Commercie met Kunstmatige Intelligentie in het onderwijs?

Met interesse en verbazing heb ik twee artikelen gelezen over het op slinkse wijze verzamelen en doelgericht gebruiken van data uit het onderwijs.

Dit zijn weliswaar praktijken die in de US plaatsvinden, maar na een korte zoekactie kwam ik er al snel achter dat de investeringsmaatschappij Vista Equity Partners zeer actief investeert in veel bedrijven die actief zijn op het gebied van schoolsoftware/tools of deze opkoopt.

Hieronder vallen onder andere Powerschool (Naviance en Intersect), Ellucian en Pipedrive, maar ook in investeringen in Blueconic, geleid door de Nederlander Bart Heilbron (oprichter en CEO) dat zich richt op Customer Data Platforms (CDP) van o.a. grote Nederlandse organisaties.

In hoeverre lopen wij in Nederland risico dat het onderwijs ten prooi valt aan de krachten van investeringsmaatschappijen die data van scholen commercieel exploiteren en zeer gericht gebruiken op basis van datasets?

Kan een private monopolistische organisatie zoals Iddink/Sanoma dat het leerlingenvolgsysteem en electronische leeromgeving Magister beheert via een API eenvoudig gekoppeld worden aan dergelijke databases en platformen die ook gebruik maken van kunstmatige intelligentie? En wie zou hierop toezicht moeten houden?

2 likes

In aanvulling hierop, als ik een schoolklas op het NOS journaal zie, zie ik de hele klas
kinderen allemaal met een Google Chromebook laptop.
Kennelijk geen vrije keus voor ouders en kinderen.
Nogal discutabel om kinderen verplicht in de gretige klauwen van Google te drijven.

1 like

En hoe vreemd het ook mag klinken, vaak is het ook geen vrije keuze voor de school en leerkrachten zelf.

De achtergronden en problematiek ten aanzien van closed source hard- en software van ‘Big-Tech’ in het onderwijs is uitvoerig terug te lezen via onderwijs

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.