Co2 uitstoot Freedom website

Kijk eens Freedom, jullie uitstoot krijgt label A, heel netjes! :wink:

zie: carbonfooter.nl

2 likes

Hoi

Mijn website is met 0.00 gram A+;
Met een gemiddelde van 1000 bezoekers per maand, stoot je website per jaar 50 gram CO2 uit.
Ik vraag me af hoeveel CO2 ik zelf uitstoot.

Vr.Gr,
Rob

CO2 [Koolstofdioxide] is 0,038% van het totaal van de lucht om ons heen.
Even tot je laten doordringen: ruwweg 1/3 van een promille!

1 like

:smiley:

EDIT: Al gaat de CO2 uitstoot natuurlijk wel wat omhoog nu ik dit plaatje heb gepost in een jpeg formaat… :thinking:

1 like

AI AI AI, helaas is dit een druppel op de gloeiende plaat.

AI gaat zoveel stroom verbruiken nu al en in de toekomst dat China nog veel kolencentrales moet bouwen om als ontwikkelingsland zijnde dit bij te houden.

Zij openen elke week wel een of twee van die dingen.

Hier in Nederland zijn wij vooral met splinters bezig, dit omdat wij de balken gewoonweg niet willen zien.

Zelf al enkele tonnen CO2, hier met zonnepanelen bespaart maar dat is tegenwoordig niet hip meer.
Er zit nu zelfs een geldboete op elke kWh die het stroomnet ingaat.

Nederland gaat vooral zo door, voor de Bühne.

En ja, de zonnepanelen zijn gemaakt in China, met waarschijnlijk stroom uit kolencentrales en grondstoffen gewonnen m.b.v. kinderarbeid.

Balken zijn er overal als je ze wel wilt zien.

Hoi

Ik heb nog even opgezocht: Het menselijk lichaam stoot ongeveer een kg CO₂ per dag uit.
Ik vind het idee van de CO₂ uitstoot van een website heel erg vermakelijk: Je kan er heerlijk bloated webdesign mee bashen. Ik heb in tijden niet zo gelachen!

Voorbeeld: Ik krijg een HTML mail van een winkelier. De mail bevat een HTML table. In vrijwel elke table cel een non breaking space en verder niks. Ergens in de table een tekst als ‘Uw pakje licht klaar’. Of woorden van gelijke strekking. Bij elkaar 21 bytes.
Die hele tabel was één regel. Van 1 MB. Sterker nog, het was geeneens één regel, want er was helemaal geen newline.
Hoe dan ook, dit is dus 0.002% informatie!
Er zijn dus mensen die software maken die dit soort onzin genereert. Sterker nog, er zijn dus mensen die betalen voor dit soort software. En het resultaat naar hun klanten sturen.

Ik ben eigenlijk wel geïnteresseerd in de code van deze website. Eens kijken of ik per HTML mail kan kijken hoeveel CO₂ dit kost. En dan een bloat ranglijst maken.

Vr.Gr,
Rob

China, de tweede economie ter wereld, een ontwikkelingsland?
In naam misschien…
Heb je wel eens gekeken naar steden als Shanghai, Beijing, Shenzhen, Guangzhou en Chengdu? Google eens naar foto’s van deze steden.

Freedom wordt toch hopelijk geen club van klimaatdrammers? Die hebben we al genoeg!

3 likes

Dit doel kon ook worden bereikt door delen van de site aan derden uit te besteden.

Gisteren nog gebruik gemaakt van mijn.freedom maar veel functies waren verdwenen…het bleek dat Soverin gebruik maakte van een derde site. Na het vrijgeven van dat domein kon ik weer mail aliassen aanmaken.

Zijn in het bepalen van de CO2 uitstoot ook alle derde partijen meegenomen en derde partijen van derde partijen?

Persoonlijk lijkt mij het laden van scripts van externe sites anders dan directe toeleveranciers van Freedom echt onwenselijk.

Nouja het is op zich wel goed dat er over wordt nagedacht. En laten we eerlijk zijn, van een bloated site met allemaal shit wordt niemand blij. Dus ook al gaat het middel een beetje voorbij aan het doel, als we een lage CO2 nastreven volgens de parameters van die scanner dan wordt het internet wel een stukje beter.

Net als toen GoogleBot sites met korte pageload en HTTPS ging voortrekken. Het internet is er niet beter van geworden, maar de verbindingen wel.

1 like

Hebben deze gasten toegang tot alle gebruiksgegevens van het elektranet en kunnen ze dat koppelen aan een IP adres ofzo? Lijkt me niet, en dit is gewoon kul. Het enige wat dit zegt is hoeveel CO2 zij hebben verstookt om een “label” te genereren. Ze hadden ook gewoon kunnen zeggen: “laat je smartfoon eens wat vaker thuis als je gaat wandelen.”

je kan een schatting maken hoeveel CPU cycles je nodig hebt voor rendering van een pagina en dan dat omslaan naar energie verbruik (gemiddeld) voor DC klasse systemen + de koeling die nodig is. Dan op basis van gemiddeld stroom verbruik en verdeling over gas & kolen centrales en andere stroomopwekking methoden daar een hoeveelheid CO2 aan hangen. (De landelijke productie en verbruiks cijfers zijn te achterhalen).
Noot: als je stroom exclusief uit Zon, Wind, Kernenrgie etc. gebruikt wordt het ook minder, zonder aanpassingen in de code.

Bij kernenergie krijg je toch nog wat opwarming omdat de centrale per definitie koeling nodig heeft om stoom te kunnen gebruiken.

En als de Hemel naar beneden valt hebben we allemaal een blauwe hoed!

Ah! Is dat die “verstikkende deken” van Jetten? :slight_smile:

Ja en zijn geloofsgenoten …

1 like

Hoi

Ik heb mijn email archief indexer (waar had ik dat ook alweer gekocht) nu aangepast. Hij kan op verzoek ook nu bloat overzichtjes maken. Grofweg:

bytes tekst
  ------------------------ x 100%
   byes tekst + html tags

Resultaat: 25% van de mail folders bevat minder dan 10% informatie. En 4% bevat minder dan 1% informatie.

Op de een of andere manier heeft het idee postgevat dat een email er uit moet zien als een reclame folder in plaats van een brief.
Recent was er een die vond dat ik een hele berg fonts moest downloaden om een paar honderd bytes tekst te lezen. Het verlangen om een bepaalde lay-out af te dwingen heeft zo onderhand OCD-achtige trekjes.

Zelf gebruik ik meestal Alpine als mail client. De mails die ik verstuur zijn dus text/plain. Mijn jongere broer die dyslectisch is, is erg blij met mijn emails: Hij vind ze rustig en overzichtelijk.

Vaak reageer ik vaak op mails zonder te quoten. 90% van het origineel is immers toch maar irrelevante onzin.
In de subject gaat oa het ticket nummer. In de body NAW gegevens, en voor zover van toepassing, ticket-, klant-, opdracht- en factuur nummer. Met een korte omschrijving. Een a drie zinnen. Het idee is dat je niet leest waar het over gaat, maar dit in een oogopslag ziet. Dit bevorderd een snelle en efficiënte afhandeling.
Dus waarom men staat op een over the top lay-out is mij volstrekt een raadsel.

Vr.Gr,
Rob

3 likes

En ruim 80% van de mail op het internet is ongewenste reclame die niet eens aankomt op de bestemming.
Om het kaf van het koren te schiften, worden ook de de nodige energie verspild

Ik lees vrijwel altijd uitsluitend de TEXT/PLAIN variant van een mail… als daar niets in staat dan blijft het verder meestal ongelezen.
In het enkele geval dat het strict noodzakelijk is dat de HTML variant gelezen wordt, dan uitsluitend ZONDER externe bronnen te raadplegen. (KMAIL/Kontact kan dat uitstekend regelen).