Dan maar geen internet en bellen van Freedom

Een familielid wilde verhuizen naar Freedom na de lange “wachtperiode” van Odido, voorheen T-mobile, maar kreeg onlangs de mededeling dat Freedom niet de glasvezel die onder de stoep ligt niet naar binnen gaat leggen. Haar aanvraag werd dan geannuleerd door Freedom.

Of de aanwezige DSL verbinding dan zou kunnen worden gebruikt…het werd toen erg stil aan de andere kant. Was waarschijnlijk niet een optie, omdat er al glasvezel ligt.

Gevolg, familielid gaat nu abonnee worden van Odido en een ander familie lid is binnenkort geen founding member meer, uit kwaadheid over de onwil en onverschilligheid van Freedom.

Vreemd verhaal dit.
Freedom regelt normaal het binnen leggen van de kabel met Odido (voorheen T-Mobile), tenminste in de wijken waar T-Mobile de initiatiefnemer en eigenaar van de kabels is. Het is een onderaannemer van Odido die dan de kabel komt binnenleggen waarna er een monteur (in opdracht) van Freedom komt om alles aan te sluiten. Dit is bij ons (in Eindhoven in het deel dat door T-Mobile is aangelegd) allemaal door Freedom geregeld. Het kan natuurlijk ook (bijna) fout gaan want bij ons wilde de Freedom monteur een paar dagen eerder komen dan de door T-Mobile gestuurde monteur die de kabel moest binnen brengen… Maar dat hebben we nog kunnen rechtgezet krijgen voordat de Freedom monteur kwam die niets had kunnen doen…

Nieuwe klanten aansluiten op DSL doen ze niet, omdat KPN de koper kabel uitgefaseerd.
Boos zijn op Freedom is onterecht.

Ik vrees dat bedrijven ivm “landelijke” uitfasering van koper, in glasgebieden, alleen nog op glas zullen (gaan, laten) investeren.

Voor DSL zal een bedrijf anders “extra” kosten krijgen om de PoP te (blijven) voorzien van extra apparatuur. Voor glasaansluitingen, werkt Freedom samen met ter plaatse aanwezige belichters. Daar waar glas mogelijk is, krijg de consument geen keuze meer om toch nog koper te gebruiken.

Ik denk niet dat de KPN aldaar DSL gaat uitfaseren omdat zij zelf geen glas leveren in die wijken. Verder, een paar jaren geleden hebben zij daar alle straatkasten op eigen glasvezel aangesloten en daar leveren zij nu DSL met mooie snelheden. De centrale die eerst DSL leverde lag zover van de straatkasten af dat alleen een 7581 er nog een beetje bundelsnelheid uit konden halen (Xs4all tijdperk).

In die tijd had de KPN de kolder in de kop van wij gaan inzetten op glasvezel en dan 180 graden draaien en de straatkasten opwaarderen en nu weer op glasvezel zetten terwijl T-mobile ondertussen de kaas van het brood te hebben gegeten. Dit is overigens in Eindhoven en diegenen die het zwabberbeleid aldaar kennen, zullen wel nu even tijd nodig hebben om hun hartslag weer normaal te krijgen.

Dus het kan daar zijn dat als je jouw DSL verbinding kwijtraakt dat je dan helemaal geen internet meer krijgt anders dan via LTE?

Het steekt ook dat je na je aanmelding bij Freedom eerst minimaal een jaar in de wacht staat en is eindelijk die periode voorbij, dan te moeten horen dat jouw bestelling is geannuleerd omdat zij het niet zien zitten om de glasvezel naar binnen te trekken en aan te sluiten.

Je zou toch meer inzet verwachten van een premium provider dan nu het geval is.

Update: overigens staat die straat nog steeds bij Freedom als pre-order terwijl de gedane pre-order al is geannuleerd door Freedom.

Glas

Oud verhaal.

Wat een merkwaardig verhaal? Als wij kunnen leveren zullen wij de aanvraag nooit annuleren en heb zoiets ook nog niet eerder gehoord. Hoor in een DM graag details (pc/huisnr, eventuele ticketnrs).

Dat hij niet de glasvezel naar binnen leggen klopt. Dat mogen wij niet want het netwerk is eigendom van open Dutch fiber en die zullen, na opdracht van ons, de aannemer aansturen om de huisaansluiting te maken. Als dat is gelukt krijgen wij daar bericht over en starten wij het vervolg op. Annuleren heb ik hierover nog niet meegemaakt.

Wellicht ten overvloede: T-Mobile/Odido heeft GEEN glasvezelnetwerk. Zij maken, net als wij, gebruik van de netwerken van anderen. Dat zij soms net doen of het hun netwerk is, is een ander punt.

3 likes

Misschien dan ook even de postcodecheck aanpassen (zie screenshot hierboven)? Daar staat nu “Netwerk: T-Mobile”. :wink:

Ik denk dat dit Primevest moet zijn waar destijds T-Mobile een belang in had en inmiddels van KPN is. We passen het aan want dit klopt natuurlijk niet.

Belangrijk: KPN heeft dus wel glas aldaar!

DM gezonden. Aanvraag datum was 29 oktober 2021.

Gisteren weer contact gehad met mijn familie en ziet er niet goed uit. Ik ben bang dat Freedom een bestaande klant tevens Founding Member en in de wacht staande klant gaat verliezen.

Het is jammer dat van dat de drie nieuwe klanten, waarvan er nog één in de wacht stond, die ik naar Freedom heb gebracht er straks nog één over is.

Ik heb in ieder geval mijn best gedaan voor Freedom alleen het is jammer het uitwijken naar de bestaande DSL aansluiting niet direct werd aangeboden omdat glasvezel niet zou kunnen.

We hebben per email een oplossing aangeboden waar nooit op is gereageerd. Tot die tijd kunnen we weinig doen.

Hmmmmm. Ik gaf aan hoe de vlag er nu bij hangt, daar is Freedom niet meer in beeld.

Ik hoop dat Freedom in de toekomst in zulke gevallen wat flexibeler is, en dan eerst gaat bekijken wat wel kan, i.p.v. bij de horde de handdoek in de ring te gooien. Kost Freedom nu een bestaande klant en een vooringeschreven klant.

Jammer dat het zo gelopen is. Ik zet op dit draadje dan maar een slotje.