Deactiveren koper verbinding

Ik vroeg mij af of KPN op mijn adres al het koper heeft gedeactiveerd. Ik heb nu bijna 1,5 jaar al een glasvezelverbinding. Wordt het koper meteen afgesloten op het moment van actief worden glasvezel verbinding?
Mijn buren hebben namelijk geen glasvezel huisaansluiting. Omdat de monteurs niet in de kruipruimte konden komen, waren ze niet in staat om een aansluiting te maken. Buren hadden slim laminaat over het luik laten leggen. Nu hebben zij bericht gekregen van de provider, dat per 1 juli de koper verbinding wordt gedeactiveerd. Paar maanden geleden hebben ze de kruipruimte weer toegankelijk gemaakt. Maar vergeten dat aan Glaspoort te melden. Nu verwachten ze dat Glaspoort nog steeds de huisaansluiting gratis gaat aanleggen. Ik ben benieuwd of Glaspoort dat gaat doen na zo’n lange tijd dat ze al uit de wijk zijn vertrokken.

Dat is bij mij wel gebeurd; ik weet niet hoe het bij jullie zit.
Probeer eens met een router een DSL-verbinding te maken over de koperlijn;
dat gaat waarschijnlijk niet lukken.
KPN wil in 2025 al het koper hebben stilgelegd, zodat er geen onderhoud meer nodig is.

Meestal geldt het ‘gratis’ leggen van fiber alléén in de maand waarin ze voor het eerst in de straat bezig zijn.
Ik vrees (maar weet niet zeker) dat de buren dus de knip moeten trekken voor het alsnog aanleggen.
Dat moeten ze navragen bij de eigenaar ( =Glaspoort ?!? ) van de glasvezel in de wijk.

Misschien dat andere Community-leden nog handige tip hebben?

Dta gaat ze hier niet lukken. Zal nog wel 5 - 10 jaar duren voordat wij glasvezel hebben. Was KPN al in 2019 van plan. Maar sindsdien gebeurt er niets.

Laat ik het iets preciezer formuleren :

  • daar waar fiber al is aangelegd, gaat zonder meer het koper de komende maanden ‘uit’

  • als nu nog ergens het koper kapot gaat (bv. door werkzaamheden) dan is de kans dat dat wordt hersteld heel klein; ik ken een geval waar de koperkabel was stukgetrokken; toen werd na een paar weken een stuk glasvezel aangelegd (hoe dat verderop in de wijk is aangesloten, dat is mij onbekend) . Die klant zit nu dus op KPN-glas.

Verder:

  • daar waar de éne leverancier afspraken heeft gemaakt om glasvezel aan te leggen, zal een àndere niet meer beginnen; ik lees steeds vaker dat KPN hier ‘gebruik van maakt’. Ze beloven glas aan te leggen, en dan zal een ander in die wijk niet (meer) beginnen. De hele wijk voor de toekomst alvast binnengeroeid.

Als bewoner ben je afhankelijk van de grillen van dit soort zaken - helaas.

1 like

Buren hebben Glaspoort gebeld met verzoek om de huisaansluiting aan te leggen. Glaspoort doet dit alleen op verzoek van een provider omdat het gratis aanleggen na 1,5 jaar niet meer kan. Buren moeten nu nieuw abonnement afsluiten omdat koper wordt gedeactiveerd en de provider maakt een ticket bij Glaspoort om aansluitpunt inn de woning te maken. Hangt van de provider af of dit gratis is of dat ze de monteur van Glaspoort nu moeten gaan betalen. Alleen afsluiten glasvezel abonnementen zijn nog mogelijk in onze wijk.

Wij hebben hier al heel lang open glasvezel.
In het centrum beginnen ze er niet aan, omdat de straat los trekken te duur is.
Er zijn ook gedeeltes waar luxe bestrating ligt, die gewone stratenmakers niet kunnen herstellen.
De stenen liggen ook niet in rood zand.
Dat was in mijn beleving een hele domme keuze.
Voor 1 gebied hebben de bewoners moeten vechten.
Uiteindelijk is er een glasvezel door het riool getrokken.
Voor de rest zijn duidelijke afspraken gemaakt met de gemeente.
Er zijn ook nog steeds huizen, waar 3 glasvezel aansluitingen in zitten.
Dat was een leer proces, dat begin van de eeuw is begonnen.
Ik ben van mening dat de gemeente de vinger aan de pols moet houden.
Als je dwars hebt gelegen, kost het wat meer om alsnog aan te sluiten…Logies.