Bij het initieel configureren van mijn nieuwe FRITZ!Box 7690 merkte ik dat bij het opzetten van de internetverbinding onder Internet > Account Information automatisch de volgende instellingen werden toegepast:
Internet Service Provider: Freedom
Type of Connection: Freedom Glasvezel
Daarbij zet de FRITZ!Box onder Connection Settings de waarden voor speed of your line standaard op:
Downstream: 1000 Mbit/s
Upstream: 1000 Mbit/s
Prachtig natuurlijk, maar in mijn geval niet realistisch gezien mijn Freedom-abonnement van 200 Mbit/s glasvezel.
Mijn vraag is daarom: laat je dit zo staan, of is het beter de waarden af te stemmen op de daadwerkelijke snelheid van je abonnement?
Enerzijds lijkt het niet nodig, omdat de lijnsnelheid sowieso door de provider bepaald wordt. Anderzijds lees ik regelmatig dat het instellen van de juiste waardes juist kan helpen om de interne traffic shaping/QoS van de FRITZ!Box accurater te laten werken.
Mijn gebruikssituatie: ik geef enkele apparaten binnen mijn LAN voorrang boven andere.
Wat ik merk:
Als ik de waardes in de FRITZ!Box afstem op mijn abonnement (bijvoorbeeld 200/200 → ingesteld op 190/190 voor wat marge), zijn de testresultaten lager:
Download: 175,77 Mbps
Upload: 168,3 Mbps
Als ik de waardes hoger instel (bijvoorbeeld 500/500), haal ik in speedtests hogere resultaten:
Download: 242,88 Mbps
Upload: 242,88 Mbps
Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken en wat jullie ervaringen zijn.
Ik zou het zelf op 1GB/1GB laten staan, mijn ervaring is wel dat als je het lager insteld de FB ook daadwerkelijk de snelheid beperkt tot maximaal die lagere totale datastream en je netto gemeten - vanwege wat (protocol) overhead - nog wat lager uitkomt. Wel heb ik ooit eens “oude” FB als “extra gastennetwerk” gemaakt en juist daarop de snelheid beperkt zodat de gasten nooit de totale bandbreedte van de “main” FB konden vol trekken.
Je zit waarschijnlijk op een netwerk van KPN, die doen heftig aan traffic-shaping, wat opzich gunstig voor je is. De snelheid is eerst hoog, en wordt daarna afgevlakt naar de snelheid die je afneemt. Dit is aardig omdat de meeste requests die je doet kort en klein van aard zijn en die dus vlot doorkomen. Het starten van een stream (muziek/video) start dan dus ook sneller, omdat de buffer snel gevuld kan worden. Dit kan allemaal, omdat je glasverbinding op een vaste snelheid loopt (1Gbps voor bijvoorbeeld GPON of zelfs 10Gbps voor XGSPON) en je afneemsnelheid tot stand komt door je verbinding “af te knijpen”.
Lang verhaal kort, je kunt met glasvezel de waarden beter laten staan zoals ze staan. Van bufferbloat heb je waarschijnlijk met je Fritzbox weinig tot geen last.
beide voorkomen.
Bij Glas heb je meestal een symmetrische snelheid, en inmiddels zijn de nadelen van bufferbloat wel bekend.
Bufferbloat komt voor omdat “packetloss” zo verschikkelijk verkeerd klinkt, alleen gebruikt het IP protocol juist het optreden van packetloss als een methode om de snelheid aan de zender kant wat in te binden waardoor je beter ervaring houdt. Je bereikt snel de maximaal beschikbare bandbreedte ongeacht waar de beperking ligt.
Wij laten het in ieder geval altijd zo staan aangezien wij geen nadelige gevolgen zien en zo hoeft er ook niet nog een handeling in het modem te gebeuren wanneer je van snelheid wisselt met je abonnement.