De websitefunctie op MIJNFreedom stopt per 1 januari 2024

Mijn eigen simpele html website is precies op de ouderwetse manier via ssh linux/command line bij soverin en eigen domein tot stand gekomen, zonder gebruik te maken van andere tools. Het is er dus nu en ik begrijp dus niet waarom dat zou moeten verdwijnen. Ik wil dus gewoon remote kunnen inloggen op de server, en dat doe ik nu en het kan ook. Dat niet iedereen dit wil, begrijp ik, maar nu lijkt het erop dat Freedom op dezelfde wijze als voorheen XS4ALL de mogelijkheden voor gebruikers aan het afbouwen is. Daarvoor ben ik niet overgestapt van XS4ALL naar Freedom!

Thx4share; bekend - meer dan - hoe het zelf en bij anderen te doen.
Terzijde, van Soverin zelf hebben wij strikt formeel nog niets vernomen of en dat zij de geboden website-functie(s) zouden gaan opheffen.

Het is voor tech-savvy geen verhaal van techniek noch waar(mee) maar ƩƩn van een principiƫle keuze van de in- , aan- en opzet.
Dat website en wijze waarop, gedoe geeft, was 4 jaar geleden ook al bekend.
Ik ben, ook als investeerder, echt benieuwd wat de prioriteiten zijn van Freedom inzake consumenten waarbij ik primair kijk naar de functionele inrichting.

Met email zijn, met meer functionaliteit, wel degelijk betaalde alternatieven te beginnen met Soverin zelf, natuurlijk Protonmail en menigeen houdt het zekerheidshalve bij vermaledijd Outlook.
Ik denk dat Freedom niet moet willen proberen zich daarop of mee te onderscheiden: KISS Keep It Simply Save

Helemaal mee eens, met de duopolie in kabel (Ziggo monopolie) en glasvezel (KPN in de meeste gebieden, maar altijd maar 1 fiber leverancier) is Freedom het enige alternatief op die glasvezel. Ik ben blij dat er nu ook concurrentie is tussen belichters en ik was ook (een van) de eerste die hier overstapten. Zodra er een alternatief voor CD via een ontvanger wordt aangeboden dan zal ik daar ook serieus over nadenken.

Dat Freedom zich inzet voor de digitale veiligheid/vrijheid en het doorbreken van monopolien vind ik persoonlijk belangrijker dan services aanbieden waar al in gegrossierd wordtā€¦

Maar tja, dat is mijn mening, voor sommigen is een one-stop-shop belangrijker. (misschien is Freedom dan niet de partij) Alles heeft voor en nadelen en alles is een keuze, ook niet kiezen. :wink:

1 like

Ik zie Freedom juist wel als one-stop omdat zij kwaliteitsdiensten van anderen bundelt - tot MijnFreedom - waarmee de gebruikers een haar in zienswijze goed en voldoende veilig internet verkrijgen.

Wat dan precies open, goed, veilig, privacy, deskundig en internet; naast hoe voor wie hoe nuttig of bedoeld, is geheel aan de situationele verwachting en experimentele invulling van/voor een gebruiker.

1 like

Dan is zoeken naar een alternatief geen gek idee, maar ik kan me voorstellen dat dat op korte termijn lastig is. Als ik het zo lees is het Soverin die de stekker eruit trekt op dit punt, niet Freedom.

Dan rijst de vraag, is het te arbeidsintensief (we hebben de mensen niet) of zijn de kosten door de arbeidsintensiviteit te hoog voor Soverin dat ze er vanaf willen. In het eerste geval wordt het lastig (overal is personeelstekort), in het 2e geval zou een betaald alternatief een optie kunnen zijn.

2 likes

In dit item veel commentaar, wensen en mogelijkheden gelezen.

Als Soverin stopt met de service, dan komt Freedom voor de keuze:
.1. er (dus) ook mee stoppen (aantal ontevreden klanten)
.2. het bij een andere partij inkopen (welke dan; privacy, degelijkheid,enz. ?)
.3. het snel zĆØlf ontwikkelen (handjes en hoofdjes tekort)

Ik vermoed (maar kan er naast zitten) dat wij :spraydot: Freedom en onszelf het meeste vooruit helpen
door ons op deze keus te richten
en met handzame tips te komen.

3 likes

Ik ben sinds een paar dagen dus noodgedwongen aan het overwegen wat ik doe met mijn websites. Ik heb nog 6 weken.

Het aanbod Static Site Generation (SSG) is niet groot. Jekyll is vooral in gebruik metGithub (https://jekyllrb.com/), dus dat zou het meest logische alternatief zijn.

Rest alleen de vraag: wil ik mijn site(s) wel bij Microsoft (Github) hosten? :face_with_peeking_eye:

1 like

Het begint met: wil Freedom haar community de (Jekyll) website functie bieden ?

Waarna er constructieve(re) discussie kan komen met hoe, wat, waar, wanneer, wie te faciliteren etc.etc.
Vooralsnog heb ik niet de indruk dat Freedom het wil, laat staan zich verder druk wil, kan, gaat, zelfs zorgen moet maken met een 9,0 op de schaal van andere waardering.

Ik zie helaas ook niet 123, harentwege, een houdbare oplossing van een faciliteit waarvoor ongetwijfeld o.a. mijnFreedom allerhande zal moeten worden verbouwd.
De meest eenvoudige methode is (plausibel verpakt) afstoppen en gebruikers het verder elders laten uitzoeken.

Ik vrees zelf doen in al of niet een VPS of (docker)doosje dat je zelf moet zien te beheren en (veilig) beheersen.

Github is een optie, vermits je dat wilt of anders een jamstacker als hoster (https://www.netlify.com/ of https://cloudcannon.com/ ? ) die Jekyll aware zijn met met weer allerlei offtopic kenmerken.

Jekyll was op zich aardig, maar in mijn ogen had het met name meerwaarde voor LaTeX, voor de rest kan het wat mij betreft prima met standaard HTML. Voor LaTeX op mijn website heb ik dus een alternatief gevonden. Moet nog wel een keer de plaatjes scrapen zodat als die service er mee zou ophouden ik de formules nog zelf in plaatjes vorm heb.

Ik begrijp hier wel uit dat Freedom gewoon nog 1x gratis domeinnaam afgeeft met e-mail gebruik? Het gaat hier toch alleen om website ruimte die er mee stopt?

Yes dat klopt. Bij een eigen domein kon je kosteloos een website plaatsen. Dit komt te vervallen.

1 like

Wat een gedoe dit. Heeft er iemand inmiddels al een setup werkend met de domeinhosting en mail bij freedom en een eenvoudige website bij een andere hoster, met ssl, tegen een beetje redelijke prijs?

Ik vond jekyll wel aardig om mee te spelen, maar een must is het niet. Statische html en wat hulpbestanden ergens neerzetten met sftp is genoeg. Maar dat zie ik bijna nergens aangebodenā€¦

Ik zit nu voor die paar websites bij Strato.
Nieuwe domein naam, 2GB webspace en 1 GB email nmet veel boxen enaliassen, SSL op domeinnnaam (niet op subdomenen, dat wordt me te duur voor het nut), SFTP toegang, voor ā‚¬ 12,- per jaar.

Doorlinken van freedom subdomeinen naar nieuwe website lukt niet. Dan maar niet, dan geef ik ieder wel het nieuwe adres, per website een subdir op de nieuwe domeinnaam.

Daar dan dus een paar principes overboord moeten zetten waarvan ik verwacht had dat die bij Freedom in goede handen zouden zijn. Maar het is voor die betreffende websites is het wel goed genoeg zo.

1 like

Ha Peter, dus jij hebt een volledige move gedaan van het domein, inclusief mail? Ik heb ook een paar andere domeinen lopen bij andere hosters, dus ik vrees dat ik die route ook moet nemen.
Maar voor ik die stap zet: heeft niemand uit dit draadje de combi dns en mail bij freedom, www elders werkend gekregen? Ook niet met webhosting via github.io?

tldr; dat gaat om meerdere redenen niet zomaar elders (meer).
Het meest simpele is ā€˜natuurlijkā€™ de voor de eigen hand liggende hosting van Freedom aka Procolix Ć  ā‚¬15/mnd te gebruiken.

Iemand anders zal moeten ā€œk(n)iezenā€. Want dome/indelen is er doorgaans niet bij voor een budget website.
Het wordt maildomein naar de hoster verhuizen, een nieuw domein gebruiken of die als user@hoster gebruiken.
Bij een ander ook goed uitkijken wat de werkelijk kosten over een jaar gaan zijn. Menig partij zal ui zijn om de omzet te vergroten.
Bij Strato wordt dat na California instappen minimaal ā‚¬60/jaar.
Bij maildomein verhuizen zal voor eigen adressering, een nieuw maildomein vestigen (Freedom ā‚¬15/jaar) en dat naar hoster mail moeten zien te redirecten.
Bij nieuwe domeinen komen ongetwijfeld extra houderskosten van soms ook certificaten en voor mail, dat van extra mailadressen.

Mogelijk dat de nieuwe hostlocatie ā€œbereidā€ is om het ā€˜eigendomeinā€™, (als actief ondergebracht van/bij Freedom) op te nemen als onderdeel in/van haar:

(multi)hostconfiguratie.

Bij webservers is dan iets nodig als (hier ter voorbeeld Apache poort 80):

<VirtualHost *:80>
 ServerName www.eigendomein.nl
 DocumentRoot /var/www/www.eigendomein.nl
</VirtualHost>
NB: Aangaande die configuratie, zal dat (gek genoeg) imo niet snel vinden bij (budget)hosters. De eendenfuik van een eigendomein is doorgaans onderdeel van het instapmodel, naast dat een hoster geen andermans 'particuliere' lowbudget content zal willen hebben die zo gratis vanuit elders kan worden aangevuurd.

Los van de plek waar de website content fysiek is opgeslagen, zal er een manier moeten zijn om die locatie vanuit het ā€œeigendomein te Freedomā€ te kunnen bereiken.
Ik vrees dat Freedom niet de mogelijkheid zal gaan bieden om op grond van poortnummer (80/443) op het eigendomein naar andermans IP adres door te verwijzen.
Op grond van IP het hele adres doorverwijzen (mbv DNS Cname/A record) kan wel maar meestal niet werken omdat die standaard naar het zg tld/topdomein van een doelhoster zal wijzen.
Dat ontvangende topdomein moet dan ā€˜gaanā€™ uitvogelen naar welke content een doorverwijzing moet leiden (zie eerder: verhaal multihost-domein).

Doorverwijzen gaat het beste via een zg. redirect (dwz rewrite http/s headers) waarmee naar een ander domein-website worden doorverwezen.
Het nadeel is dat de zichtbare naam van die website niet langer die van het eigendomein is.
Of en dan hoe Freedom dat bij Soverin per 1/1/24 vanuit mijnFreedom (bij Soverin laat) gaat/wil/kan realiseren, is ongewis.

Er speelt naast juridisch eigendom, hoeveelheid aan verkeer en opslag, ook nog wat anders dan waar de website qua naam is gevestigd.

Bij ordentelijk doorverwijzen moeten zowel de verwijzer als de ontvanger beschikken over een geldig https-certificaat.
Hoe Freedom als doorverwijzer gaat voorzien in een bijbehorend https certificaat is onduidelijk noch benoemd.

Indien men een website heeft binnen in de naam van de hoster, kan men vaak ā€œgratisā€ meeliften op (verdienmodel) van de hoster. De gebruiker heeft dan een soort van basishomepage in formaat: https://www.hoster.nl/userid/ā€¦folderwebsitenaam (small>(het ssl certificaat is dan dat van de topsite, zo ja www.hoster.nl ).

Indien iemand ivm credibility/accountability een zg eigen certificaat wilt, wat iemand met iets serieuzere plannen zichzelf zal wensen, zal die dat zelf moet afdokken (ā‚¬50++/jaar). Of dat certificaat bij de afgenomen sub(web)sites van/bij de hoster werkt, is weer een verdienmodel.

Het simpelweg stoppen van de website, los van creatie functies, geeft naast extra kosten; veel gedoe.

Nee,

  • Ik behoud mijn eigen domein bij freedom, dat ik blijf gebruiken voor mail en de verbinding met mijn thuisnetwerk en de servers die daar draaien en voor mijn VPN verbinding met thuis.
    Helaas is er nog steeds geen API op de DNS instellingen, dus het blijft 3-maandelijks een handmatige actie om de juiste entries tbv DANE in de DNS instelling te krijgen. Eigenlijk te belachelijk voor woorden voor een provider als Freedom, maar helaas hebben ze zich opgehangen aan wat Soverin op dat gebied wil leveren. Soverin heeft niet hetzelfde of een vergelijkbaar corporate charter als Freedom.
  • Ik heb een tweede domein bij Strato dat ik nu gebruik voor mijn websites op basis van een directory naam.
    Daarbij heb ik uit alle Jekyll specifieke zaken die er nog over waren (met name hoofdstuk-titels en paragraaf indeling, effectief het enige wat van Jekyll nog werkte), omgezet naar puur HTML
  • Ik heb op de oorspronkelijke websites een tekst geplaatst dat de betreffende website is verhuisd, met vermelding van een link in tekst vorm die verwijst naar de subdirectory op het extra domein.
    Ik hoop dat de beloofde doorlink mogelijkeid vanuit Freedom er komt. Maar ik geloof daar nog niet zo in, omdat ik denk dat ze het SSL certificaat probkeem principieel niet kunnen oplossen.
  • De mail mogelijkheid bij Strato gebruik ik voor een nieuw email adres van mij vanaf welke ik vaak moet communiceren met een organisatie die zakelijke gmail email accounts doorlinkt naar persoonlijke email accounts. Dat gaat vanuit Freedom niet goed en is door de Freedom helpdesk nooit opgelost, die melden dat het probleem niet bij hen ligt. Die discussie was ik meer dan zat.
1 like

Je bedoelt, het eerste jaar. Daarna ā‚¬72

Antagonist wordt ook steeds duurder.
Die hebben het kleinste pakket geschrapt.

Zat nog te kijken bij https://www.mangelot-hosting.nl
Is dat wat?

Yep, het lijkt of er een dure wind waait in internetland, de tijden van inclusief all-in functies lijken definitief voorbij.
Menig provider lijkt af te gaan/willen/moeten stappen van kleine en laat staan inclusief (hobby)pakketfuncties.

Wat mede meespeelt is de niet aflatende neoliberale jacht van/door investeringsmaatschappijen (zoals Oakley, Cinven e.d.) die alles opk(n)open dat maar ergens zinnig wordt ingezet om het vervolgens op te splitsen in salamistructuren om daarna uit te kunnen knijpen.

Er zijn daarmee niet veel onafhankelijke ā€œhostersā€, die immers moeten concurreren met aan hun door de markt opgelegde (datacenter)tarieven en overeenkomsten.
Los daarvan is er een brei aan (EU) regelgeving die een wannabe al snel elke lust tot formele oprichting van wat technisch interessant is, zal doen ontnemen.
Hier een uitgebreide lijst van van (bomen en bos) reviews: Hosting Reviews Archives

Dan heb je niet goed gekeken.
Hosting mini is BLIJVEND 0.50 per maand en .nl domein blijvend 4.80 per jaar en ten slotte domain guard dan ā‚¬ 1 per maand, kom je toch echt ook na een jaar op grofweg ā‚¬ 12,- per jaar.

Je hebt waarschijnlijk naar de prijzen van Hosting basic gekeken.

1 like