Derde webhosting pakket, is dit mogelijk?

Zou het een idee zijn om aan de webhosting pakketten Basis en Extra nog een derde pakket toe te voegen ?
Ik zou een pakket ‘Instap’ willen voorstellen van 1 GB, voor max. € 5,- per maand.
Voor sommige Freedom leden is € 15,- per maand best veel geld, vooral als je maar een eenvoudige statische homepage zonder database hebt, dan is 1 GB meer dan genoeg.
Zie als voorbeeld de prijslijst van dds.nl ( is ook al een heel lang bestaande provider )
daar kan je zelfs web-ruimte van 250 MB bestellen, zie onder,
Prijslijst www.dds.nl
Greetz, Ruben.

Daar is toch website voor ? Je kunt daar binnen je abbo, prima statische webpagina’s maken.
Afgezien van de CMS methode voor beheer, wennen, is het qua subdomein verder veel meer flex dan ik had/kon met xs4all home pages.

Ik ben wel met je eens dat het fijner zou zijn dat desnoods voor een paar euro extra op die website ook php/mysql zou hebben. Ook ik vind €15/mnd voor af en toe wat websitespielerij, veel te veel geld. Zelf heb ik elders de hobbyhosting, weliswaar afgeknepen, dat (incl mail/ftp/mysql/php, excl dns) mij neerkomt op ca €2/maand.

Ik heb hier een mail-only account. Op dit moment heb ik ADSL Internet toegang via www.dds.nl
en ook via Ziggo. Voor nu vind ik dat wel genoeg.
Wel is het zo, dat Ziggo de hosting faciliteit helemaal heeft afgeschaft, en bij dds is e.e.a. nogal beperkt.
Misschien dat mijn huidige abbo bij Freedom tegen kleine meerprijs uitgebreid kan worden met de functie ‘website’ ?

Website is onderdeel van je Freedom abbo, je kan daar echter geen PHP/MySQL doen.
Alleen plat HTML en natuurlijk - en dat blijkt voor sommmige html-analfabeten wat makkelijker - Markdown is mogelijk zoals ook gebruikt op GitHub en bv hier op onze community.
Website gebruiken is in het begin wat complex maar eenmaal weten hoe en onthouden dat je in een CMS zit te werken, een eitje.

Procedure die ik volg:

  1. Ga naar Mijn Freedom → Domeinen → jouw-domein → DNS instellingen
  2. Voeg een subnaam CNAME (type) toe op je eigen domeinnaam verwijzend naar soverin.net
    (vergeet de wijziging niet op te slaan)
  3. Ga naar Mijn Freedom → Domeinen → jouw-domein → Website
  4. klik in Voeg een nieuwe website (1e icoon, links onder)
  5. Je komt nu in Jekyll-CMS, edit/click YAML configuratie bestand “_config.yml”
  6. edit/verander de bestandsnaam van jouw website met regel: title: subnaam.jouwdomein.nl
  7. link deze directory aan jouw subdomein met (toevoegen) regel: host: subnaam.jouwdomein.nl
  8. Creeër nieuw bestand: “index.html” waarin je je regulieren website html inhoud zet.
  9. save/bewaar de wijzigingen door op het folder/floppy icoon (links, bovenzijde /lijstje) te klikken
    Hierna kun je dan je website openen met https://subnaam.jouwdomein.nl

NB: Het CMS is even wennen en ik verwijs je naar de wat cryptische uitleg van/bij Soverin Help e.v. Google zoeken naar “Jekyll” geeft ook een zooi links waarmee je jezelf verder kunt inleren. Best leuk om weer wat nieuws te leren.

Zelf heb ik zo mijn oude website uit 1996 van/bij xs4all bijna ongewijzigd en integraal overgezet naar http://www.pafo2.nl (memories zijn altijd goed om de eerste html stapjes te onthouden).

4 likes

Dank Peter, voor je uitgebreide uitleg. Ik ga het proberen… :smiley:
Greetz, Ruben.

Intussen heb ik kans gezien om een redelijke persoonlijke homepagina in elkaar te flansen.
Nu de vraag; Is er een maximum grootte waaraan dergelijke website’s moeten voldoen ?
NB. Ik verwacht niet om vele Gb’s nodig te hebben, uiteindelijk zal 100 Mb meer dan genoeg zijn.

Ik vermoed dat het moet passen in je totale space-ruimte, dwz 25GB (incl je mail) en dat zal je met plat-html niet snel vol krijgen.
Een beperking die (ik soms bemerk die) kan optreden is de verwerkingsnelheid van een veranderde website. Bij elke wijziging moet/lijkt de site (onder water, door Freedom) te worden geregenereerd, hetgeen resources en dus tijd kost. Een kleine is/lijkt veel sneller bijgewerkt dan een grotere met bv veel Markdown inhoud etc.etc.

Aan het aantal subnaam-sites, lijkt mij ook geen echte beperking te zijn. Wanneer je echter meer site-iconen hebt dan horizontaal op je scherm passen, treedt er een ander soort (gebruiks)beperking op omdat je ze zonder uitzoomen (iconen worden kleiner) niet ziet of nog fatsoenlijk kunt aankklikken. Hiervoor zijn dan weer (hack)trucjes die hier buiten bestek vallen.

Zelf heb ik ondertussen meer dan 20 (subnaam)sites. Voor elk te beheren subsitenaam, maak ik een shortcut zodat ik ze rechtstreeks kan editen, bv:
  http://mijn.freedom.nl/sites/12345678-1234-1234-1234-1234567890ab/contents
  NB: de ‘12345678-1234-1234-1234-1234567890ab’ is de onderliggende index-allocatie waar de inhoud van de website fysiek staat opgeslagen.

Offline hou ik bij welke sitenaam (yaml title:) , dan ingesteld op welk host. (yaml host:), binnen de subnaam zijn ook weer subndirectories mogelijk (met yaml baseurl: subdir) bv: http://subnaam.jouwdomein.nl/subdir

Er is nog (flink) meer te vertellen waarbij ik het Jekyll-CMS en de generiek Markdown opmaakmethode wat meer op prijs begin te stellen.

Suc6.