Canal Digitaal tv-ontvanger of via de app op Apple TV?

Binnenkort stap ik over op glasvezel via Freedom. Ook tv en telefoon. Als ik zo de discussies lees over de tv-ontvanger van CD, vraag ik me af of ik überhaupt met zo’n ontvanger aan de slag moet, of dat we net zo goed/beter gebruik kunnen maken van de CD app voor de Apple TV.

Aangezien Ziggo (waar we nu nog bij zitten) hier hun tv-ontvanger nooit goed aan de praat kon krijgen, kijken we nu tv met een CI±module. Een heleboel ‘handige’ dingen qua interactieve tv hebben we daarom nu sowieso al niet, dus we zijn niets gewend :wink:

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

Ik heb het zelf niet, maar ik zou zo simpel mogelijk beginnen dan heb je de minste kans op falende schakels :slight_smile:
Waarschijnlijk heb je een CD-app in de smart tv, dus dat lijkt me de meest directe optie.
Daarna kun je de CD-app op een AppleTV proberen als je die toch al hebt.
Vervolgens een CD-app op een ander apparaat en dan streamen wellicht? Al zou je dan al beter uit zijn via de AppleTV.
Daarna eventueel experimenteren met het Amino(Asperine)-kastje.

Let er wel op dat de App van CD de streams niet op Full HD aflevert, beeldkwaliteit is best wel belabberd. Op de STB krijg je wel Full HD, maar dan inderdaad de ellende van de STB erbij cadeau.

Zelf gebruik ik NLZiet op Apple TV. Dat geeft wel Full HD beeld, maar het aantal zenders is wat beperkter, al zitten de meest bekeken zenders wel gewoon in het pakket bij NLZiet. Voor veel Smart TV’s is ook een NLZiet app beschikbaar. Wat ik zelf ook erg fijn vind aan NLZiet; je hoeft nooit meer iets op te nemen (je kan alles terugkijken en heel veel content zelfs jarenlang terug), bij terugkijken is de reclame automatisch uit de uitzending gehaald en als je uitgesteld live kijkt (“begin gemist”), kan je reclame doorspoelen. Tenminste, op Apple TV. Op de Smart TV app’s geeft dat weleens problemen. Je kan het sowieso een weekje gratis en zonder verplichtingen proberen.

Inderdaad, ook mijn ervaring. Is daarmee ook geen alternatief voor de belabberde Amino.
Na onze vakantie gaan we NLZiet uitproberen.

Jammer dat de app geen full HD levert. Eerst maar eens kijken wat het beste bevalt (of het minst slechte…).

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb net bij Amazon nog een Google Chromecast besteld. De HD versie is daar te koop voor net geen 30 euro. Wij gebruiken nu in de woonkamer al een Chromecast (HD) en dat werkt prima, terwijl de Amino hopeloos was en nog steeds is, zeker voor wie wel eens naar de VRT kijkt.
Of de chromecast via de CD app die daarvoor beschikbaar is wel of geen HD geeft kan ik op onze TV vanaf de bank niet zien, en het doet er ook niet veel toe want ook in HD of zelfs 4K worden de TV programma’s inhoudelijk toch niet beter…
Het vervangen van de Amino door iets anders geeft wel een ander probleem: je mag bij CD maximaal 5 apparaten verbonden hebben, waarbij de Amino kastjes niet meetellen. Wij kunnen dus niet 2x chromecast, 2x telefoon en 2x laptop ingelogd hebben op CD (terwijl 2x Amino, 2x telefoon en 2x laptop wel mag). Het zou CD en Freedom wel sieren als dat maximum wordt verhoogt, tenminste zolang de Amino een onbruikbaar apparaat blijft.
Ik heb geen andere apparaten zoals Apple TV maar ik neem aan dat ook die meetellen richting het maximum van 5, net als de Chromecast.

Voor mij was het ook een gepuzzel, maar ik ben er tot volle tevredenheid op deze manier uit gekomen.
Maar de gemaakte keuzes hingen wel af van m’n nieuw tv en de toevallig ontdekte mogelijkheden ervan. De doorslag gaf wel de muisaanwijzer van de tv afstandsbediening en de tv app mogelijkheid.

Ziggo digitale tv via de coax kabel (Ziggo internet is niet nodig).
Deze gebruik ik primair vanwege het o zo logische en fijne zendermenu.
Dit komt mede doordat de tv al volledig voor Ziggo voorbereid bleek te zijn.
Daar kwam ik pas bij toeval achter toen ik deze tv in de coax aansluiting prikte omdat de Amino er weer even geen zin in had… De tv schotelde de Ziggo instellingen voor en stelde zichzelf zo in.
Op 1 instelling na, daar moest ik even voor bellen. Maar dat bleek later ook ergens, nauwelijks vindbaar, op de Ziggo website te staan.

Pluspunten (wat het eigenlijk niet zijn, het werkt naar verwachting :slight_smile: ) :
Prima beeld.
Zeer overzichtelijk menu.
Meerdere Favoriete lijsten zijn mogelijk.
Programma’s kun je automatisch op vaste tijden laten opnemen.
Programma’s kun je automatisch laten starten, zet ook de tv aan indien nodig.
Opnemen kun je via USB en is alleen op de tv afspeelbaar.
Extra tv kan d.m.v. een coaxkabel.

Nadelen:
Jaar abonnement.
Overlappend opnemen is niet mogelijk, wel tegelijk kijken en opnemen.

Ondersteuning:
Snel, maar hang af wie je aan de lijn krijgt, sommige sturen je het bos in.
Opnieuw bellen en een andere medewerker is dan de oplossing.

NLZiet (via tv app en smartphone app).
Onhandig zendermenu en ik gebruik het alleen maar om opnames te kijken.

Pluspunten:
Overlappend opnemen, wat NLziet “Mijn Series” noemt, werkt goed.

Nadelen:
Als je een maand abonnement wilt, trap dan niet in het “jaar abonnement linkje” valkuil op het einde van de proefperiode.

Ondersteuning:
Via chatbot, je kunt daar een bericht achterlaten.
(De tv app en smartphone app werkten meteen prima.)

Canal Digitaal (tv app).
Het Amino gebeuren, wat ik als zelfkastijding kastje heb ervaren, heb ik opgezegd.
Maar omdat de tv app een proefperiode had, was ik toch wel nieuwsgierig naar dit CD fenomeen.
Nou, de tv app werkte dus van geen kanten. Bijvoorbeeld, er was wel een Favoriet menu, maar die was niet te gebruiken of in te stellen. Dus gebeld, en kreeg ik te horen hoe ik dat moest instellen.
Dat lukte dus niet. Toen hij het zelf probeerde lukte het tot zijn verbazing ook niet. Dat deel werkt dus niet meer.
Ik heb maar opgehangen, ik denk te weten waar het bij CD aan ligt, nl. De Wil.