Is het zo dat als je kiest voor een “eigen modem”, dat die ONT wel geïnstalleerd wordt? En dan kun je dit toch “gewoon” in je router prikken (in mijn geval een Ubiquitiy Cloud Gateway)?
En nog een kleine toevoeging: Een eigen XGSPON ONT of SFP moet ook werken op het Delta netwerk. Alleen moet er altijd wel eerst de Nokia ONT geplaatst worden door Guidion (en geactiveerd).
Hierdoor is bij de oplevering duidelijk of de verbinding goed werkt. Daarna kunnen we altijd een eigen XGSPON ONT of SFP laten activeren (met enig handwerk en tickets naar Delta).
Ondersteuning op eigen ONT’s of SFP’s kunnen we alleen niet leveren wanneer deze bijvoorbeeld niet goed werken. Maar dan kunnen we altijd nog weer terug vallen op de originele Nokia ONT die geleverd is.
Voor zover ik begrijp is mijn aansluiting op basis van XGSPON en wordt er dan geen PPPoE toegepast. In DPG Media Privacy Gate gaat het over het whitelisten van een een serial id (mac?) en dan zou het het o.b.v. een DHCP (achtig) een IP toegekend moeten worden; al-dan-niet met op een specifiek VLAN
De pagina voor eigen modem van Freedom is daar niet heel duidelijk over omdat er veel mogelijke scenario’s door elkaar besproken worden. Al met al zal vast wel concreter worden bij m’n aanvraag ik heb al bevestigingen binnen en 3 Februari wordt ik aangesloten.
Ik wil dus gewoon de geleverde ONT gebruiken en die aansluiten op mijn router. (ik vind de term modem enigzins verwarrend hier)
Ik snap dat de term ‘modem’ hier verwarrend kan werken. We gebruiken dit veel om de FRITZ!Box aan te duiden.
Modem is makkelijker te begrijpen voor veel mensen dan de term ‘router’. Ook al zou bij glasvezel verbindingen de term ‘router’ vaak beter passen.
In ieder geval kan je inderdaad de ONT van Delta gebruiken om via UTP daar een eigen router op aan te sluiten. Deze router zal dan wel PPPoE moeten ondersteunen (en sommige apparaten zoals @arien aangeeft hebben daar wat moeite mee).
Hopen dat het zo duidelijk is. Ik zal wel even kijken of de pagina over een eigen modem iets duidelijker gemaakt kan worden.
EDIT: Wat je in het screenshot stuurt klopt. Of de verbinding nu zakelijk wordt gebruikt of niet, maakt voor de instellingen weinig uit.
Wel hebben we met sommige Ubiquiti apparaten gezien dat de snelheid niet gehaald wordt op de verbinding vanwege de problemen die het apparaat heeft met PPPoE (en ik ben even vergeten welke modellen dat zijn).
Ja, dat heb ik ook gehoord, dat is misschien nog een goed excuus om een beter te kopen eh
De pagina voor eigen modem’s is vooral wat onduidelijk omdat het zoveel verschillende technieken door elkaar behandeld, dus dat is als klant wat lastig filteren om wat voor mij dan relevant is.
Misschien als je bovenaan wat technieken uitlegt (refereert naar de termen die op jouw postcode mogelijk is; in mijn geval Type Glasvezel, Netwerk; Delta; belichting XGSPON ), en dan met een soort van tags/labels verderop op de pagina markeert wat relevant ie voor die techniek
Dat topic gaat in de basis over Delta als ISP, niet als netwerk provider voor anders ISP’s. Freedom over DFN is op dat punt niet vergelijkbaar en werkt met PPP ipv DHCP zoals bijvoorbeeld Delta als ISP dat zelf doet.
De ONT laten zitten en daarachter je eigen modem plaatsen (met de juiste config!) zou zeker moeten werken. De vraag was volgens mij eerder wel/geen PPPoE bij gebruik van Freedom over DFN, waarna later verwezen werd naar het DFN topic op tweakers over eigen modem. Delta als ISP over DFN gebruikt DHCP, Freedom als ISP over DFN gebruik PPPoE (zie eerdere opmerking van arien) en dat vraagt een andere config op je eigen modem, verwijzen naar het Delta eigen modem topic op tweakers kan dus voor de nodige misverstanden zorgen als je Freedom als ISP hebt.