Coalitie Eerlijk Digitaal Onderwijs van start!

Naar aanleiding van deze mega draad (check vooral de basisbronnen hierin!) is er een coalitie gestart die hier verandering in gaat brengen. Coalitie Eerlijk Digitaal Onderwijs, kortweg CEDO.
Bekijk hier de lancering van het manifest terug op de PublicSpaces website (embeded peertube film 1:27:55)

Bekijk het coole filmpje van Anco hierover op twitter (43 sec)

Wil je hier aan bijdragen?

Stap 1) Lees het manifest en onderteken dit!!

Stap 2) Vraag je familie/vrienden/kennissen/collega’s en vooral ook je school als je daar op zit, kinderen hebt, docent of bestuurder bent.

Stap 3) Sluit je aan, er is een chatgroep op matrix in deze room, stuur mij een DM via dit forum, of zet je bijdrage hieronder.

Het digitale systeem in het onderwijs kan en moet anders!

[edit: stap 1 van linkje voorzien]

5 likes

Mis ik hier niet de link naar de petitie zelf? Bij deze… :smiley:

2 likes

En uiteraard al getekend, en link doorgestuurd naar familie die werkzaam zijn in het onderwijs.

1 like

:upside_down_face: Tnx, linkje van gemaakt.

Petitie heeft een vliegende start en staat nu al dagen op de voorpagina (actiefste petities). Gelukkig is het redelijk rustig, maar nu hebben de pensionado’s ons van plek 10 verstoot.

Help mee om de groei van ondertekenaars constant te houden. Je kan natuurlijk deze handige korte url https://eerlijkdigitaalonderwijs.petities.nl delen waar het kan werken.

Maar reken er niet op dat men hapt op een link die je deelt. Niets menselijks is de ondertekenaars vreemd. Het helpt als je de ondertekenaar persoonlijk kent. Alleen jij kan die persoon uitnodigen, niemand anders.

Want ga maar na hoe het voor jezelf werkt. Er komt van alles binnen op je schermen en schermpjes, maar pas als iemand die je vroeg of laat in meatspace tegenkomt je er persoonlijk over aan kan spreken het je vriendelijk vraagt, ja dan krijgt het wel prioriteit.

Blader door oude e-mails, berichtjes. Zoeken naar e-mailadressen (die nog werken).

Vanaf de bevestigingspagina van je ondertekening kan je een formele nette uitnodiging sturen. Pro-tip, stuur eerst een uitnodiging naar jezelf, dan heb je 'm om nog wat aan te passen en hou je overzicht in je ‘verzonden e-mail’ box.

Het is wel arbeidsintensief, maar ook wel weer goed om contacten aan te halen. Je moet het vooral hebben van de beetje verwaterde contacten van goede lui die je inschat als ondertekenaar van een petitie (niet iedereen doet het).

Elke dag even een paar minuten…

1 like

Privacy First ondersteunt het manifest van harte! :smiley:

2 likes

Wordt de ECK-iD (BSN nummer), waar leerlingen dankzij EdTech al eigenlijk niet meer aan kunnen ontkomen tenzij er nu een nieuw systeem kan worden opgezet, straks ook onderdeel (vervangen) als de Europese Digital Identity wordt uitgerold?

Iemand die bekend is met afspraken die daar over zijn gemaakt of dat daarvoor wordt gelobbied? Het koppelen van de e-ID/e-Wallet aan Big-Tech in het onderwijs zal er dan voor zorgen dat de leerling helemaal opgesloten wordt.

Weet prof. Dr. Jacobs (die sprak op de Freedom-avond) hier niet meer over?
Want hij is nu bezig het betere systeem IRMA uit te rollen en verder te ontwikkelen.

Ik ben benieuwd naar zijn visie op ECK-iD …
( … maar komt-ie wel eens op dit forum? )

Vast en zeker, dit zal ongetwijfeld aan bod zijn gekomen in de vele netwerkbijeenkomsten en werkgroepen.

Niet actief voor zover ik weet

Naar zijn visie ben ik op zich ook benieuwd, al zal die naar verwachting gekleurd zijn en vanuit het verwachtingspatroon dat een dergelijke identifier is te vangen en een plaats zou moeten kunnen krijgen binnen de kaders van IRMA.

Naar mijn mening is de ECK-iD al een stap te ver. Ik vrees dat IRMA, met welke beste bedoelingen dan ook, een monster gaat worden die onze jeugd (nog) verder zal inperken in hun ontdekkingsperiode en vrijheden. Maar goed, aan het nut en de noodzaak van IRMA kunnen we een heel topic wijden.

Je kan het vragen, z’n contactgegevens staan op de site van de ru: prof. dr. B.P.F. Jacobs (Bart) - Radboud Universiteit

De petitie is over de 1000 ondertekenaars heen! :tada:

Om dit aantal te verhogen, zijn er posters gemaakt (tnx Julia!) Print een paar exemplaren, en hang deze voor je raam, op de prikborden bij scholen en bibliotheken enzo. Kan nog net voor alle scholen dicht zijn voor de zomervakantie :wink:

Hier te downloaden: TheGood.Cloud

Op naar de 2000! :muscle::smiley:

1 like

En ook deze link even doorgestuurd naar leraren/leraressen in mijn familie :+1:

1 like