Carlos Fenollosa: "Na drieëntwintig jaar mijn e-mail zelf te hebben gehost, heb ik de handdoek in de ring gegooid."

Interessant stuk.

De frustratie herken ik van een aantal leden hier op het forum.

3 likes

Zo herkenbaar. Ik regel het nu ook al meer dan 20 jaar zelf maar ik weiger (vooralsnog) toe te geven aan “Big-Email”

1 like

Er heeft iemand op gereageerd, ook interessant.

Het goed kunnen afleveren van email aan mailadressen van o.a. MS en Google is continu een gevecht. Ook voor ons gaat hier tijd en energie in zitten en begrijpen de frustratie geheel. But don’t let them win!

7 likes

Ik heb sinds ergens 2014 m’n eigen mailserver en gelukkig zijn de problemen tot nu toe beperkt geweest.

Ziggo deed eerst moeilijk omdat m’n de reverse lookup van m’n IP adres nog niet goed stond. De foutmelding daarover was echter zo onduidelijkheid dat ik het daar niet uit haalde :slight_smile: . Na wat communicatie met de abusedesk (via de website, waarop ze terugmailen, maar ja, ik kon hun door het issue niet terug mailen …) is het uiteindelijk goed gekomen.

Een enkele hotmail gebruiker heeft wel eens problemen gemeld dat m’n mail in de spam kwam, het meest vervelende daarbij vind ik nog dat ze niet de optie hebben om de mail inclusief headers aan mij terug te sturen waardoor ik niet echt de reden daarvoor weet (maar die zal waarschijnlijk neerkomen op wat in de pagina’s staat waar jullie naar linken). Meestal is het wel een aanleiding om de gebruikers aan te sporen naar een betere maildienst over te stappen :slight_smile:

Ik heb m’n eigen domein sinds '98 en was in '01 een bedrijfje gestart met vrienden. Dat bedrijfje is nog net niet ter ziele, maar heeft nog wel een vps met mail functie voor het zakelijke en de privé domeinen. Over mail komende uit een ip reeks van een hosting provider wordt gelukkig nog niet vervelend gedaan en hopelijk blijft dat ook zo. Dit bevalt prima en als de laatste klant weg is blijft de vps, te makkelijk zo. (en redelijk kosten efficiënt)

1 like

Kan ook een goed excuus zijn. Ik wilde je wel mailen maar je mailserver blokkeerde me. Zonder gein. Cloud in het algemeen is een onding. We doen het onzelf aan. Ignorance is bliss. De meeste mensen verkopen hun ziel te gemakkelijk. Verbeter de wereld en begin bij lezelf. Ik host mijn eigen mail, source code, web zonder indexatie, etc.

Wat ook leuk is, is web conferencing. Die kan dit niet, De ander kan dat niet. Deze browser werkt niet met die. De andere browser werkt niet met de ander.
Uiteindelijk maar gewoon een self-hosted Jitsi opzetten :slight_smile:

1 like

Heel herkenbaar, al heb ik inmiddels het gevecht maar uitbesteed aan Freedom/Soverin.

1 like

Hoi

Ik draai sinds half jaren '90 een eigen mailserver. Tot nog toe zonder problemen. Een uitzondering zijn Hotmail en Outlook. En dit pas sinds ik verhuisd ben van XS4ALL naar Freedom. Maar dit kan natuurlijk toeval zijn.
Eea kan samenhangen met recycling van IPv4 adressen. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Zelf ben ik overigens een groot voorstander van het in gebruik nemen van 240/4. Deze reeks is officieel gereserveerd voor toekomstig gebruik, dus waarom niet.

Je moet natuurlijk zorgen dat je je zaakjes op orde hebt. Zorgen dat je een werkende postmaster en abuse account hebt. Het is me trouwens opgevallen dat ik in die tig jaar nog nooit spam op abuse gehad heb. Blijkbaar vinden spammers abuse eng.

De kwaliteit van blacklists varieert enorm. Lists zonder heldere list en delist policies moet je nooit gebruiken.
Veel delisten na een bepaalde tijd automatisch. Bij andere moet je betalen voor delisting. Dit zijn vaak oplichters.

Vr.Gr,
Rob

3 likes

Same here, had ook via XS4ALL sinds juli '98 met bsmtp een eigen subdomain waarvoor ik sendmail draaide.

Nooit problemen gehad met Micro$oft en Google, behalve dat IPv6 geen kloppende reverse DNS had, wat later problemen bij Gmail opleverde.

Nu werkt het ‘redelijk’ met SPF, TLS en de nodige verzoeken/procedures via Microsoft. Maar ik loop nog steeds tegen soms tegen problemen aan met het versturen naar gmail accounts.

Dit is zo niet OK.

@Anco: Sympathiek dat je oproept het niet op te geven, maar er moet op hoger niveau iets gebeuren.

1 like

Ik zie een nieuwe markt ontstaan van schone en vuile adressen.

Het is bizar dat iemand of iets op grond van (laat staan geopolitiek) IP-adres, wordt geclassificeerd. Wanneer men mijn mail daarom bonjouren, zouten ze maar op. Dat is/wordt wat vervelender wanneer iemand afhankelijk, daardoor feitelijk wordt uit of afgesloten van diensten.

Zelf ook wel eens oorlog gehad met instituut dat ons weigerde omdat we bepaald IP adres gebruikten dat opgenomen was in hun - zeer verouderde - blacklist.

Zoiets wonend in bepaalde wijken, iemand geen bestellingen kunt/mag doen en dan bericht krijg dat de voorraad helaas op is (en met een andere PC, genoeg voorraad is).

Google is een zeikerd wat mail betreft, DKIM, DMARC, SPF, DNSSEC, reverse, HELO, headers, alles moet kloppen willen ze de mail aannemen en correct afleveren. Als ze niet tevreden zijn komt het in het beste geval in de spam folder, maar meestal is het een weigering bij de voordeur.

Als je alles zelf onder controle hebt is dit te doen, missende reverse is al een eerste uitdaging. Dat is de belangrijkste reden dat Freedom hier alleen de lijn en uitgaande IPv6 adressen doet voor de werkplekken en mobiele devices, servers gaan allemaal via de eigen /48 naar buiten, waar ik ook de reverse van beheer. Is wel meteen een mooie ontkoppeling van het serieuzere netwerk verkeer.

@Luke,…
Met Google heb ik weinig problemen, je moet zorgen je zaakje op orde te hebben… DKIM, SPD, DMARC, HELO, TLS certificaat moet GELDIG zijn… De helpdesk werkt mee aan het instellen van een reverse dat is ook geen probleem.

Microsoft is een ander verhaal… ook al is alles goed ingesteld… no show.

1 like

Misschien de hoogste tijd dat er een helpdesk pagina op de Freedom site komt, die uitlegt hoe je SPF, DKIM en DMARC moet instellen en hoe je de juiste informatie vindt om de gewenste instellingen te realiseren.

Oh help, hoe zat dat ook al weer allemaal… Jaren geleden ingesteld allemaal.
Ik heb net een vers domein, dus ik kan even kijken of ik wat op de eigen website kan klussen (dan heeft die ook content :wink: ) voordat ik er evt een freedom page van bak. (en kan ik het ook terug vinden :wink: )

1 like

Of je neemt een domein en een eigen email server, net zoals ik heb gedaan begin 2006. Werkt perfect.
Alleen moet ik wel melden dat ik amper mail verstuur via dat adres, dus ook ontvang. Ik heb na het ontvangen van een massa spam het getal 1 achter de naam (mijn naam) gezet en het was gelijk rustig. Andere namen die ik gebruik zijn relatief ongewoon, admin, administrator, moderator, mcmaster enz…
Ik gebruik Surgeweb, en dat is wel heel anders dan Gmail of Hotmail, maar het is gratis voor 5 users, daarboven betaal je relatief weinig, maar als je een bedrijf hebt, is dat ook te doen.
Tis maar een tip.

Succes.

Ik snap even niet hoe dat anders is dan de situatie die ik nu heb?
Nu heb ik een eigen mailserver waar ik 4 domeinen op afhandel. Meestal gebruik ik voor ieder account of bedrijf een eigen email adres zodat ik altijd kan terugleiden waar het lek zit als ik spam krijg :slight_smile: .

Hier os mijn domain sinds '98 al zelf gehost, mail only (website gemaakt met melding ‘is mail domein, dus in gebruik’) en dat werkt prima. Hele bende dmacr, dkim, … alles werkt correct volgens Google. Helaas zit ik nu wel in het Hetzner ip block, wara blijkbaar best wel wat spam vandaan kwam. IPv4 only ontvangers willen nog wel eens blokkeren op basis van ip. Toch jammer dat niet eerst dmarc check gedaan wordt voor dat men op ip adres gaat blokkeren… (toch eens uitzoeken of dat kan met postfix)