Certificaat ongeldig bij instellen IMAP (OPGELOST)

Goedemorgen,
Ik ben pas overgestapt op Freedom. Nu wil ik mijn mail toevoegen op min Android telefoon en daarvoor volg ik de help info van Freedom. (IMAP toevoegen). Echter, ik krijg de melding ‘certificaat ongeldig’ en kan mijn mail dus niet toevoegen. Ook niet als ik het handmatig probeer.
Ik kan wel doordrukken en krijg waarschuwingen dat het niet veilig is. Dat verbaast me, want juist van Freedom verwacht ik hoge security :slight_smile:
Hoe kan ik dit oplossen?

Welke mail app gebruik je?

Ik had toen ik mijn Samsung kocht ook problemen, ik had de Samsung mail app uit de Playstore gehaald.
Die uit de Samsung store was veel nieuwer en beter. (zelfde app)

Waar komt de onveilig melding vandaan?
Kent de app de nieuwe norm niet of is de beveiliging van Freedom te laag?

Hallo Erik,
Ik heb een Nokia 8.1 waar standaard geen mail app. op zit. Omdat ik eerst een gmail account had, zit er wel gmail app op. Bij account toevoegen kan ik kiezen uit kan uit google/gmail , exchange of outlook. Ik heb gekozen voor gmail.
Er wordt aangegeven dat de beveiliging van Freedom te laag is.

Om het veilig te houden, gebruik ik juist geen Gmail voor mijn mail.

Heeft het niet te doen met OAuth ?
Staan er ook details, wat er niet veilig is?

Ja, ik vond het ook tegenvallen om gmail te moeten gebruiken, want ik ga juist voor Freedom vanwege de privacy.
Wat is OAuth?
Er staat:
Certificaat ongeldig. De app kan de beveiliging van dit email adres niet garanderen. Je berichten lopen daardoor risico.
Als ik de details open krijg ik de volgende informatie:
Onderwerp en hostnaam van certificaat komen niet overeen. Neem contact op met je emailprovider over deze fout.
Uitgever: Sectigo RSA Domain Validation Secure Server CA.
en dan een enorm script certificaatketen met PEM-codering.

Het antwoord staat er al.
Het is een geval voor de helpdesk van Freedom.
Ik zou gewoon even bellen.
Wellicht is er een simpele oplossing.

OAuth is een andere manier van inloggen met behulp van Tokens.

Ik heb geen helpdesk kunnen ontdekken. Als ik op de site zoek naar helpdesk dan word ik uiteindelijk via allerlei tutorials verwezen naar de community… Vandaar dat ik hier mijn vraag heb gesteld.
Maar bedankt voor het meedenken Erik.

Onderaan de helpdesk pagina in het zwarte deel:

Mail: helpdesk@freedomnet.nl
Telefoon: 088-0115666
maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur

1 like

Qua toegang en autorisatie is Gmail, serieus meer dan prima - en geheel naar keuze - beveiligd. Vaak beter dan menig, incl imo Freedom, provider.
//–//
Wel vaker gezegd, dat “veilig(heid)” een vaag begrip is dat situationeel afhankelijk is van toepassing en een (eigen) beleving. Ik denk zelf dat Google een veel stringentere procedure en protocol hanteert t.a.v. beveiliging (van haar systemen) dan een kleine(ere) provider zich(zelf) kan veroorloven om haar klanten te bedienen.

Dat Gmail (ook voor mijzelf) minder gewenst is voor privé-doeleinden, is dat Google zich - qua voorwaarden - inhoudelijk vrij is om mijn data/gedrag te verwerken voor haar (commerciële) doeleinden.
Dat gezegd hebbend ben ik in bepaalde situaties, bewust gebruiker van Google producten omdat het “gemak” en/of beschikbaarheid) soms belangrijker zijn, dan eigen principes.

@Marlouse Ik heb je stappen even gevolgd in de Gmail app en heb denk ik het probleem gevonden waar je tegenaan loopt.

Je krijgt de melding over het ongeldige certificaat, omdat je de server die er staat laat staan op ‘freedom.nl’. Dat is namelijk de verkeerde server. Als server voor inkomende mail zal je ‘imap.freedom.nl’ moeten neerzetten (dit kan je aanpassen) en voor de uitgaande mail zal je dan ‘smtp.freedom.nl’ moeten neerzetten.

Met de juiste gegevens kon ik net in ieder geval zonder foutmeldingen een account toevoegen aan de Gmail app.

2 likes

Dank je wel Bastiaan, dit is inderdaad de oplossing, het werkt nu.
Jammer inderdaad via Gmail omdat Google gedrag verwerkt voor doeleinden, maar dat moet dan maar even zo. Mocht je een andere app. hiervoor kunnen aanbevelen, dan zal ik die graag installeren.

Precies, big brother is watching you, altijd een dilemma. Het scheelt al als we ons daarvan bewust zijn en ons gedrag daarop aanpassen.
Zolang er geen andere app. is voor de mail houd ik het toch maar hierbij - hoewel het natuurlijk wel jammer is want nu ben ik over van gmail naar freedom, zit ik indirect toch nog bij onze grote vriend.

Er zijn een heel aantal andere mail programma’s die je voor Android kunt downloaden en waar je dan via IMAP je mail kan laten ophalen. De bekendste app is bijvoorbeeld K9 mail.

Welke app voor jou het meest geschikt is bepaal je natuurlijk zelf. :wink:

EDIT: Ow… en je kunt natuurlijk ook altijd de webmail gebruiken via een browser op je telefoon. :slight_smile: Dan hoef je geen mail app te gebruiken.

1 like

Wat mij betreft is FairEmail een aanrader!

Groeten, Arjan

Ziet er idd interessant uit, bedankt voor de tip.

Bedankt voor de tip, daar ga ik naar kijken.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.