Delta chat, de freedom chatmail relay?

Zojuist de mail client van Delta Chat geïnstalleerd. Die is decentraal, dus erg sympathiek. Mijn enige andere contact schreef dat hij de mailserver van Freedom ervoor gebruikt.

Maar de chatmail relay moet je ingeven met een qr-code? Heeft iemand die? Staat niet op Chatmail: Relays namelijk.

Ik heb bij een paar vrienden en familieleden die perse in WhatsApp-achtige interface met mij willen communiceren Delta Chat geïnstalleerd. Gewoon met gebruik van hun eigen mailbox, o.a. bij Freedom. Zij denken dat ze me appjes sturen, ik beantwoord gewoon e-mails. Hoe het kan dat ze hun appjes en mijn antwoorden terugzien in hun mailbox (waar ze soms dagen lang niet in kijken) snappen ze niet, maar ze vinden het eigenlijk wel handig.
Als ik het goed begrijp is het enige wat die chatmail relays toevoegen E2E encryptie. En ongetwijfeld een hoop complicaties. Als je je e-mailprovider vertrouwt is die E2E encryptie wat mij betreft niet nodig. Zou wel anders zijn als ik journalist in Iran was.

hee, maar dat betekent dat ik in mijn mailbox ook een (doorzoekbaar) archief opbouw van alle berichtjes die ik verstuur? Eigenlijk dus hele korte mailtjes…

Ja, het is gewoon een e-mail client die een chat-app smoel trekt. Of anders gezegd: een chat-app die berichten met SMTP verstuurt. En met IMAP ontvangt.

Je kiest bij aanmaken van een profiel in Delta Chat ‘Andere server kiezen’ en vervolgens ‘Inloggen met eigen e-mailadres’. Handig om een tekstbestandje bij de hand te hebben met adres, wachtwoord, serveradressen, poorten enz. zodat je kan kopiëren/plakken.

dus dan zou ik voor mezelf het beste een aparte mailbox aanmaken om te chatten en als anderen dan replyen vanuit hun reguliere mailclient dan komt het binnen in de Delta Chat-app?

En in je mailbox. Ik heb er ook een aparte mailbox voor, anders wordt het een bende in mijn reguliere mailboxen. Chatliefhebbers hebben de neiging om eerst een bericht te sturen en dan na te denken.

Niets. Zie mijn eerste reactie in dit topic.

Die zijn er niet. Het gaat allemaal rechtstreeks van protonmail.ch, kpnmail.nl, outbound.outlook.com enz. naar mx.soverin.net. Dat er nog allerlei hops tussen zitten zie ik alleen bij nieuwsbrieven, notificaties van webshops etc.

E2EE zou mooi zijn, maar dat is lastig in combinatie met federation. Het ei van Columbus is er nog niet voor zover ik weet. Ik vind open standaarden en federation belangrijker, voor nu en hier…

Het lukt me nog niet freedom op te geven als relay. Met de iOS client lukt het in ieder geval niet. Heb de desktop-app geïnstalleerd maar dit geeft een error:

Als login heb ik natuurlijk wel de mailbox@domeinnaam opgegeven, maar als ik dat laat staan krijg ik de reactie dat ik persoonlijke informatie weg geef in plaats van een antwoord op de kwestie.

Ik heb weinig kennis van instellingen dus even gekeken wat ik heb staan.
imap poort 143 met STARTTLS en normaal wachtwoord
smtp poort 465 met SSL/TLS en normaal wachtwoord

Geprobeerd, maar dan krijg ik een andere foutmelding:

Configuration failed. Error: Cannot login as “ @ .nl”. Please check if the address and the password are correct. (no response: code: None, info: Some(“[AUTHENTICATIONFAILED] Authentication failed.”))

En op de plaats van de spatie voor en na de @ stond exact hetzelfde e-mailadres waarmee ik wel kan inloggen. Ik heb als dubbelcheck vlak tevoren met exact deze instellingen ingelogd via webmail.freedom.nl en hetzelfde gekopieerplakt.

Dit is toch gek.

Ah! De oplossing is om niet een bestaande configuratie te veranderen maar om opnieuw te beginnen en dan kies je ‘Use other server’ en dan ‘Classic Email as Relay’.

En dan de standaard informatie van Hoe stel ik mijn e-mail in op PC en laptop? | Freedom Helpdesk invullen.

1. imap.freedom.nl
  2. Poort 993 voor SSL
  3. smtp.freedom.nl
  4. Poort 587 voor STARTTLS

Dit zocht ik ook, maar in mijn korte ervaring met Delta Chat lijkt dat niet mogelijk. Ik zie allemaal PGP versleutelde e-mails voorbij komen. Dat is dan toch onleesbaar voor je correspondenten met gewone mail accounts? Hoe heb je dat precies voor elkaar gekregen dan?

Ik heb het ingesteld met een klassieke mailbox bij Freedom als relay.
In Thunderbird zie ik:

In Delta Chat:

Heb het ondertussen ook ontdekt, is erg geinig. Ik kan dus mensen die me per se een berichtje willen sturen en alleen Whatsapp - maar nog geen Signal hebben - het alternatief geven om me op reinder-im@ een korte e-mail te sturen. Dan kan ik WhatsApp weg doen! Die ontvang ik dan als berichtje kan ik ze verzekeren en zal ik dan in dezelfde stijl beantwoorden.

Hoe de Delta Chat-client precies het onderscheid maakt tussen berichtjes en gewone e-mail is dus iets wat waarschijnlijk een eigen interne structuur heeft, dat had ik eerst niet door. Als het niet aan dat (versleutelde) format van Delta Chat voldoet gaat het ‘door de knieën’ en wordt het een simpele e-mail (aangegeven met zo’n envelop-icoontje). Maar dan werkt het wel. Het is dus zeg maar ‘downwards compatible’.

Als de correspondent een bekende andere Delta Chat-gebruiker is dan verlaagt het zich niet tot e-mail en dan gaan de berichtjes in het beloofde versleutelde format, net zo veilig als Signal, maar dan zonder afhankelijkheid van het bedrijf Signal. Je kan zelfs een eigen Chatmail relay ergens op de wereld organiseren/betalen waar je vertrouwen in hebt. En zolang je maar een adres houdt op een eigen domeinnaam maakt het voor de buitenwereld niet uit welke server je gebruikt voor de afhandeling, net zo min als dat voor e-mail een zaak is.

Heb ik het zo goed begrepen?

Als je een gewone mailserver oor DeltaChat gebruikt, kun je wel eens tegen de ratelimiter van de mail server aanlopen, omdat je veel te veel mail verstuurt. De mailserver van freedom heeft een max smtp rate limiter op 500 mails/ontvangers per uur, als de helpdesk hem hoger voor je heeft gezet.

Als je een paar groepen hebt gaan het best hard, 1 groep 100 personen, plaatje je 1 reactie, weer 100 berichten.

Dus een betere oplossing is om een chatmail server te gebruiken, die zijn er echt voor.

Ook heel tof aan DeltaChat is de censuur bestendigheid: https://techhub.social/@abbas_dp/115924794576948449

Het is wel veel meer dan een e-mail client met een chat-app smoel. Daar kun je het voor gebruiken, maar het wordt pas leuk als je het als end2end versleuteld chatapp gebruikt.

• De e-mail identiteit en DeltaChat identiteit zijn van elkaar gescheiden, dus je kunt voor je DC-berichten eender welke chatmail of e-mail servers gebruiken. Die kun je ook wisselen zonder je mail adres te hoeven veranderen.
  • End2end encryptie, met super makkelijke setup. Instaleren, QRcode scannen of linkje delen, klaar. En end2end encryptie is hard nodig, je hebt wél iets te verbergen.
  • De apps in een chatgroep zijn geniaal, of het nu een poll, een datum prikker, een gedeelde boodschappenlijst of een kosten verdeelsheet is, het draait lokaal op je client, ook helemaal end2end versleutelt, alleen deelnemers in de chat kunnen er bij.

het lijkt erop dat ik weer als slome adopter achter de meute aanloop, dit was twee weken geleden een hit in Iran en ik hoor er nu pas over.

Je bent nu nog een early adopter hoor. Al was het op Fosdem druk in de DC chatrooms.

In Rusland is het ook populair. Putin heeft inmiddels de ontwikkelaars op een lijstje staan op uit een raam te laten vallen, hij kan er niet zo goed tegen dat het goed werkt :grinning_face_with_smiling_eyes:.

Wat ik graag zou hebben is dat mijn gewone e-mailadres ‘luistert’ naar zowel chat als e-mail en dan de routing afhandelt, naar Delta Chat sturen of als gewone e-mail afhandelen. Zou technisch toch goed te doen moeten zijn?