Certificaten Freedom

Tja, en een ZZP-er die thuis is in deze materie heeft daar wel verstand van.

Je kunt natuurlijk problemen bedenken, maar beter oplossingen realiseren!

Ik krijg echter niet de indruk (vanwege gebrek aan transparantie) dat er serieus aan oplossingen wordt gewerkt.

Freedom Internet heeft certificaten uitgegeven met de belofte dat ze na een jaar verhandelbaar zijn en winst kunnen opleveren. Hoeveel jaar is het geleden dat deze belofte is gedaan? Het gaat wel om reëel geld dat men heeft uitgegeven om Freedom aan startkapitaal te helpen, zoals Nishino al terecht opmerkte.

Ik denk dat het reëel is dat we gewoon rationeel & emotioneel afscheid moeten van die certificaten. Het feit dat er jaren radio-stilte over is (met uitzondering van een enkele post van Randal), samen met de resultaten uit de jaarcijfers, geven me niet de indruk dat we in een situatie zitten waarin het handig is deze dingen te verhandelen. Een inlevering van certificaten tegen dienstverlening zou ook wel een aardige zijn :wink:

Als ras pessimistist heb ik dit iig al gedaan, dan valt alles daarna mee.

Niet waargemaakte verwachtingen: grotendeels mee eens. T.a.v. die verhandelbaarheid heeft er wel altijd bij gestaan “streeft ernaar”, “heeft de intentie om”. Voor ik instapte in 2021 heb ik de mening van een kennis gevraagd die er wel veel verstand van heeft. Die zei toen: “Ga er in elk geval vanuit dat je heel lang niet bij die centen kan.”

Gebrek aan transparantie? Ik heb de mail aan certificaathouders van 19-12-2025 er nog eens bij gepakt. Daarin wordt wel een oplossingsrichting aangegeven plus een tijdpad. Wel met voorbehoud t.a.v. vooral juridische aspecten. En het wordt na een half jaar wel weer eens tijd voor een update.

Hmmmm, die certificaten zijn toch ook “uitgegeven”, cq verkocht en ik je prima verhaal volgend , zou dat destijds tegen dezelfde voorwaarden en pakket van eisen moeten zijn gegaan.
//–//
De hamvraag wordt dan nu… cynisch… wat zijn die certificaten daarmee dan feitelijk waard, anders dan dat de koper met veel dank, eer & liefdevol heeft bijgedragen in/aan het startkapitaal van Freedom ?

Sws heb ik vanaf den beginne al eens de vraag gesteld (aan destijds de directeur) of en in welke mate certificaten voor kopers cq investeerders een zakelijk betekenis hebben. Helaas geen bevredigend cq overwegend antwoord gekregen., dus dan maar geld gaan uitlenen.

Disclaimer: ik heb/had bewust geen certificaten (vanwege gebrek aan transparantie) maar was vooral een crowdfunder en vind het nog steeds bizar dat Freedom haar communicatie t.a.v. certificaten beperkt tot houders en op die wijze (eventueel nieuwe) “kopers” daarmee dus uitsluit van relevante handel of berichtgeving.
Als potentieel aandeelhouder kan ik elders gewoon de jaarverslagen opvragen om dan te overwegen om een aandeel te nemen.

Wie geschoren wordt moet stil zitten :innocent: We zitten nog wel even in die stoel :hourglass_not_done:

Erg jammer dat Freedom stil blijft, dat geeft mij geen goed gevoel. Waarom komt Freedom nu niet met een eerlijk antwoord? Bang dat we allemaal onze stukjes “bedorven” taart terug willen geven? Ja, mijn stukje taart begint al aardig af te brokkelen. Eigenlijk had ik er nu toch wel een toefje slagroom op verwacht.

Ik zal maar positief blijven en rustig afwachten. Mijn stukjes appeltaart staan in de vriezer, dus het afbrokkelen valt gelukkig nog wel mee :grin: . Maar een mooi antwoord van Freedom zou ik graag willen, dat geeft ook weer een vertrouwen.

Certificaten uitgeven is makkelijk… zeker bij eerste uitgifte.

Later verhandelen is een dingetje, van wege eisen die aan handel in waarde papieren worden gesteld. Een beurs is een dingetje (een notering is iets meer dan een dingetje, met name een audit). Bij goed overleg kan evt. in het AK in onderling overleg iets geregeld worden. Een compleet platform is wat anders het gaat over allerlei zaken, waaronder KYC. Voor beurshandel heb daarbij meestal te maken met je bank die als eerste tussen persoon optreed.