Delta: XGS-PON en ONT

Binnen 1 week zal bij mij een glasvezelaansluitkast (FTU) van Delta geïnstalleerd worden. Het is een XGS-PON verbinding (zegt Freedom bij pre-order). En blijf ik mijn FB 7590 (geen AX) behouden. Ik begrijp dat een ONT van Nokia wordt?

Vanwege de hoogbouw zal de glasvezel niet via de meterkast, maar via de achtergevel aangelegd worden. Op zich is dat vervelend voor mij, want bij de installatie wordt er niet geboord in de dragende muurwand, plafonds, vloeren, etc…

Letterlijk zal het aansluitpunt dus aan de andere kant liggen t.o.v. de meterkast. En omdat ik graag alles regel vanuit de meterkast, dacht ik aan het volgende:

FTU bij de achtergevel. Dan een glasvezelkabel van 20 meter naar de meterkast aanleggen, zodat ONT/Nokia aldaar geplaatst kan worden. En de Fritzbox 7590, die ernaast ligt, aan ONT met de netwerkkabel verbinden.

Is 20 meter glasvezelkabel (welk type moet ik eigenlijk hebben?) toereikend zonder verlies van signalen? Zo ja, dan kan ik dat alvast aanschaffen en aanleggen.

Zie ik verder misschien iets over het hoofd?

Ik denk gewoon een UTP kabel van 20 meter naar de meterkast. De monteur zal de ONT op het overnamepunt bevestigen. Dat je Fritz via UTP 20 meter verderop staat, maakt voor de snelheid niks uit.

Het verlengen van de glasvezelkabel heeft nauwelijks invloed op de signaalsterkte.

1 like

Mooi zo. Heb liever ONT in de meterkast vanwege de stopcontacten. FTU heeft dat op zich niet nodig.

Is deze glasvezelkabel de juiste voor ONT Nokia (vanaf Delta FTU)?

Er is wel een nieuwtje. ONT Stroom adapters die stuk kunnen gaan.

Nog een nieuwtje: de monteurs van IntraFiber (Delta) kwam langs, alleen om te zeggen dat het aanleg niet doorgaat in gebrekkig Nederlands.Gaf aan dat ik ernstig slechthorend was, maar dat begrepen ze niet (helemaal). En ze vertrokken in een onherkenbaar busje met Poolse kenteken. Van zo’n bedrijf mag je verwachten dat ze altijd goed herkenbaar zijn. Eentje droeg zelfs een groene KPN-jasje.

Nee, beide apparatuur hebben een sc-apc koppeling (groen) nodig.

Ik heb besloten (na vele miscommunicatie en tegenstrijdige berichten) niet verder met Delta in zee te gaan. Samen met andere medebewoners wachten we op Glaspoort.

Jammer dat het zo gelopen is. Ik heb een jaar Pools gehad, dus ik spreek het wel een klein beetje. Het lijkt me inderdaad wel extra lastig om te leren bij slechthorendheid, maar het lijkt ook in Nederland steeds praktischer te worden om wat Pools te beheersen :slight_smile: :slight_smile:

Misschien dat Freedom nog een rol kan spelen. In ieder geval veel succes!

Vergis je ook niet in de arrogantie van de infra partijen, naast mogelijke taalproblemen, zoals DFN en Glaspoort die je gewoon steeds van het kastje naar de muur sturen totdat je besluit de situatie maar te accepteren en het steeds weer op de uitvoerende partij steken als er iets mis gaat terwjil zij juist uitvoerende partijen goed zouden moeten aansturen. Ik heb nu al zo’n twee jaar een discussie met Glaspoort (maar DFN is niet veel anders) over veroorzaakte schade, staat gewoon op beeld van de bewakingscamera’s en heb daarbij direct met de directeur himself (J.W. S.) gesproken maar uiteindelijk bleef het ook daar stil. Zij zijn groot, wij zijn klein en hun verdienmodel zit heel anders in elkaar en heeft zeker niet als doel de eindgebruiker te helpen.

Dat ze geen gangbare taal spreken, was 15 jaar geleden hier ook al zo.
Een mobieltje met een translate app doet wonderen.
Vriendelijk blijven en een kop koffie doet de rest.

Soms valt er een toverwoord, dat alles stop zet.
Als b.v. een woningbouw zegt, dat ze over 10 jaar een sloop overwegen.
Dan krijg je nooit meer iets nieuws, ook al is het 20 jaar later.

1 like