Canal Digitaal en NLZiet

Freedom internet werkt feilloos; daaroverheen televisie met Canal Digitaal. Daarvan zegt mijn echtgenote (eigenlijk terecht): 'dan kijk ik wel geen televisie". Ik probeer NLZiet te installeren, maar dat lukt niet. Is de reden daarachter dat NLZiet een Android-app is en dat Canal Digitaal een Linux-toepassing is?
Of: wat doe ik fout dat ik NLZIet niet geïnstalleerd krijg (TV is een anderhalf jaar oude LG Oled smart tv).

Apple TV , Telefoons draaien op een Unix Kernel (FreeBSD) met een eigen applicatie runtime , Android is een Linux kernel met een eigen (andere) applicatie runtime omgeving.
Wat je fout doet (als het al een fout is) is niet zo makkelijk te beoordelen. Wat er kan en hoe iets moet gebeuren zal afhankelijk zijn van het model en versie van de software op de TV. (Moet die mogelijk ook bijgewerkt worden?).
Is er voor die TV of versie van de software wel iets beschikbaar.

Sommige TV’s zijn Apple of Android gebaseerd en dan gaat het om apps in de respectievelijke App-stores
In andere gevallen is het een APP in de specifieke App store van de fabrikant.

  • NLZiet … vraag ze om een compatible app te maken en in de juiste App-store op te nemen.
  • LG TV vraag ze om de app in hun app store op te nemen.
    En dan moet je hopen dat het spul ook blijft samenwerken…

Canal Digitaal is een distributie bedrijf dat Linieare TV doorgeeft en Streaming diensten levert.
Via een telefoon(APP), tablet (APP), PC(Browser) of SetTop Box kun je naar die uitzendingen kijken.
STB kan via Internet dan wel via Satellieten van video streams voorzien worden.
Als je TV Casting ondersteund dan kun je vanaf telefoon/tablet mogelijk het signaal naar je TV door laten sturen.
PC of STB sluit je met HDMI aan op de TV…

Ik denk dat Smart-TV’s niet bestaan…, omdat TV’s meestal voor jaren gekocht worden in plaats van maanden tot een jaar (zoals helaas telefoons en tablets) terwijl software trajecten zelf vaak korter zijn. De TV leveranciers geven vziw ook niet zo lang support op hun product. (Voorbij de garantie periode zijn ze niets meer verplicht tov. de klant).
Er vanuit gaan dat een TV werkt zoals een tablet of telefoon is mogelijk een te eenvoudig uitgangspunt.
m.i. is het beter om “domme” TV’s te hebben (Video Displays), met losse kastjes er naast… voor specifieke functies.
Juist omdat in de video wereld om de haverklap andere codec’s , encryptie etc. gebruikt worden in het kader van “content bescherming” en de fabrikanten hun apparatuur niet voor een jaar of 10 gaan ondersteunen.

Ik heb weliswaar een vrij nieuwe LG oled smart tv, maar ik kon de NLZiet tv-app vanuit de “tv-app voorraad” probleemloos installeren. De tv heeft in korte tijd ook al wat updates binnengehaald (ik heb Updaten op automatisch gezet, net zoals Oled pixelonderhoud).

Wat mij opviel was dat de CD tv-app menu feilloos en flitsend samenwerkt met de “muis aanwijzer AB” van van de LG tv. En dat de zender ‘MTV 80s’ nu in correct 4:3 te zien was, dus niet in uitgerekt beeld zoals bij de Amino. Het beeld had wel een fikse stutter, wat uitvergroot groot word bij de Rtl /Z “tickerline”, of net hoe dat heet. Maar met “TruMotion” van de tv was dat snel verholpen.

De CD tv-app heb ik korte tijd gebruikt, maar heb ‘m toch maar uit Tv/inputs verwijderd omdat ik een aantal zenders miste t.o.v. de Amigo. Dus toch maar weer de Amino in gebruik genomen, terug naar de oertijd leek het wel. Maar goed, sinds ik goede kabels gebruik heeft de Amino zelden problemen.

De NLZiet tv-app, die ikzelf moest installeren in tegenstelling tot de de CD tv-app, viel tegen vanwege de lastige zendermenu’s. En ik miste een aantal zenders, en een soort Favorieten voor de zenders, deze gaan er ook niet komen, bleek bij navraag. Daarbij bleek bij NLZiet het beeld fiks te haperen als ik op de achtergrond iets downloadde, dat had ik nog niet eerder gehad met DSL. Dus de NLZiet tv-app ging ook uit de Tv/input lijst.

Ik was pas echt onder de indruk na het scannen van de coaxkabel. Na het scannen kwam ik een zeer handig menu tegen van Ziggo. Met 1 klik van de “List” knop van de AB, verschijnt een beknopte zenderlijst, en met nog ‘n klik een schitterende zenderlijst met tijdlijn, eenmalige of herhalende herinneringen die de zender ook starten, opnemen op USB. En de zenders starten zonder reclames vooraf, net zoals eerst met de Amigo het geval was. Die lijsten kunnen ook opgeroepen worden als ik de Amino of pc gebruik. Helaas zijn er maar een paar zenders toegankelijk. Als ik bij Ziggo ooit een los tv abonnement kan krijgen met zo’n CI+ kaartje, weet ik het wel.

P.s., ik maak voor mijzelf onderscheid tussen b.v. LG tv-app, pc-app en android-app. Net zoals op sommige torrent sites, want anders kom ik er ook niet meer uit.

Ik was de CD problemen helemaal zat.

Opgelost door de NL ZIET app mijn AppleTV te zetten. Met de bediening van Apple TV bediening alles op mijn Samsung Smart TV. Het is even uitzoeken, maar wanneer je tevreden bent met het beperkte NLZIET zenderpakket is dit een makkelijke oplossing die probleemloos (blijft) werken.
Netflix werkt op deze wijze ook prima. NLZiet is ook nog eens goedkoper, maar de hardware had ik al.

1 like

Heb precies hetzelde gedaan. Geen vertrouwen meer in Canal Digital en het tv abonnement stopgezet. Nlziet extra met wat extra andere stream providers is voor mij de weg vooruit. Jammer dat Freedom zo vast zit aan CD omdat er geen andere tv providers beschikbaar zijn…

Hoi,

De hardware kost ook bijna niks want met een Android kastje van 35 - 50 euro werkt NLZIET ook prima!

Qua bruikbaarheid is NLziet prima in orde. Zo kijk ik ook (Android TV)

Wat privacy is het echter nog wel problematisch…

Maar als ik wat verder kijk schrik ik toch wel:
NLZiet app

En van deze ook:
Canal Digitaal app

1 like

Dat is nogal een fiks verschil ten nadele van nl-ziet(alles van je :blush:)

Zijn die trackers in NLZiet ook actief in de app op de AppleTV? Hoe zou men dat kunnen meten?

Kort antwoord: ja. Langer antwoord: in de App Store op de iPhone is er een kopje ‘App Privacy’ waaronder je kunt zien wat wel, maar ook niet wordt verzameld over jou. Ik neem aan dat dat ook op de Apple TV App Store zo is.

1 like

misschien een oplossing om iets als Adguard Home te draaien en die trackers te blocken?
https://github.com/AdguardTeam/AdGuardHome

1 like

DNS via Pi-Hole…, en tracker sites blokeren. (en regelmatig checken…, de api’s veranderen nog wel eens).

Freedom internet werkt feilloos; daaroverheen televisie met Canal Digitaal. Daarvan zegt mijn echtgenote (eigenlijk terecht): 'dan kijk ik wel geen televisie". Ik probeer NLZiet te installeren, maar dat lukt niet. Is de reden daarachter dat NLZiet een Android-app is en dat Canal Digitaal een Linux-toepassing is?
Of: wat doe ik fout dat ik NLZIet niet geïnstalleerd krijg (TV is een anderhalf jaar oude LG Oled smart tv).

In WebOS staat in de LG Content Store de NLZiet app, dat is een kwestie van installeren. Op mijn LG TV’s (2xOLED, 1xLCD) werkt NLZiet feilloos. Twee tv’s zijn bedraad (UTP) aangesloten en 1 via wifi. Groot voordeel vind ik dat je heel veel terug (en vooruit) kunt kijken zonder reclame en dat je de reclames kunt skippen, alsook het voordeel dat je sommige zaken 365 dagen (en zelfs langer) terug kunt kijken, nadeel de user interface/bediening die niet helemaal intuïtief is.

Wanneer je een abonnement op NLZiet heb afgesloten krijg je de inloggegevens.
Je kunt inloggen door te koppelen (nlziet.nl/koppel) met PC/telefoon/tablet of door invullen van email en wachtwoord.

Ik heb ook wat mediaboxen waarop ik NLZiet heb draaien, werkt ook perfect (op irritante bediening links-rechts=vorige-volgende zender na).

Vorige week heb ik een tweede Google Chromecast aangeschaft. Nu dus een Chromecast in de woonkamer en een in de slaapkamer en de Amino staat nu permanent uit.
Tot nu toe geen problemen. De CD app op de Chromecast wil pas na het (koud) opstarten nog wel eens crashen (soms twee keer) maar daarna werkt het dan prima.De afstandsbediening van de Chromecast is een beetje beperkt, maar je krijgt er toch snel handigheid in.
CD in de basis niet zo slecht (op de storingen na die er nog altijd teveel zijn) en het zenderaanbod is beter dan NLziet. Maar om te genieten van CD mag je echt de Amino niet meer gebruiken.
(Ik begrijp dat Freedom dit niet graag heeft omdat op sommige netwerken de kosten hoger zijn met apps dan met de multicast streaming op de Amino, maar ja, dan moet Freedom maar een kastje leveren dat wél werkt.)

Hear, Hear!

Na de laatste firmware update van de Amino reageert hij vaak met heel veel vertraging, of helemaal niet op de afstandbediening. De enige oplossing in dat laatste geval is dan weer een POR.

Amino heeft tegenwoordig kuren, terug kijken gaat vaak mis, halverwege de film wordt het afspelen afgebroken, steeds op hetzelfde punt.
Na een reboot wil het soms wel even werken.
Vaak is afspelen van opnames het geluid kwijt, of hortend en stotend, al of niet mer korte stukjes vooruit, of achteruit… dan wel afasie tussen beeld en geluid… Kortom het blijft behoorlijk sukkelen.

Hiet direct een Freedom probleem (denk ik)…

Ik heb sinds kort naast CD ook NLziet, voornamelijk om te kijken of NLziet een vervanger voor CD kan zijn(…) Ik gebruik een Apple TV (niet de recente, maar een versie ervoor) op freedom (wired!), met de laatste versie app en een samsung TV via HDMI, echter zie nog hele hele kleine haperingen soms (vooral te zien bij langzame zooms, je moet echt goed opletten) in het beeld. de haperingen lijken om de 4 a 5 seconden te zijn, zowel bij live als terugkijken. Met een browser op mijn laptop / desktop lijkt dit niet het geval

Hebben mensen vergelijkbare dingen gezien, en opgelost? Waar zou dit aan kunnen liggen ?

Rudi

Ik herken dit wel van als een film op een verkeerde framerate afgespeeld wordt.
Dan is het vaak de codec die een update nodig heeft of kijk eens of het helpt als je de tv op een andere stand zet (4k/24p of 4k/60p)
Zie ook:

1 like

En hoe staat de video output in Settings app van de Apple TV? De streams van de zenders in NLZIET zullen vooral 25 of 50 fps zijn. Nieuwe Apple TV’s hebben wel de mogelijkheid om “match content” in te stellen zodat de output switcht en zich voegt naar de framerate van de stream, maar misschien goed om eens te testen met de output op bv 1080p50 of 25 (en dus NIET 60 of 24) om te kijken of dat deze specifieke haperingen wegneemt.

2 likes