Je hoeft niet altijd actuele informatie te resolven:
https://unbound.docs.nlnetlabs.nl/en/latest/topics/core/serve-stale.html
Je hoeft niet altijd actuele informatie te resolven:
https://unbound.docs.nlnetlabs.nl/en/latest/topics/core/serve-stale.html
Ook 9.9.9.9 is prima en vaak gekozen omdat het non-profit zou zijn en valt onder de Zwitserse wetgeving dat het net wat ontoegankelijker maakt voor verzoeken van overheden. Voor thuis maakt het verder niets uit.
Zelf doe ik 1.1.1.1 als primary voor mijn interne DNS server omdat het tot op heden die voor mij snel (genoeg) is. Ook 8.8.8.8 kan prima zijn en het - anoniem - meekijken door Google onderdeel is van het verdienmodel. Eén van de Freedom DNS heb ik dan als fallback.
Er zijn tal van anderen maar onthouden van nummertjes speelt bij mij ook een rol.
Gebruik makend van een provider DNS lijkt mij vooral dat daarmee de provider het DNS verkeer binnen het eigen netwerk houdt (besparing?), interlokaal meegluren lastiger is en theoretisch dit (twee hops minder -->) sneller zou zijn. Di laatste klopt waarbij de propagatie bij wijzigingen een stuk minder lijkt. De Freedom DNS server lijkt dingen - toch - weer te moeten bevragen bij Soverin (die immers de DNS beheerder is).
Wij beheren de DNS-servers zelf, de portal (mijn.freedom.nl) is nog wel onder beheer van Soverin. Dat gaat ooit™ veranderen en daarna kunnen we kijken of we de wijzigingen kunnen versnellen.
Enig idee of die portal source code beschikbaar gemaakt zou kunnen worden als vrije software? Misschien zouden we dan zelf ook kunnen bijdragen ![]()
Persoonlijk vind ik dat een sympathiek idee maar ik wil niet spreken voor de ontwikkelaars. Zelf ben ik namelijk nooit bij die portal betrokken geweest en ik heb er nooit code van ingezien.
Wat ik wél weet is dat de huidige portal onder hoge tijdsdruk en door een heel klein aantal personen is gebouwd. Dan krijg je in het algemeen een specifiek of bedrijfseigen product. En die zijn over het algemeen ongeschikt om te open sourcen.
Het zou mooi zijn als Freedom het niveau van XS gaat krijgen, zodat zij zelf alle systemen gaan beheren.
Begrijpelijk dat je bij een opstart voor een makkelijk product kiest bij Soverin en daarbij voor lief neemt dat het toch wel gebrekkig is. Ik ben benieuwd of er een roadmap is om dergelijke systemen in eigen hand te gaan nemen. Inmiddels draaien jullie toch al lang genoeg om daarover een plan te gaan maken.
Ik steun jullie aan alle kanten, inclusief founding en wat schenkingen, maar ik durf jullie nog steeds niet aan te prijzen bij mijn relaties vanwege de huidige systemen.
Ik vind het logisch dat de verbindingen verzorgen nu op de eerste plaats staan, maar dat geeft wel een andere start dan XS toen der tijd. Die begonnen juist met veel betere systemen dan de bestaande markt en moesten toen de verbindingen belangrijk werden de boel uit handen gaan geven.
Ik heb nog steeds het beeld dat Freedom beide zaken goed gaan regelen.
Een beetje communicatie over een roadmap zou wel fijn zijn.
Om met het oude Brandpunt in de markt te zingen:
“We zien het wel, we zien het wel, we zullen het wel beleven,
maar kan het niet een beetje snel, want het leven duurt maar even!” ![]()