DD-WRT configureren om aan mediaconverter aan te sluiten

Ik heb sinds kort glasvezel internet van Freedom en ik wilde graag mijn Netgear R7000 router met DD-WRT behouden. Het werkend krijgen van deze router ging niet zomaar maar bleek achteraf toch wel eenvoudig als je weet wat je moet doen. Daarom hier even de uitleg, dat scheelt anderen misschien een dag zoeken.

De essentie bleek te zijn dat dd-wrt zijn WAN standaard aan VLAN2 heeft gekoppeld en dat moet VLAN6 zijn. Dit kan gewoon met de GUI opgelost worden.

Ik zou zeker eerst een backup maken van je configuratie want als je iets fout doet kan een fabrieksreset wel eens nodig zijn. Ik heb versie Firmware: DD-WRT v3.0-r54905 std (01/12/24) maar het kan waarschijnlijk ook met veel oudere versies.

Ga naar setup → Switch config
Indien nodig Vlans → enable → save en apply
Nu heb (of je had al) een uigebreider scherm. Hierin zie je dus waarschijnlijk dat de WAN is gekoppeld aan VLAN 2.
Nu zijn er 2 mogelijkheden, Ze werken allebei.

  1. Je voegt een nieuwe VLAN toe met het plusje die je dan 6 noemt. Je zet het vinkje bij WAN aan, en het vinkje ‘tagged’ bij WAN, dan doe je save en apply
  2. Je hernoemt de 2 naar 6 en zorgt dat WAN tagged is met weer save en apply

De 2de optie vind ik logischer omdat je anders met een zinloze VLAN2 blijft zitten.
Dat ziet er bij mij dan zo uit (de kolom CPUPORT zie je mogelijk niet, want die verschijnt eventueel pas als alles voltooid is.)

Ga nu naar setup → Networking
Dan zie je een stukje naar beneden ‘Interface setup’ Port setup → WAN port assignment
selecteer hier de nieuwe VLAN6 → save en apply

Let op, het was bij mij soms zo dat je de nieuwe VLAN niet ziet. het helpt dan om een paar andere menu’s af te gaan, soms verschijnt hij uiteindelijk, anders helpt een reboot zeker.

Als je nu bij Setup → basic setup PPPoE hebt geselecteerd met de opgegeven credentials dan werkt het (Bij mij althans wel)

Moet nog kijken hoe ik dan ook IPv6 krijg want als ik dat aan zet dan werkt het niet meer. Ik heb ook geen TV of telefonie, daar zijn geloof ik weer andere VLAN’s voor nodig, maar dit is een begin…

1 like

IPv6 werkt met DHCPv6-PD (prefix delegation) door de PPPoE-tunnel. Let op dat we geen Router Advertisements (RAs) sturen en/of Router Solicitations (SAs) accepteren. Je moet daarom mogelijk de default IPv6 route naar de PPP-interface laten wijzen.