CAnal Digitaal van Freedom met een Ubiquiti UniFi Dream Machine

Ik overweeg om een eigen modem te gaan gebruiken voor access naar Freedom Internet.
Voornaamste reden is dat ik ook een home automation systeem beb draaien en ik dit netwerk wil scheiden van mijn ‘productie’ netwerk.
Het modem wat ik op het oog heb is de Ubiquiti UniFi Dream Machine (UDM).

Mijn vraag is nu kan ik met dit modem ook IPTV van Freedom gebruiken en weet iemand hoe ik dit zou moeten configureren (heeft iets met IGMOP snooping te maken)?
Zijn er mensen die Ubiquiti apparatuur gebruiken?

Ik hoor graag een reactie,
Groet, Bert

Niet zonder meer, out of the box. Er is geen ondersteuning voor IGMP proxy op de UDM Pro, maar ik heb wel eens gelezen dat er hacks zijn om dat aan de praat te krijgen door het installeren van additionele software op de UDM Pro.

Je kan ook een DMZ VLAN maken tussen je Fritzbox router en de UDM Pro, en je Amino kastjes in dat DMZ zetten. Dat DMZ configureer je binnen je Ubiquiti omgeving als een isolated subnet. De Amino kastjes krijgen dan een IP adres van de DHCP server van de Fritzbox, en functioneren alsof ze rechtstreeks aangesloten zijn op de Fritzbox. Dit werkt goed.

Fritz — DMZ LAN — UDM Pro — Andere LAN’s / WiFi SSID’s

Nadeel is uiteraard 2x NAT voor IPv4. Voordeel: zowel de Fritz als de UDM Pro leveren security functies die de devices op je LAN’s beschermen. Amino kastjes, en andere IOT oplossingen kan je onderdeel maken van je DMZ.