Contactpersonen synchroniseren

Contactpersonen sync en twee mail app’s
En dan de mail, agenda en contactpersonen op mijn nieuwe smartphoen: Gigaset GS290.
Via het inlogaccount van /e/OS staan de contactpersonen, agenda en mail van mijn /e/ account nu ook op mijn smartphone.

Agenda is prima, die vervangt nu mijn vorige Google agenda. Maar ik wil daar ook de contactpersonen van mijn zakelijke e-mailadres in hebben en van mijn andere privé accounts, die alle drie een andere lijst met contactpersonen hebben.

Nu ga ik de contactpersonen van mijn privé e-mail accounts maar gelijk trekken. Eén wordt dan leidend en de andere synchroniseren daar dan mee. Dan blijven de contactpersonen van mijn zakelijk account gescheiden.

Zo wil ik het hebben, maar ik ben er nog niet achter hoe dat moet. Ik begrijp dat je daar CardDav voor hebt, maar hoe dat te installeren voor twee verschillende lijsten met contactpersonen, dat wordt nog even zoeken. Overigens gaat mijn zakelijke mail via een gekoppeld domein nu ook via Freedom.

Ik heb CardDav-Sync free 0.4.21 via de App store van /e/ gedownload. Als ik die open verschijnt er een lijst met voorgeprogrammeerde mail aanbieders en de bovenste is ‘vrij’. Die kies ik, maar dan weet ik niet wat ik moet invullen. Misschien dat ik er met “trial and error” wel achter kom, maar dan vraag ik me ook af hoe ik twee lijsten met contactpersonen moet omgaan. Nou heb ik wel wat gelezen op internet dit weekend maar ik kreeg niet het idee dat ik het snapte. Overigens ben ik van plan de zakelijk mail in een eigen app te houden, bijvoorbeeld FairEmail. En de drie privé mail-accounts in een andere (de standaard mail app van /e/).
Hebben jullie tips / een stappenplan voor mij?

Blijkbaar een lastig onderwerp als er na ruim een week geen reacties op zijn gekomen.

Wat mij in ieder geval al wel duidelijk is dat het heel mooi zou zijn als Freedom cardDAV gaat ondersteunen.

Uitgangssituatie:
Ik heb een /e/ account bij e.foundation. Dat account staat ook op mijn deGoogled telefoon. Ik gebruik e-mail en dus ook contactpersonen op de PC in het e-mail-account van /e/ (privé mail), op de telefoon (privé en zakelijk) en op de PC in twee email-accounts van Freedom (privé en zakelijk) (en daarnaast nog een privé account op de PC maar die laten we maar even buiten beschouwing).
Wat heb ik bedacht:
In het /e/ account heb ik de contactpersonenlijst privé staan. Die synchroniseert met de telefoon omdat die onder hetzelfde /e/ account werken. Synchroniseert NIET met de contactpersonen lijst op Freedom.
Ik heb een extra /e/ account aangemaakt voor mijn zakelijke contactpersonen. Dat /e/ account ook toegevoegd aan mijn telefoon en zo heb ik die lijst ook daar. Maar nog NIET waar ik de meeste e-mail ontvang en behandel: in mijn aan Freedom gekoppelde domein met e-mail adres van mijn zakelijke mail op de PC. Ik heb mijn zakelijke mail (domein) gekoppeld aan Freedom omdat daar 25 GB beschikbaar zijn. Op /e/ is 1GB bescjikbaar en mijn zakelijke e-mailaccount is 8GB groot.

Het zou dus heel wenselijk zijn als Freedom snel cardDAV gaat ondersteunen!

Had ik nog niet van gehoord, goed om te weten. Maar wat ik nu al zo snel zie kan ik “Contactpersonen” van Freedom er nog niet mee synchroniseren. Of zie ik dat verkeerd?

@anon49073608 Klopt, je zou het inderdaad een IMAP cloudoplossing kunnen noemen, en dan over meerdere accounts en aanbieders. CardDAV zou een geschikte oplossing zijn, nu nog wachten totdat Freedom dat gaat ondersteunen.

Ik ga er eens een stroomschema van maken, het duizelt mij ook. Maar ik denk dat als Freedom CardDAV ondersteunt dat de synchronisatie tussen het adresboek dat op een /e/ account staat en de smartphone met FaiEmail en de PC waar ik een gekoppeld domein met e-mail gebruik in de browser goed kan verlopen. Maar zoals gezegd, ik het visualiseren. Wordt vervolgd.

En hier een poging, ik denk dat het klopt.
Als Freedom CardDAV ondersteund, dan synchroniseert de contacten op de PC met die op de telefoon.

Dank voor je uitgebreide antwoord, wordt zeer gewaardeerd. Maar ik weet niet zeker of ik jou nu wel snap. Ik heb geen ict achtergrond. Mijn tekening is gebaseerd op hoe ik denk dat het werkt.

Uitgangspunt: ik gebruik geen Thunderbird of iets gelijks maar werk met webbrowsers en op de telefoon. Ik heb 15 jaar met twee Google accounts gewerkt. Eén account voor privé (mail, adresboek en agenda)(naam@google.com) en 1 account voor zakelijk (mail en adresboek)(naam@bedrijf.nl). Helemaal tevreden mee, totdat ik van Google af wilde. Een soortgelijke werkomgeving zoek ik.
De accounts gebruikte ik op meerdere pc’s en laptops en smartphones. En was ik een laptop vergeten, dan logde ik gewoon op de aanwezige pc in met mijn accounts.

Google weg: Ben toen overgestapt naar Freedom en heb een /e/OS telefoon aangeschaft.

Laat ik het eenvoudiger houden. Ik gebruik Freedom mail alleen op de PC in de browser en op de telefoon in een app. De mailtjes worden in mijn taalgebruik ‘gesynchroniseerd’ tussen PC en telefoon (IMAP). Hoe kan ik de contacten welke ik gebruik voor de mail synchroniseren tussen PC en telefoon?

@anon17744841 : Dank ook weer, lees dan geen meervoud maar enkelvoud: browser. Maar wel op diverse PC’s. Dat is de reden dat ik niet met een programma als Thunderbird meer wil werken. Dat programma moet ik dan steeds weer installeren. Via de browser werken is voor mij veel eenvoudiger. En ik wil de mail van de accounts gescheiden houden.
Welke opties komen dan in aanmerking “in de cloud” als ik geen gebruik wil maken van Thunderbird of soortgelijk?

Meerdere PC’s: Ik heb in mijn werkruimte thuis 1 hoofd pc waar ik meest aan werk. In de andere kamers (2) staan ook laptops die ik ook kan gebruiken. Daarnaast heb ik op twee andere adressen een werkplek waar ik af en toe aanschuif. Soms heb ik een eigen laptop bij me en soms niet. Dan wil ik in de mail kunnen inloggen en werken.
En dan probeer ik graag diverse Linux OS-en uit. Op een oude laptop installeren, mail in browser aan en gewoon aan het werk.

@anon49073608
Dat heb ik ook in mijn gedachten. Maar hoe en wat?
/e/OS is inderdaad net zoiets als Android van Google en dan zonder Google. Je maakt een /e/ account (Cloud) aan en logt daarmee in op de smartphone. Als je je aanmeldt / inlogt in de contatcen app worden de contacten op je telefoon en in dat betreffende /e/ account gesynchroniseerd. Voer je je /e/ e-mailadres in een mailapp in dan worden de mailjes van dat account onderling gesynchroniseerd. Echter de Cloudopslag bij /e/ is 1GB bij een account.
Maar ik ben een paar maanden terug ook heb ook Freedom.
Ik gebruik dus nu een /e/ account voor privé en toen ik een oplossing zocht voor mijn zakelijke mail (8GB) dacht ik aan Freedom om daar de e-mail te laten verzorgen. Freedom heeft 25 GB ruimte. Waarom een andere dienst gebruiken als ik hier al voor betaal? Maar dan wil ik wel dat de contactpersonen die gewijzigd worden als ik in de Freedom-omgeving werk gesynchroniseerd worden met het betreffende /e/ account. En andersom. En ik dacht dat daar CardDAV een oplossing voor zou kunnen zijn.

@anon17744841
Clouddiensten geen probleem!

Dat ken ik niet. Afgelopen december heb ik wel geprobeerd meer te begrijpen van wat Nextcloud levert, maar dat heeft mij niet veel inzicht opgeleverd. Misschien dat daar een mogelijke oplossing ligt. Maar dan moet ik er voor gaan betalen en maak ik niet optimaal gebruik van de ruimte die Freedom mij biedt (25GB).

Ik keek net een Youtube video en daarin wordt uitgelegd dat het /e/ account feitelijk geleverd wordt op een Nextcloud platform. Het account heeft dan wel slechts 1GB aan data, maar dat moet zeker genoeg zijn om contacten en afspraken / taken mee op te slaan.

Binnen de webmailomgeving van Freedom heb ik geen mogelijkheid kunnen ontdekken om een extern adresboek / agenda toe te voegen, maar zoals al eerder aangegeven zou je op je Linux laptop of desktop prima kunnen werken met Thunderbird of Evolution (mijn favoriet).

Evolution kan prima overweg met externe adresboeken, agenda’s en takenlijsten. Ik gebruik Evolution in combinatie met een Nextcloud server en dat werkt uitstekend. Wel even instellen dat de standaard adresboek/agenda/takenlijst de externe is zodat nieuwe gegevens automatisch op de Nextcloud server terechtkomen.

Hoe vaak er gesynchroniseerd wordt kan je instellen. Bij mij werkt dat uitstekend.

Iets soortgelijks kan gedaan worden met /e/ cloud, want het is een Nextcloud gebaseerde service. In de /e/ wiki staan aanwijzigingen hoe je een en ander kan configureren met Thunderbird, maar dezelfde methode kan worden toegepast in Evolution (met Evolution hoef je niet allerlei plugins te installeren, en dat vind ik handiger).

De volgende URL’s kunnen handig zijn:

Synchroniseren van contacten met /e/ cloud
Synchroniseren van je agenda met /e/ cloud

En uiteraard kan je Thunderbird / Evolution op je laptop / desktop ook prima mail laten ophalen uit je Freedom mailbox. Zo kan je mail synchroniseren met Freedom, en contacten/agenda met de server van /e/.

Je smartphone kan hetzelfde doen: mail via Freedom, en contacten / agenda met /e/.

Ik hoop dat dit enigszins helpt en tegemoetkomt aan wat je wilt bereiken.

1 like

@Optimist Dank voor de reactie! Even kijken of ik het begrijp.
Als ik deze tips voor het adresboek opvolg en ik wil ook via de mailprogramma’s in de browsers blijven werken, dat zal de laptop met Evolution of ThunderBird als server dienen en altijd aan moeten staan om de synchronisatie van de contacten te waarborgen?

Evolution en Thunderbird zijn mailprogramma’s. Daarmee kan je mail lezen en verzenden via je freedom.nl account. Die programma’s hebben dus niets te maken met webmail – het lezen en versturen van mail via een webbrowser.

Evolution en ook Thunderbird kunnen daarnaast ook de contactenlijst en agenda synchroniseren. De programma’s kan je opstarten / afsluiten wanneer je wilt. De synchroniseren periodiek met de server van freedom.nl voor de e-mail, en de server van /e/ voor het adresboek en voor de agenda. Het adresboek en de agenda zijn binnen het programma Evolution of Thunderbird beschikbaar. Het is niet nodig om Evolution / Thunderbird permanent aan te hebben.

Het werkt eigenlijk precies zo als op je /e/ telefoon.

1 like

@Optimist Dank weer. Dan denk ik dat dit geen oplossing voor mij is want ik wil de mail via webmail in het programma dat Freedom aanbiedt behandelen. Niet via een programma als ThunderBird of Evolution. En ik wil bij ieder account in die webmail kunnen aangeven met welk adresboek het dient te synchroniseren, in dit geval de /e/OS adresboeken.

Ah, ik begrijp het. Tja, dan zie ik eigenlijk geen mogelijkheid om contacten en agenda’s automatisch te synchroniseren. Dan is het echt afwachten of Soverin dit gaat aanbieden en zo ja wanneer. Het zou een mooie aanvulling zijn.

De enige mogelijkheid die ik dan zie is gebruik te maken van de export optie in /e/ account, je contacten exporteren dus, en weer importeren in de webmail van Freedom. Maar ja, dat moet je dan zelf met enige regelmaat weer doen, en ik heb even geen idee wat er gebeurt als je het de tweede keer doet (kans dat je duplicaten krijgt, dus dan zou je de bestaande contacten eerst moeten wissen en dan opnieuw importeren).

Ik heb de vraag over het synchroniseren ook bij de Helpdesk neergelegd en kreeg dit als antwoord. Dit is conform er hier op het forum al aangegeven werd. Maar natuurlijk zou het fijn zijn als er een tijdspad zou zijn aangegeven. Maar je kan niet alles hebben :wink: .
“De “contacten” functie die in de Roundcube webmail omgeving zit wordt door middel van de IMAP protocol beheerd, maw door de mailserver. Voor synchronisatie wil je CardDAV gebruiken maar dit is nog niet ge-implementeerd op onze servers. Het staat wel op onze to-do lijst, dus ik hoop dat wij het in de toekomst kunnen melden in een nieuwsbrief.”

2 likes