Afgelopen week heb ik onze fysieke OpenWrt router vervangen door een virtuele machine met OpenWrt in verband met glasvezel dat binnen enkele maanden hier geleverd gaat worden. De configuratie is 1 op 1 overgenomen van de fysieke router. Alles werkt wel weer, alleen doen sommige tv-kanalen het nu niet meer.
Wat mij opvalt is dat het IP-adres dat ik op VLAN 4 krijg, geen 10.10.12.x adres meer is (bij de fysieke router), maar nu 100.69.x.y/23 is.
In de vorige situatie kreeg mijn router van de DHCP server van Canal Digitaal via optie 121 static routes uitgedeeld voor 10.10.0.33/32, 185.24.175.0/24 en 185.41.48.0/24.
Dat lijkt nu niet langer het geval te zijn, de enige route die via VLAN 4 loopt is nu: 100.64.0.0/10.
Veel kanalen werken op dit moment, zeker diegene die via multicasting worden verspreid. Enkele kanalen doen het niet. Ik heb daarop een packet capture op de vlan 4 interface van de router gedaan en zie dit gebeuren zodra ik bijvoorbeeld naar Out TV overschakel (we hebben het pluspakket van CD):
Out TV wordt dus gedistribueerd via RTSP. Dat gebeurde bij sommige kanalen in het verleden ook wel, maar zo uit mijn hoofd liep dat verkeer dan over VLAN 4. In dit geval zou dat over VLAN 6 (internet, PPPoE) zijn, want er is geen route naar adres 185.24.175.210 over VLAN 4. De RTSP-server antwoordt kennelijk wel over het internet, want dat is te zien in de packet capture.
Over RTSP, de kernel module is geladen in de router:
root@OpenWrt01:~# lsmod | grep rtsp
nf_conntrack 77824 35 xt_connlimit,nf_conncount,xt_state,xt_nat,xt_helper,xt_conntrack,xt_connmark,xt_connbytes,xt_REDIRECT,xt_MASQUERADE,xt_CT,nft_redir,nft_nat,nft_masq,nft_flow_offload,nft_ct,nf_nat_tftp,nf_nat_snmp_basic,nf_nat_sip,nf_nat_rtsp,nf_nat_pptp,nf_nat_irc,nf_nat_h323,nf_nat_amanda,nf_nat,nf_flow_table,nf_conntrack_tftp,nf_conntrack_snmp,nf_conntrack_sip,nf_conntrack_rtsp,nf_conntrack_pptp,nf_conntrack_irc,nf_conntrack_h323,nf_conntrack_broadcast,nf_conntrack_amanda
nf_conntrack_rtsp 16384 2 nf_nat_rtsp
nf_nat 28672 15 iptable_nat,xt_nat,xt_REDIRECT,xt_MASQUERADE,nft_redir,nft_nat,nft_masq,nft_chain_nat,nf_nat_tftp,nf_nat_sip,nf_nat_rtsp,nf_nat_pptp,nf_nat_irc,nf_nat_h323,nf_nat_amanda
nf_nat_rtsp 12288 0
Overigens heb ik geprobeerd om hierboven genoemde drie subnetten te routeren over VLAN 4, maar dan werkt er nog veel minder zenders. Kennelijk worden deze kanalen nu over internet gerouteerd naar ons huis.
In de vorige situatie werkte RTSP dan ook zonder problemen. We hebben twee ontvangers, dus een destination NAT regel in de firewall (nftables) aanbrengen gaat me niet helpen.
Mijn vragen voor nu zijn:
Heeft Canal Digitaal iets aan haar infrastructuur en werking gewijzigd?
Missen er routeringen over VLAN 4 in mijn router?
Heeft iemand met eenzelfde 100.x.y.z adres op VLAN 4 een oplossing het werkend? Ook met eigen apparatuur?
Als ik de oude router weer aansluit, krijg ik onmiddellijk mijn oude IP-adres op VLAN 4 weer, 10.10.12.x. Het liefst blijf ik nu de VM-versie van de router gebruiken.