

Dat je overige netwerk ook op 100Mbit zit, kan ook voor problemen zorgen.
Heb zoiets eerder gezien, de oude 100Mbit switch in de vuilnisbak en een nieuwe er aan.

[quote=“Anton, post:5, topic:3288”]
Wat mij wel blijft verbazen, is dat ik vrijwel geen haperingen en storingen heb. Begrijp me niet verkeerd, ik bagatelliseer het daarom absoluut niet. Ik begrijp alleen niet waarom ik vrijwel geen problemen ondervind, terwijl anderen dat wel hebben. Dat is imho wat dieper onderzoek waard.
[/quote]

Anton luister maar eens een paar dagen naar Radio 4 of Classic FM
Overigens merk ik de laatse dagen ook haperingen in opgenomen programma’s.
Ook hier heb ik de Amino verbonden met de Fritzbox via een cat5 kabel. De poort instellen op 100Mb heeft hier geen effect gehad.
In de maandelijkse provider test van de Consumenten bond krijgt het onderwerp TV (dus ook Radio) geen hoog cijfer dit in tegenstelling tot Internet en service!

Het lijkt mij heel erg dat er dus grote aantallen gebruikers zijn die geen haperingen hebben. Maar ook veel die wel wel haperingen en hikjes ondervinden.
Zoals @theo hierboven zegt: Freedom is echt wel aan zet om dit eens uit te zoeken. Is het DSL? Glasvezelf? Beiden? Aleen bepaalde belichters? DSL/Glasvezel via Cambrium, of juist niet.
Daarnaast andere factoren die we als gebruiker wel kunnen beinvloeden, maar ik zie geen rode draad daarin: Oude/nieuwe Firmware. Wel/geen 100MBit. Direct op Fritz!Box of via Switch.
Allemaal zaken die wij niet weten van alle meldingen die voorbij komen niet weten.

Nogmaals: Wat mij betreft Freedom in de lead om hier mee aan de slag te gaan (en dat is los van bestaande/bekende klachten over FreedomTV, programma’s, features/mogelijkheden).
Begin met communiceren.

1 like

En na bijna een jaar nog steeds hetzelfde probleem!
Maar dat lost zich vanzelf op: Bij ons staat de Amino definitief uit. Klagen bij de helpdesk heeft geen enkele zin. Krijg je toch weer dat reset verhaal, daar hoef ik de helpdesk niet voor te bellen.