Core onderhoud van 24-1 halfslachtig afgerond. IPV6 Cambrium/Fiber-operator stuk

Op de storingenpagina en in Onderhoud aan het core netwerk op woensdag 24 januari 2024 melden jullie dat het onderhoud is afgerond.

Maar ik (en met mijn meerdere klanten, getuige Tweakers) zit nu al meer dan 12 uur met een half werkende verbinding, die alleen weer helemaal werkt als ik IPv6 uit zet.

lo1.cmbr.nikhef-1.connected.by.freedom.nl is namelijk nog wel te pingen vanuit mijn eigen netwerk, maar routeren van en naar de rest van internet doet ie niet…

Hoe kunnen jullie deze vergeten?

@eversteegt Hier exact hetzelfde probleem, heb ze vandaag gecontact, kreeg een hele vriendelijke medewerker aan de lijn maar die kon mij niet helpen, heb een e-mail gestuurd en bel morgen rustig weer.

Uiteindelijk zie ik dit probleem terug op de router:

traceroute6 to one.one.one.one (2606:4700:4700::1001) from 2a10::X, 64 hops max, 28 byte packets
1 lo1.cmbr.nikhef-1.connected.by.freedom.nl 0.659 ms !N 0.613 ms !N *
[2.7.0-RELEASE][admin@router.meteen.arpa]/root: traceroute6 one.one.one.one
traceroute6 to one.one.one.one (2606:4700:4700::1001) from 2a10::X 64 hops max, 28 byte packets
1 * * *
2 * * *
3 * *^C

Soms kom ik wel op lo1.cmbr.nikhef-1 uit en soms niet, maar al kom ik daar uit, dan nog gaat niks verder. Het lijkt er op dat er iets nog niet goed ingesteld staat in het Nikhef datacentrum… :frowning: hopelijk lossen jullie het snel op Freedom :slight_smile: vrijdag is m’n thuiswerkdag dat wordt anders weer op kantoor zitten.

Dit probleem is inmiddels opgelost. Dit hebben we tijdens het onderhoud niet goed gedaan.

COA is inmiddels een beetje vreemde eend in de bijt. Dat gaat in de loop van het jaar veranderen.

We monitoren de PPP-sessies, wat prima is voor de bulk van de klanten. Maar COA-klanten komen uit op een BRAS die onder beheer staat van Cambrium (nu Odido). We krijgen IPv4 en IPv6 via verschillende BGP-sessies door. Een van die sessies stond nog uit.

Onze excuses voor het ongemak.

8 likes

Thanks, @arien !

Ik ontdekte vanochtend vroeg al dat vriendin en dochter weer bij de diensten konden komen die het gisteren niet deden (o.a. dat online bibliotheek voor luisterboeken). En ook www.internet.nl gaf weer volledig geslaagde IPv6 test.

Ook fijn dat jullie hebben achterhaald waar het mis is gegaan, en dat dit door een vreemde situatie is die hopelijk binnen afzienbare termijn toch al gaat verdwijnen.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.