Datum overstap van DSL naar glasvezel

Hallo,

Omdat ik sinds kort een glasvezelaansluiting in mijn woning heb, heb ik op 25 februari een glasvezelinternetverbinding bij Freedom aangevraagd. Ik heb gebruik gemaakt van de overstapservice en Freedom heeft dus mijn huidige (DSL-)abonnement bij KPN (XS4ALL) opgezegd. Hier heb ik op 25 februari ook een bevestiging van KPN van ontvangen.
De oplevering van mijn glasvezelabonnement staat gepland op 26-03-2024. Op 26 februari heb ik ook nog een SMS van KPN ontvangen dat mijn abonnement daar stopt.
Omdat ik op 25 februari al een bevestiging van opzegging heb ontvangen vraag ik me nu af of dit betekent dat mijn oude verbinding op 25 maart stopt en op 26 maart pas de nieuwe verbinding begint en ik dus een dag zonder internet zit?

Bij de overstap van xs4all glasvezel naar Freedom glasvezel was dat ook de info die ik kreeg. Dit hield echter in dat de xs4all lijn stopte aan het einde van de dag (23:59) en de volgende dag ergens gedurende de ochtend (nadat de aanpassing in de centrale gedaan was) de glasvezel verbinding actief werd.

Ik gok dat het bij deze overstap ook zo gaat, 25 maart laatste dag adsl, 26 maart eerste dag glasvezel. Die overstap hier was jaren geleden, toen xs4all nog xs4all was en 20 Mbit via glas aanbood (als enige, voor 30 p/m).

Mijn advies is dat je de helpdesk even belt. Ik heb diverse migraties gehad (wel meestal dezelfde technologie, dus KPN-fiber-AON naar Freedom-fiber-AON) en dat heeft Freedom best goed in de vingers. En de helpdeskers weten meer als dit forum, alhoewel het wel kan zijn dat je een tweede keer moet bellen - de nieuwe krachten moeten soms nog even op snelheid komen. Bellen, niet mailen.

Helaas hebben ze ook wel eens pech en dan gaan dingen mis. Ik weet dat de helpdesk op zo’n moment echt heel erg haar best doet het op te lossen en 't ook goed maken met je.

“Chance favors the prepared” - het kan geen kwaad om een B-plan te hebben voor het geval dat. Een mobiele prepay SIM waar je voor een paar Euro een trits gigabytes op kunt kopen als je op 26 maart echt niet zonder kunt.

Helaas zit Freedom vast aan termijnen, bijvoorbeeld dat een fiber alleen op een bepaalde dag in de week gepatched kan worden. En reken er niet op dat KPN heel erg helpt het soepel vertrekken van jouw als klant te faciliteren. Als je echt niet anders kan - dan is prepay een goede verzekeringspremie.

Welkom FrankL,

je kunt vooraf al dingen doen om ‘de dag’ wat makkelijker te maken:
.1. nieuwste FritzOS voor jouw FritzBox

Als je een FritzBox gaat-huren/koopt van Freedom, dan kun je nú al het volgende doen:

Sla het IMAGE-bestand lokaal ergens op, zodat je erbij kunt, los van het internet

.2. ontvangen FritzBox alvast bijwerken

Zodra je de FritzBox ontvangt, sluit je hem aan en zet je hem aan.
Maak verbinding met de FritzBox
ofwel CAT5e-/CAT6-bekabeld met LAN2-poort ofwel via WiFi.
De login-gegevens voor jouw FritzBox staan op een etiket onderop (soms ook nog op een bijgeleverde kaart)

Voor het inloggen zie je bovenaan nog een jouw Fritz-type ( hier voorbeeld xx30 )

Ná het inloggen zie je rechtsboven welk FritzOS op dit moment in deze FritzBox zit ( hier voorbeeld 7.28 )

Als je een nieuwere versie op schijf hebt staan, ga dan links in het menu naar → Systeem → Update

Op het derde TAB-blad kun je een actueler FritzOS inlezen vanaf jouw opslag.

Als jouw FritzBox een recent FritzOS draait, dan zit de Freedom-installatie er ook tussen.
Dat scheelt straks bij het installeren.

Dank voor de antwoorden. Ik heb helaas nog geen tijd gehad om er wat mee te doen.
Vandaag is er een monteur van KPN langsgekomen om de ONT te installeren en heb ik een e-mail ontvangen van Freedom dat de datum van mijn internetaansluiting vandaag (8 maart) is. Morgen ontvang ik als het goed is de FritzBox, dus dan zou het moeten werken.

Omdat dit de eerste keer is dat ik glasvezel heb, heb ik bij het aanvragen van een abonnement installatie door een monteur aangevinkt. Uiterlijk vijf werkdagen voor vandaag zou ik (sinds vandaag) gebeld moeten worden door HetGlasvezelTeam om een afspraak te maken.

Morgen toch maar zelf proberen (is toch gewoon kabel van de ONT in de juiste poort van de FritzBox steken?) en maandag proberen tijd te vinden om de helpdesk te bellen.

Ja, WAN poort op de FB verbinden met de ONT d.m.v. een ethernetkabel. Daarna de wizard volgen in de FB. Het kan zijn dat je van te voren de FB eerst van een update moet voorzien (zie hierboven voor howto), omdat je anders mogelijk nog niet het (juiste) Freedom profiel in kan laden in de FB.

Dank voor het advies. Uurtje geleden de FritzBox ontvangen en inmiddels werkt het.

1 like